Skogsnyheter

Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkning

18 inlägg 6383 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkning

Torbjörn Johnsen  
#451690 Nybro kommun meddelar att man köper ett område om 137 ha från Sveaskog. Det är 100 ha skog och 37 ha vatten. Anledningen till köpet är att man vill förhindra att den tätortsnära skogen avverkas och priset är 11,4 miljoner kr. Det blir 83 000 kr/ha om man slår ut det på hela arealen, eller 114 000 kr/ha om man slår ut det enbart på skogsmarken. Ev kommer kommunen att sälja av annan mark man äger för att finansiera köpet.

Det är ju på ett sätt renhårigt av kommunen att betala för sig när man vill ha tillgång till marken och Sveaskog fick ju skapligt betalt kan man väl tycka?

Här hittar ni artikeln i Nybro24:
http://24nybro.se/2017/04/21/kommunen-k ... -miljoner/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451694 Jag är som veden; kluven.
Å ena sidan är det helt rätt att köpa den skog man vill bestämma över.
Å andra sidan är det lite skumt att använda välfärdens pengar till sånt här, kunde de inte gått ihop och samlat ideellt utanför
det skattefinansierade skranket?

Avatar Fallback

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Hema  
#451700 Hade varit lite intressant o se området, samt priset var väl inte jättehögt med tanke på att skogen va avverkningsbar (klart kanske bara vissa delar)?

Men ska samhället bekosta förhindrade av avverkning genom uppköp... Ur ett ekonomiskt perspektiv, så kommer de delar som är S2-klassade riskera att tappa delar av sitt värde. Vore snörpligt om invånarna efter 20-30år kräver någon åtgärd, då området blivit oattraktivt att vistas i. Då lär värdet med största sannolikhet vara något annat.

Kanske vore det bättre med kontinuetetsbruk, så att det inte blir så dramatiska förändringar i samhällsnära områden? Det verkar som om urbaniseringen gett oss invånare som tappat verklighetsförankringen. När kommer folk förstå att man inte kan bevara något levande som uppkommit genom skogsvård i ett statiskt grepp. Allt är i en ständig förändring. Att låta känslor styra över fakta kan bli knepigt.

Men till köpets försvar kanske kommunen borde ha ägt denna mark sedan tidigare och vissa delar kanske nu kan bli attraktiva för nybyggnation. Så att kommunen med lätthet får tillbaka pengarna?

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Erre  
#451701 Det hela började med att sveaskog ville avverka en remsa mellan bostadshusen på en hel gata och ån. 70-80 meter bred och ett par hundra meter lång. I utkanten av bostadsområdet ligger det även en stor lekplats.
Sen finns även en vandringsled upp till Orranäsasjön med i den tänkta avverkningen.

Detta har pågått ett tag.



Är väl som slurfi lite kluven.

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451702 Har dåligt koll på hur bostadsmarknaden är i området i frågan, men inom 20 år lär det troligtvis finnas lite nya bostäder i området! Tror att kommunen gjorde en bra deal!

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Erre  
#451704 Delar av den tänkta avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Brorsan  
#451713 Jag säger som Slurfi kluven: att kommunen köper mark är ju absolut ingen garanti för att skogsmarken ska behållas.
Får dom ett erbjudande från en exploatör så säljer dom direkt! Eller ett ev. byte med mark som kommunen behöver till annat. Så fungerar i alla fall kommunen där jag bor.

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Vardon  
#451722 Erre nu vet du varför det inte blev nån diskmaskin :-)

Frågan är väl vilken mark de gör sig av med, behöver ju inte kosta så mycket men gäller att kristallkulan inte ljuger.

Avatar Fallback

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451760 Det inringade området ser ut att vara en liten del av de 137 hektaren. Skall resten avverkas/brukas som vanligt måntro? Nybro är väl inte så expansivt ändå, är det inte lite bakvatten mellan Växjö o Kalmar?

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

JörgenO  
#451763 Det borde finnas lagar som begränsar vad kommunpampar får använda skattebetalarnas pengar till.
Jag kan inte se att det på något sätt ryms inom kommunal verksamhet att köpa mark för att förhindra att den brukas. Skattepengar skall användas till skola och annan kommunal service. Annan användning är vårdslös, oansvarig och fel!

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Erre  
#451771
Mangan skrev:Det inringade området ser ut att vara en liten del av de 137 hektaren. Skall resten avverkas/brukas som vanligt måntro? Nybro är väl inte så expansivt ändå, är det inte lite bakvatten mellan Växjö o Kalmar?

Det är en liten del.
Men det var den delen som väckte mest motstånd.

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Niiiklas  
#451780 Nybro kommun äger ganska mycket mark för att vara en relativt liten kommun, räknat till antalet invånare!

Avatar Fallback

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451795
JörgenO skrev:Jag kan inte se att det på något sätt ryms inom kommunal verksamhet att köpa mark för att förhindra att den brukas.


Kommuner köper ofta in mark för långsiktiga planer. De styr ju trots allt vad som byggs och var det skall byggas. Och var all verksamheter skall hålla till. De köper gärna in tätortsnära områden, ifall det kan tänkas byggas ut på 20-30 års sikt.

Användarvisningsbild

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

JörgenO  
#451805
Mangan skrev:
JörgenO skrev:Jag kan inte se att det på något sätt ryms inom kommunal verksamhet att köpa mark för att förhindra att den brukas.


Kommuner köper ofta in mark för långsiktiga planer. De styr ju trots allt vad som byggs och var det skall byggas. Och var all verksamheter skall hålla till. De köper gärna in tätortsnära områden, ifall det kan tänkas byggas ut på 20-30 års sikt.


Med reservation för att artikeln utgör min enda informationskälla så framgår det där tydligt att huvudanledningen till markköpet är att förhindra avverkningen. Jag tycker inte det är OK och hade det varit i min kommun så undrar jag om detta skulle få mig politiskt engagerad :grin:

Avatar Fallback

Re: Kommun köper skog av Sveaskog för att förhindra avverkni

jannee  
#451808 Christina och Stigs kopplingar till Orrefors var ändå av avgörande betydelse för markköpet, sedan kan folk få tycka och tänka bäst de vill.
Kommunen var eller är ej i behov av marken för någon exploatering utan nu handlar det om helt andra orsaker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).