Gallring

Hur mycket hugger man på en dag?

13 inlägg 25501 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket hugger man på en dag?

Kristian84  
#451562 Hur mycket hugger man manuellt på en dag i
1:a gallring
2:a gallring
Slutavverkning
Ut gå ifrån att den som hugger är van skog och aptering, men hugger inte med motorsåg varje dag.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Vardon  
#451563 Titta i halvproffs tråd om avverkning del 3, där finns timmar och volymer.

Tänk även på att körningen tar massa tid.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

tallen100  
#451565 Beror väl på en massa olika saker, en gran tar längre tid än en tall, grovlek, huggarens kondition, hur mycket du vill underlätta skotningen.... m.m.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Kristian84  
#451566 Tänkte mest mellan tummen och pekfingret, jag hittade halvproffs inlägg.
3.7m3 i timman, men de va slutavverkning vad jag förstod.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451611 Medelstammens volym är avgörande samt hur mycket kvistning det är, grov tall, björk, asp går fort att hugga. Gran tar längre tid pga kvistningen. Skulle säga att en klen förstagallring så blir det 0,5 m3 i timmen och vid en grov andragallring upp mot 2 m3 i timmen. Men sedan beror det även på hur mycket du vill underlätta för skotaren med att lägga högar och se ut lämpliga körstråk.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451632 Jag gör sällan mer än 2 fub/dag i förstagallring. Gran då, och brosslingen till vinschhögar ingår då. Runt 100 timmar/ha.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Torbjörn Johnsen  
#451638 När vi gjorde Gallringsdagarna i fjol mätte vi upp produktionen i alla jämförelseceller, inkl den motormanuella. Jag högg och Fredrik körde. Jag är väl som du, vet hur man använder grejerna men inte i "högform":-)
Huggningen gav 0,8 fub/timme i klen skog. 0,05 fub medelstam och mest tall. Gran drar ner produktionen. Här hittar du faktabladet för den jämförelsecellen: http://gallringsdagar.se/gallringsdata/ ... l-gd16.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Sunilorblede  
#451641 I vintras högg jag 1,3 m3fub/timme. I den timmen ingick då tankning, filning och brossling och det låg 20-40 cm snö på backen. Huggningen var väl mest att karaktärisera som en klen andragallring. Är själv i utmärkt kondition men däremot bara andra säsongen jag tar mig an mer seriöst drivningsarbete (utöver vedhuggningen under många år) så det finns nog en hel del teknik och planering som kan förbättras och öka produktionen ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

halvproffs  
#451642 1. Ser alltid till att när jag kommer till skogen är sågarna (2st) rengjorda och filade.
2. Planera körvägar så brossling (och framkörning) blir så lätt som möjligt.
3. Arbeta metodiskt och relativt lugnt för att inte fälla fast eller stensåga (tar bort mycket arbetstid)
4.Äta regelbundet så att skärpan i dig inte blir nedsatt (Farligt)
Då ligger jag på Thorbjörns siffror eller kanske lite över. Sen är det ju så att alla har inte samma kapacitet så det är ju säkert ganska stora variationer hos oss.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Kristian84  
#451645 Okey, ska gå igenom gallringsdata från Torbjörn. Men med alla siffror att dömma så ligger man runt 0.5-1/h

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Skogstinsen  
#451696 Jag högg, brosslade i högar 2.6m3/tim. Det va björk 12-18 meter långa. Gjorde 3 meterslängder. Har räknat det från måttet på timmerkärran så ja vet inte än hur väl det stämmer. Får se när de kör bort virket.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Kristian84  
#451697
Skogstinsen skrev:Jag högg, brosslade i högar 2.6m3/tim. Det va björk 12-18 meter långa. Gjorde 3 meterslängder. Har räknat det från måttet på timmerkärran så ja vet inte än hur väl det stämmer. Får se när de kör bort virket.

Stress högg du då eller gick de i en lugn lunk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket hugger man på en dag?

Skogstinsen  
#451772 Jag hade ganska högt tempo, kunde kört på lite till så mitt max är nog 3m3/tim. (1.5-2m3fub) Jag högg max 4 timmar om dagen också då jag har ett skift jobb till vardags. Vissa dagar högg ja 2 timmar, körde med en husqvarna 560xpg ska tilläggas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).