Skogsröjning

Bära bränsle i röjselen?

9 inlägg 9443 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bära bränsle i röjselen?

forest.  
#451462 Brukar ni ha med er lite bränsle med selen när ni röjer i skogen? eller går ni efter dunken när soppan ä slut,
lämpligt kärl att ha i selen ? hur är det med säkerheten läste på baggens hemsida att inget bränsle ska bäras i selen.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Bära bränsle i röjselen?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451468 Har en gammal enliters partner flaska i karbinhake.. något som far min använde när han var manuellhuggare på 80-talet.. fungerar kanon, röjer man i stråk så kommer man alltid ut utan att behöva klättra runt i riset med soppatorsk..

Användarvisningsbild

Re: Bära bränsle i röjselen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451477 Har använt en sågoljedel från en kombidunk som hängts upp i selen med en spännrem så den inte slår så mkt.
Man behöver inte ha den toppfylld ifall man tycker det blir onödigt tungt.

Avatar Fallback

Re: Bära bränsle i röjselen?

mullhytting  
#451536 I husqvarnas verktygsväska som man sätter på selen får man plats med två enliters aspenflaskor.

Användarvisningsbild

Re: Bära bränsle i röjselen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451587 Lät sy på ett flaskfäste på mina röjselar. Själva flaskan är 1 liters Primus bensinflaska.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bära bränsle i röjselen?

Mats_Orberga  
#451590 Jag skulle aldrig släpa runt på den extravikten vid vanlig röjning i skogsbestånd, vare sig vid underväxtröjning eller beståndsröjning. Det är ju bara att anpassa slagen så soppan räcker både fram och tillbaks till dunken igen. Jag tankar när jag kommer till dunken oavsett om det finns en skvätt kvar.

Möjligen tar jag med mig en flaska om jag röjer i ledningsgator eller längs viltstängsel.

Avatar Fallback

Re: Bära bränsle i röjselen?

ÅsaNisse  
#451643 Jag gör som Mats vad gäller bränsle till sågen. Däremot går det åt en flaska vatten till mig själv på sommaren

Användarvisningsbild

Re: Bära bränsle i röjselen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451646
ÅsaNisse skrev:Jag gör som Mats vad gäller bränsle till sågen. Däremot går det åt en flaska vatten till mig själv på sommaren

Jo så är det, men har man en bra lösning med en bränslebehållare på selen så kan man ha den tom eller
bara ett par deciliter eller helt fylld beroende på hur området ser ut osv.

Användarvisningsbild

Re: Bära bränsle i röjselen?

anersimyra  
#451698 Själv brukar jag ta mig tid att placera ut både vatten och bränsledepåer om slagen blir riktigt långa.. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).