Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108027 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#429788 Har felsökt massor med liknande problem på omformarestyrningar, så detta ska nog gå att lösa. Ska fundera lite, men det finns först och främst två saker jag kontrollerar direkt på den elektriska delen. Finns det möjlighet på maskinen, vilket det finns i ditt fall så kontrollerar man först alla mekaniska komponenter så de snurrar runt som de ska, motor, växel, sågstativ mm.

1. När felet uppstår, notera vilka dioder som lyser på omformaren och vilken färg de lyser med. Kolla i Lenzes handbok vad det betyder. Handboken hittar du på deras sida, alt ringer supporten så är det snabbt avklarat.
2. Mät motorns ström, först vid obelastad körning sedan vid sågning och helst när felet uppstår.

Nr 1 är viktigast i detta läget.
Du sa att elektronikboxen var ny på garanti, är det styrboxen eller är det boxen som sitter på motorn.

Varför får du inte hjälp av Woodmizer?

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#429792 Jag hitta manualen se sid 95
http://download.lenze.com/TD/E84DGxx__8 ... -0__EN.pdf

Hur många LED lampor har du och har de några namn instansade på styrboxen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Oler  
#430177 tack för tipsen. Ska kolla det.

På styrboxen finns EN lampa (diod) men den är trefärgs (röd gul och grön). Ingen märkning alls vid denna av något slag.

Sågen är fyra år gammal har jag för mig. Min far köpte den och körde lite med den första åren, var också han som först upptäckte felet och diskuterade med säljaren, garanti, byte styrbox m.m. Vår motorstyrning ska då blivit testad av leverantören som inte hittade något fel men skickat en annan styrbox för säkerhets skull. Problemet kvarstod efter byte, leverantören hade nu slut på ideer och vad jag kunnat förstå intresse för vidare felsökning varvid även min far till slut tröttnade.
Jag började såga en del för knappt två år sedan och har retat mig en del på felet sedan dess. Men när jag började forska i problemen var ju inte garanti att tänka på.
Tänkte att någon annan kanske råkat ut för samma problematik och hade tips som kunde korta min felsökning.

Får nog kontakta woodmizer igen.

//Olof

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#430203 Hej igen, har läst på lite. Jag tror att styrboxen, dvs frekvensomformaren fungerar som den ska. Du borde verkligen försöka få någon att mäta strömmen. Du borde också prova koppla bort växeln och se om du får samma fel. Har ju provat köra utan att ha linan påkopplad och lyckats framkalla felet. Det hörs som att omformaren hel tiden jobbar på gränsen för den strömstyrka den är inställd på, det skulle kunna vara en anledning till att den inte orkar gå igång på låga varvtal men har motorn fått upp fart är det inga problem att kör på låg hastighet.
Kan du känna om du får varmgång någonstans mellan utgående axel på växeln och motorns baksida.
Omformaren kör kanske med någon form av strömreglering där den själv försöker kompensera när det börjar gå tungt, vilket är bra i en sådan applikation istället för att bara stanna som ett motorskydd eller en enklare omformare gör.
Kan fundera på om det är original motor som sitter på sågen, kan inte vara så att den är utbytt?
När omformaren börjar blinka rött, vilket hastighet är det på blinkningarna.
Det finns 3 sekunders blink, dubbel blink på 1,25, enkel blink på 1,25 sekunder, samt till 1 sekund från 1 sekund.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Oler  
#430397 Jo jag provade att köra utan vajern kopplad härom dagen. Felet uppkom då med. Har inte märkt att motorn blivit varm och det är komponenterna som levererades med sågen ny (bortsett från det som byttes vid garantin). Kan nog vara som du skriver att det finns någon lastavkänning inbyggd i systemet. Man hör ibland att motorn låter annorlunda precis vid starttillfället (1-2 sek). Låter mer ansträngd. Därefter nästan tyst.

Nu har jag felsökt och grejat i eftermiddag och det verkar som att jag fått felet fixat, kanske :roll: .

Snäckväxeln sitter monterad på en svart plåt (skymtas på bilden) vilken i sin tur skruvas på sågen med fyra M8. Motsvarande hålbild finns på ramen till såghuvudet (ett 10 mm plattjärn). Bakom detta en 25mm tjock plåt med motsvarande gängade M8 hål. På ovansidan av den tjocka "plåten" sitter ett stödlager (lagerbock) skruvat som stöd för utgående axel från växeln (precis innan linhjulet).

Problem: Hålbilderna på respektive tre delar (svarta monteringsplåten, ramen och 25mm plåten med gängor) var inte exakt borrade vilket resulterade i snedvridning när delarna spändes och som resultat av detta har troligen snäckväxeln gått tungt eftersom den inte helt linjerat med stödlagret.

Lösning: Borrade upp M8 hålen en mm i dom två delarna utan gängor. Kunde vid återmontering skruvas utan verktyg tills brickan klämdes.

Vid provkörning 1:
Allt fungerar helt utan problem ända ner till stillastående på fartreglaget. Hur jag än gör får jag inte fel att uppstå.

Stänger av och monterar skydd, huvar etc.

Tänker att jag får prova en gång till för skoj skull.
Provkörning 2:
Felen uppträder som tidigare men med aningen mindre felfrekvens.

Fattar ingenting?? Hämtar block och penna för att göra diagnos av styrboxen.
Provkörning 3:
Allt fungerar helt utan problem ända ner till stillastående på fartreglaget. Hur jag än gör får jag inte fel att uppstå.
Precis som vid första försöket. :-\

Får nog anteckna nästa gång jag sågar ifall fenomenet visar sig igen.

Tack för hjälpen så här långt :grin: .

//Olof

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#430931 Härligt att det går framåt åtminstone. Du får höra av dig igen om det börjar strula.

Bilder på stockhållare och topplyft som jag gjort hydrauliskt enligt önskemål. Förutom hydrauliken har jag bara använt några gamla vattenrör och några meter vinkeljärn.

1484593771_img_0175.jpg
1484593773_img_0174.jpg
1484593774_img_0173.jpg
1484593774_img_0172.jpg
1484593770_img_0171.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Brorsan  
#431013 Tack för bilderna Jakobn :smile: . Dom kopierar jag nog rätt av. Hydraulisk låsning har jag också funderat på.
Finns det någon annan på forumet som har byggt det? Jag lägger upp bilder om jag bygger något.
Olle

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#431490 Jag är också på gång att bygga hydraulisk låsning, men först ska jag montera lasern på såghuvudet. Kommer spara in mycket tid per stock på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

octavianus  
#451377 Ni som sågat med erat lt15, vad tycker ni om nya lx100? Mycket sugen på en sådan. Verkar helt klart vara mest sågverk för pengarna just nu.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#451401
octavianus skrev:Ni som sågat med erat lt15, vad tycker ni om nya lx100? Mycket sugen på en sådan. Verkar helt klart vara mest sågverk för pengarna just nu.


vad är det för skillnad på dom

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#451426 Ett litet tips. Om man har problem med för långa sågstöd på LT15 (de som syns på bilderna ovan i hydraulisk version), så kan man såga dem snett åt andra hållet. Snedningen som är nu är väl till för att underlätta vändning av riktigt stora stockar, men om man som mig sällan har så stora stockar så är spetsen som sticker upp ofta i vägen. Jag sågade dem snett åt andra hållet, så att den högsta punkten är mot stocken, där den behövs som stöd.
Man behöver ju inte såga av alla, det finns ju många som original, så det räcker bra med två kortade och sågningen är så mycket enklare.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451434
@octavianus skrev:Ni som sågat med erat lt15, vad tycker ni om nya lx100? Mycket sugen på en sådan. Verkar helt klart vara mest sågverk för pengarna just nu.

Den verkar prisvärd, vore skoj med recension och film

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451435
josip skrev:Ett litet tips. Om man har problem med för långa sågstöd på LT15 (de som syns på bilderna ovan i hydraulisk version), så kan man såga dem snett åt andra hållet. Snedningen som är nu är väl till för att underlätta vändning av riktigt stora stockar, men om man som mig sällan har så stora stockar så är spetsen som sticker upp ofta i vägen. Jag sågade dem snett åt andra hållet, så att den högsta punkten är mot stocken, där den behövs som stöd.
Man behöver ju inte såga av alla, det finns ju många som original, så det räcker bra med två kortade och sågningen är så mycket enklare.

Tack för tipset, jag har åxå tyckt att de är onödigt långa ibland men det är ju en fördel just vid asgrova stockar.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

octavianus  
#451521
skogshasse skrev:
octavianus skrev:Ni som sågat med erat lt15, vad tycker ni om nya lx100? Mycket sugen på en sådan. Verkar helt klart vara mest sågverk för pengarna just nu.


vad är det för skillnad på dom


Den verkar omarbetat lite överallt vad det verkar. Men den stora skillnaden är väll att den är gjord rubustare, och har skena på bägge sidor och rullar på fyra hjul, istället för som tidigare två hjul på skena på ena sidan, med stödhjul på andra. Även nya stockhållare och spännare.

Verkar ha skippat veven för frammatning samt adderat elektrisk justering av bladstyrnignen.

Ni kan kika på monteringsvideon

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

octavianus  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).