Föryngring

Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

26 inlägg 12387 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Fredrik Reuter  
#451305 Svenska Skogsplantor går idag ut med en pressrelease om att det är ett säkert vårtecken att plantbeställningarna är i full gång. Svenska Skogsplantor estimerar att 300 miljoner skogsplantor ska slås i backen innan midsommar 2017.

Hur ser det ut med dina planteringsprojekt? Har du beställt plantor?
Berätta gärna här i tråden.

http://news.cision.com/se/svenska-skogs ... -,c2241663



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

r93  
#451307 tusen av 2200 blev satta i påskhelgen mellan middagarna.

Skönt med ett litet hygge, har innan aldrig satt under 8000, blir ganska segt på slutet.

Avatar Fallback

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451320 Hur går det med plantorna om det blir en köldknäpp som inatt, -6 grader? Inga problem?

Avatar Fallback

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

wigge  
#451321 Beställt 8-9000 plantor och plantering av dessa, leverans skulle ske ca V.22
ca 3600 tall och resterande gran.

Avatar Fallback

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

isteskog  
#451330 1000 stora Conniflexplantor tall som ska sättas omarkberett! Överkomligt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Erre  
#451338



:d

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451340
Mangan skrev:Hur går det med plantorna om det blir en köldknäpp som inatt, -6 grader? Inga problem?

Det finns en liten risk att frysa rötterna på p+ och barrot! De klarar nog fem-sex grader men sedan blir det rotdöd. Resten klarar mer kyla.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451341 Har själv ca 5 000 som ska ner på två olika hyggen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451343 Perfekt tråd för mig! fick alldeles nyss brev från Mellanskog att mina 1840 behandlade plantor är redo att avhämtas/levereras vid tidpunkt jag önskar. Betyder behandlade att de är behandlad emot något och i så fall vad?
Är det mot snytbagge så vore det ju perfekt, stängsel mot de stora insekterna och kemi mot de små!

Men det står också att plantorna ska tinas, i skugga. Hur lång tid tar sånt, ungefär? Är det en bra ide att ställa dem i huggarkojan för upptining eller blir det för varmt?

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451355
Uvskogen skrev:Perfekt tråd för mig! fick alldeles nyss brev från Mellanskog att mina 1840 behandlade plantor är redo att avhämtas/levereras vid tidpunkt jag önskar. Betyder behandlade att de är behandlad emot något och i så fall vad?
Är det mot snytbagge så vore det ju perfekt, stängsel mot de stora insekterna och kemi mot de små!

Men det står också att plantorna ska tinas, i skugga. Hur lång tid tar sånt, ungefär? Är det en bra ide att ställa dem i huggarkojan för upptining eller blir det för varmt?

Behandlade på våren är nog bara snytbagge men på hösten kan det även vara viltskydd.
frysta plantor kan tinas snabbare om man enkelställer lådorna och inte har de på pallen. Det går lika väl att hålla på kylan igenom att ha de kvar samlade på pallen. Tina inte i solljus eller högre värme än vad termometern visar i skuggan. Detta stressar plantorna och du får en sämre etablering.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451356
Tåndemåla skrev:
Uvskogen skrev:Perfekt tråd för mig! fick alldeles nyss brev från Mellanskog att mina 1840 behandlade plantor är redo att avhämtas/levereras vid tidpunkt jag önskar. Betyder behandlade att de är behandlad emot något och i så fall vad?
Är det mot snytbagge så vore det ju perfekt, stängsel mot de stora insekterna och kemi mot de små!

Men det står också att plantorna ska tinas, i skugga. Hur lång tid tar sånt, ungefär? Är det en bra ide att ställa dem i huggarkojan för upptining eller blir det för varmt?

Behandlade på våren är nog bara snytbagge men på hösten kan det även vara viltskydd.
frysta plantor kan tinas snabbare om man enkelställer lådorna och inte har de på pallen. Det går lika väl att hålla på kylan igenom att ha de kvar samlade på pallen. Tina inte i solljus eller högre värme än vad termometern visar i skuggan. Detta stressar plantorna och du får en sämre etablering.

Ska de jordslås sen direkt de tinat? Tills vi planterar?

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

BjörkenPer  
#451357
Uvskogen skrev:Perfekt tråd för mig! fick alldeles nyss brev från Mellanskog att mina 1840 behandlade plantor är redo att avhämtas/levereras vid tidpunkt jag önskar. Betyder behandlade att de är behandlad emot något och i så fall vad?
Är det mot snytbagge så vore det ju perfekt, stängsel mot de stora insekterna och kemi mot de små!

Men det står också att plantorna ska tinas, i skugga. Hur lång tid tar sånt, ungefär? Är det en bra ide att ställa dem i huggarkojan för upptining eller blir det för varmt?

Satte 5000 plantor förra veckan, det var i kartong och de levererades frysta på pall till plantskolan där jag hämtade dem (de stod på plantskolan ca 3 dagar innan jag hämtade dem). Man fick börja med de lådorna som hade stått längst ut på pallen, de var tinade med några undantag, de som var "mitt i högen" var nästintill helt frysta (25 kartonger per pall i detta fallet). Alla kartonger med frysta plantor fick stå i skuggan och sedan fick man hämta de som tinat efter hand. Tog cirka 4 dagar för de sista att tina helt (viktigt att de tinar ordentligt annars klarar sig inte plantan) men det kan ta upp till en vecka, beror lite på temperaturen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451359 @Uvskogen. Är det p+1 eller barrot kan du göra så att du jordslår eller vattenslår i ett kar eller balja. Är det täckrot behöver du inte göra något den första veckan efter att de är tinade sedan får man börja vattna i lådorna eller i balja. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451360
Tåndemåla skrev:Uvskogen. Är det p+1 eller barrot kan du göra så att du jordslår eller vattenslår i ett kar eller balja. Är det täckrot behöver du inte göra något den första veckan efter att de är tinade sedan får man börja vattna i lådorna eller i balja. :-BD


Det är barrot. Tänkte att jag kunde sätta dem i ett litet myrhål som alltid är blött. Har ett sånt alldeles där planterimgem ska göras. Så det är inget krav på att de måste stå i jord, utan i bara vatten fungerar också?

Användarvisningsbild

Re: Nu ska 300 miljoner plantor planteras innan midsommar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451363 Det är inget krav där emot är behandlingsmedlet lätt att få ut i vattensystem så där av jordslagning. Medlet binds kraftigt i humus och det finns det mycket av i jord men även i vatten så kan vattnet rina vidare får man en snabb spridning av medlet. Tänk på att om man vattenslår om det kommer 100 mm regn vad händer då? Mosse är mycket bra att förvara plantor men täck rötterna med säckarna så solen inte kommer åt. Är det mekaniskt skydd så kan man vara lite mer oförsiktig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).