Gallring

Gödsling

6 inlägg 11977 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gödsling

Brickan  
#450532 Vilken tid på året?
Gran efter gallring.

----------
----------
----------
----------
----------



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gödsling

MAW  
#450846 Våren eller försommar är nog bäst, det är ingen nackdel om det regnar någorlunda nära inpå spridning.
Det är dock inte så lämpligt att sprida gödning de första åren efter gallring, vänta åtminstone 5 år.

Avatar Fallback

Re: Gödsling

Brickan  
#450852 Tack! 5 år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gödsling

Erik Där Sör  
#451182 Man kan säga att efter ca 5 år har gallringseffekten klingat av och beståndet kan ta tillvara den extra näring som en gödselgiva ger. Vid gödsling ökar i första hand grönmassan på träden, gödslar man direkt efter en gallring kan det innebära ökad risk för vindfällningar då trädens rötter ännu inte hunnit växa till sig. De första åren efter en gallring är beståndet som känsligast för vind/stormskador. Efter några år har beståndet stabiliserat sig i förhållande rot/krona.

Det finns säkert de på forumet som kan förklara detta bättre än mig. Men detta är i korta drag vad jag blivit lärd :smile:

Avatar Fallback

Re: Gödsling

Brickan  
#451195 ok

   TS
Avatar Fallback

Re: Gödsling

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451314 Tar väl åt sig gödning av träddelar så länge de finns kvar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).