Skotare

Vagnbroms SM 868

6 inlägg 3524 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vagnbroms SM 868

bengan75  
#442872 Bromsarna har låst sig på vänster sida av vagnen på min 868. Jag tänkte först att tryckluft frusit så jag monterade av staget som ska trycka in bromsen men det släpper ändå inte. Vad kan det då vara för fel?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vagnbroms SM 868

Denny  
#451247 Hittade du felet? /Nybliven 868 ägare

Avatar Fallback

Re: Vagnbroms SM 868

AKKAMAAN  
#451259 Det är ju torra lamellbromsar på både fram och bakända. Om lamellerna blir vädigt nerslitna så kanske finns det möjlighet att att kulorna mellan tryckplattorna nyper, dvs rullar helt ur urgröpningen i tryckplattorna.
En tanke bara...
1492545931_868_bromsar_bak.jpg

1492546302_868_bromsar_bak2.jpg

Avatar Fallback

Re: Vagnbroms SM 868

Denny  
#451266 Intressant tanke, har inte sett den skissen innan. Min maskin rullar lätt men då jag körde hem den förra veckan ca 2km så osa det broms ordentligt om vänster bak dock inget som känns att det ligger på. Har inte kommit till det projektet ännu. Mycket annat att fixa också. Kan rekommendera Stefan strömvall i Örebro. Mycket delar och kunskap på lager...

Avatar Fallback

Re: Vagnbroms SM 868

bengan75  
#451378 Jag tror det var vatten i oljan i boggielådorna som frusit till så kedjorna inte kunde röra sig. Så fort det blev lite mildare rullade hjulen igen. Det blir till att byta till ny olja till sommaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnbroms SM 868

Denny  
#451380 Där ser man...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).