Motorsåg och handhållet

Röjsågen går dåligt

50 inlägg 16845 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

tallen100  
#451100 Idag tog jag fram en gammal Husqvarna 240 som stått MINST 6-7 år, tittade i tanken som det aldrig varit annat än macksoppa i, den var halvfull, jag fyllde upp resten av tanken med ny bensin, utan att hälla ur den gamla.
Ryckte 8-10 gånger i startsnöret, den startade och gick perfekt.
Så återigen måste jag ha haft en väldig "tur" med macksoppan :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

röjar kalle  
#451143
Leopold skrev:Jag har heller inte bytt ett endaste bränslefilter på motorsågar etc under decennier, iofs enbar kört på alkylatsoppa som är väldigt stabil över tid. Aldrig tömt ut bränslet ur bensintanken, maskinerna startar nästa säsong på det gamla bränslet i tanken som om jag startade igår.

Tändstift, en intressant punkt. Kör man på rätt alkylatsoppa (i fallet 2-t-soppa JASO FD 2%) så varar tändstiften i en halv evighet, blir inga koksinlagringar varken där eller i cylindern vid avgasportar osv.

Ärligt talat har jag svårt att förstå de som använder vanlig pumpbensin för att driva denna typ av maskiner.

Nä inte jag heller kan inte förstå att någon överhuvud taget kör på aspen,när sågen går bättre och billigare på mack soppa. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451210 Det är väl bra det funkar som det ska oavsett vad eller hur man gör.
Bara o köra så det ryker.

Att sågar går tusentals timmar utan byte av bränslefilter är inte otroligt. Att de går de timmarna utan att behöva byta är däremot otroligt.

Stift är ett kapittel för sig. De är lite varierande hur länge de håller. De är billiga, likaså filter så varför chansa?
Hade en kund här som envisades med att det inte skulle bytas stift, det funkar fortfarande. Det gick länge, sen tappades elektroden och det sa kaboom... Nu är det inget snack, det byts stift utan diskusion.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

ananders  
#451224 Lämna in min röjsåg idag och nu precis ringde reparatörer och sa att han fixat felet.
Och felet var att det inte fanns någon plugg i hålet där det på vissa sågar sitter en dekompritionsventil. (Om jag nu uppfattade det hela rätt) Detta medförde att motorn drog tjuvluft.

Lite synd för jag hade mentalt ställt in mig på att köpa en ny såg. :???:

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

JensSkoog  
#451274
ananders skrev:.....inte fanns någon plugg i hålet där det på vissa sågar sitter en dekompritionsventil.....

Hur i all världen kunne sågen gå överhuvudtaget då???

Men, köp dig en ny såg endå, @ananders
Det har du förtjänt :grin:

Det är trevligt med nya prylar :d

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

ananders  
#451315
JensSkoog skrev:
ananders skrev:.....inte fanns någon plugg i hålet där det på vissa sågar sitter en dekompritionsventil.....

Hur i all världen kunne sågen gå överhuvudtaget då???

Men, köp dig en ny såg endå, ananders
Det har du förtjänt :grin:

Det är trevligt med nya prylar :d


Den här röjsågen byter jag gärna inte ut, den har gått klockrent och startar nästan alltid på första rycket bara man återställt stoppknappen :???:
Reparatörer lämnade dock inga garantier så man vet aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#451371 Nu handlade inte tråden om vilken bensin är bäst eller billigaste...
Jag kör på miljöbränsle för att jag tänker på min egen hälsa...och lite på miljön...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Leopold  
#451413
T Landström skrev:Nu handlade inte tråden om vilken bensin är bäst eller billigaste...
Jag kör på miljöbränsle för att jag tänker på min egen hälsa...och lite på miljön...


Iofs sant att tråden inte handlade om drivmedel. Men efter mina rätt långa och dryga erfarenheter så handlar inte sällan problem med småmaskiner typ vad man har i motorsågar, röjsågar etc om att man valt fel smörjmedel, fel inblandning. Det finns gott om folk som tror att samma olja som funkar så bra i utombordaren är perfekt för sågen.

Alkylat eller inte, där går jag precis som du på vad som är bäst för mig som sniffar in avgaser i direkt närhet till avgasröret. Bra för miljön blir enbart en bonuseffekt till det viktigaste för mig, långsiktig hälsa. Bra för maskinen... jovars viktigt det med och jag har ännu inte sett några tecken som skulle peka i annan riktning vad gäller alkylat. Snarare tvärtom, extremt långa serviceintervall men det kan ju delvis bero på att den olja som används i tex Aspen är absolut perfekt för högvarviga, högbelastade små luftkylda tvåtaktare.

Men strängt taget skulle det nog maskinmässigt funka fint även med någorlunda färsk pumpbensin där man blandar i tvåtaktsolja av motsvarande klassning, JASO FD ISO-L-EGD. Är det så att man har en tendens att använda maskinen periodiskt med långa stillestånd så är det knappast någon tvekan om att alkylaten är betydligt mer långtidsstabil och därmed ger mindre bekymmer med igensatta bränslefilter etc, och har man hälsoeffekter i åtanke så blir det liksom inget att fundera på för min egen del.

Litet dyrare javisst men inte särskilt mycket dyrare, i synnerhet inte om har möjlighet att köpa bränslet via pump som man kan göra litet varstans i landet. En dryg tjuga per liter handlar det om i exemplet Aspen 2T premix.

Var och en gör som den vill och tycker är bäst, som alltid.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

totte  
#451705
T Landström skrev:Nu handlade inte tråden om vilken bensin är bäst eller billigaste...
Jag kör på miljöbränsle för att jag tänker på min egen hälsa...och lite på miljön...


Nu skall vi se då om vi kan få tillbaka tråden till ämnet. Har du alltså kollat filtret och slangarna, minns inte vad som blev sagt bland allt bränslebluddret. Försökt att justera sågen, ge den lite mer på L-skruven först och sen på H-skruven. Om inget av det här hjälper så är det nog fråga om nån smuts i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#451707
totte skrev:
T Landström skrev:Nu handlade inte tråden om vilken bensin är bäst eller billigaste...
Jag kör på miljöbränsle för att jag tänker på min egen hälsa...och lite på miljön...


Nu skall vi se då om vi kan få tillbaka tråden till ämnet. Har du alltså kollat filtret och slangarna, minns inte vad som blev sagt bland allt bränslebluddret. Försökt att justera sågen, ge den lite mer på L-skruven först och sen på H-skruven. Om inget av det här hjälper så är det nog fråga om nån smuts i förgasaren.


Iom med att sågen inte är ett år och jag inte gjort något med den sedan jag köpte den så åkte jag in med den till Hva återförsäljaren...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

totte  
#451708 Jaha, så var det. Ja det var ju det enda rätta i det läget.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#451712
totte skrev:Jaha, så var det. Ja det var ju det enda rätta i det läget.


Lite så jag kände... Är det ett "medfött" fel så är det bättre att Hva får reda på det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

Leopold  
#451714 Jo det är ju givet... en såg med garanti på. Inget att tveka en sekund på att vända sig till ÅF.

Det är vad jag ska göra inom någon vecka när jag dragit igenom ca 20 liter soppa som sagt, inte helt nöjd med hur min 545 FXT accelererar. Hade gärna fixat finjusteringen själv men nu har man valt en lösning där det behövs specialverktyg... därav detta att jag får vända mig till ÅF. Tur ÅF är i byn :)

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

jannee  
#451725 En just återförsäljare säljer även sådana specialmejslar :mrgreen:
- Kan vara bra att veta.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#451731
jannee skrev:En just återförsäljare säljer även sådana specialmejslar :mrgreen:
- Kan vara bra att veta.


Har nog ett tiotal sådana sådana mejslar...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).