Skogsvagn (Huggarvagnar)

Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

36 inlägg 17830 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451284

Filmen i länken

FTG
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

OBWN94  
#791101
Mossebo skrev:Risk för trådkapning.... men är det ingen som byggt på styrning utav ventilpaketet med en vanlig "rc" styrning till vanliga radiostyrda flygplan typ?
Servon som orkar dra är ju inget konstigt å ström finns ju obegränsat utav.
Kanske inget man använder i skogen direkt... Men på vedbacken för att slippa hoppa i å ur traktorn?
Någon skoghuggare med dessa intressen borde väl finnas? (RC hobby)

Jo, jag har byggt till både traktorvagnen, vinschen och ATV-vagnen. Går att köra fyra spakar mjukt och fint. Gripen och stödbenen är on/off. Finns "failsafe" och en massa funktioner för att få ett bra och säkert bygge.

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Hema  
#791115
OBWN94 skrev:
Mossebo skrev:Risk för trådkapning.... men är det ingen som byggt på styrning utav ventilpaketet med en vanlig "rc" styrning till vanliga radiostyrda flygplan typ?
Servon som orkar dra är ju inget konstigt å ström finns ju obegränsat utav.
Kanske inget man använder i skogen direkt... Men på vedbacken för att slippa hoppa i å ur traktorn?
Någon skoghuggare med dessa intressen borde väl finnas? (RC hobby)

Jo, jag har byggt till både traktorvagnen, vinschen och ATV-vagnen. Går att köra fyra spakar mjukt och fint. Gripen och stödbenen är on/off. Finns "failsafe" och en massa funktioner för att få ett bra och säkert bygge.

Spännande, vill du dela med dig mer av dina lösningar? Jag är iaf intresserad. 👍

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

OBWN94  
#791124
Hema skrev:
OBWN94 skrev:
Mossebo skrev:Risk för trådkapning.... men är det ingen som byggt på styrning utav ventilpaketet med en vanlig "rc" styrning till vanliga radiostyrda flygplan typ?
Servon som orkar dra är ju inget konstigt å ström finns ju obegränsat utav.
Kanske inget man använder i skogen direkt... Men på vedbacken för att slippa hoppa i å ur traktorn?
Någon skoghuggare med dessa intressen borde väl finnas? (RC hobby)

Jo, jag har byggt till både traktorvagnen, vinschen och ATV-vagnen. Går att köra fyra spakar mjukt och fint. Gripen och stödbenen är on/off. Finns "failsafe" och en massa funktioner för att få ett bra och säkert bygge.

Spännande, vill du dela med dig mer av dina lösningar? Jag är iaf intresserad. 👍

Absolut. Man borde egentligen göra en byggbeskrivning på något sätt. Det tog en jäkla tid att hitta rätt komponenter, men sedan gick det fort att få det att fungera.

Styrservon till bilar skala 1:5 har ca 60 kg/cm vridmoment. Fullt tillräckligt för att dra i spakarna. Kombinera det med en sändare (mottagare brukar följa med dem). Då kan du mjukköra spakarna på distans.

Fixa något att skruva fast servona i och ett stag från servot till spakarna. Det finns spänningsregulatorer för radiostyrningar s.k. BEC eller U-BEC så du kan omvandla traktorns spänning (upp till 24 volt) till något som passar mottagaren och servona. Det brukar vara 6 volt, 7,2 volt eller 8,4 volt. Annars kan du köpa till ett batteripaket för radiostyrda bilar/flygplan.

Vad har du för planer? Ska du bara sköta en spak till en hydraulisk vinsch t.ex. så kan du säkert få delarna för runt tusenlappen. Då slipper du byta ventil också.
Senast redigerad av OBWN94 fre 03 feb 2023, 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

OBWN94  
#791127 Bryts strömmen så fjädrar i alla fall mina spakar tillbaka till neutralläge. En spak är starkare än ett strömlöst servo. Många sändare kommer med s.k. failsafe så att spaken går tillbaka till neutralläge om signalen bryts. Annars går det att köpa till extern failsafe för en hundring. Det kan vara bra att ha.

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Mossebo  
#791131 https://www.hab.se/
Jag flikar in en länk där jag har handlat alldeles för mycke sådant... :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).