Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fajter minilunnare

15 inlägg 11983 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fajter minilunnare

Micke L  
#450694 Hejsan,
Tacksam om någon har en bruksanvisning för Fajter. Motorn i detta fallet är en Briggs, men vad är det för växellåda?? Tacksam om någon vet vad man kan använda för utbyteslåda eller var det finns reservdelar Till hela maskinen). Trolle-lunnaren är inget alternativ, inte en skruv som är samma enligt tillverkaren för Trolle. Tacksam för all info och hjälp om vi ska våga oss på en renovering av maskinen.
Med vänlig hälsning Micke



   TS
Avatar Fallback

Re: Fajter minilunnare

axwell  
#450734 Trollelunnarens Agne Eriksson bör veta vad den tidigare tillverkaren har kvar från Wadell Patent i Kolmården.
Frun 89 år är troligen i livet:

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

totte  
#450737 En gissning, långt ifrån säker, är att det är en Peerless låda, tillverkad av Tecumseh i USA. Såna lådor har varit rätt vanliga på åkklippare. Hur många växlar är det? Har lådan rasat eftersom du frågar?

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450740 Du har nog rätt där Totte, ser absolut ut som en Peerless låda. Sitter i många äldre åkklippare. Har en i min Stiga Park.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Micke L  
#450750 Hejsan,
Wendell är sedan några år död (uppfinnaren).
Hela maskinen är i stort behov av genomgång, växlarna är väldigt "glappa", drev slitna osv. Evt kanske jag tar över den, men vill gärna se om det finns "hopp" att få den till en fungerande maskin.
Många säger just som ni, gräsklipparlåda. Men finns ingen koppling då? Som ni förstår är jag inte alls hemma på detta omr.
Tror ni det går att få tag på delar och kanske någon "manual"?
Med vänlig hälsning Micke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450753 På klipparna är det en remskiva
som spänner remmen från motorn som agerar koppling.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Micke L  
#450756 Ok, tack. Kollade lite på tuben, finns en del om dessa växellådor. Verkar inte allt för komplicerade. Oftast vatten och skit som ställer till, verkar det som..
Tack för all hjälp. Bra mata på om ni kommer på något mera om denna lilla maskin.
Bra komplement till traktor/ vagn i röjning osv.
Med vänlig hälsning Micke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Micke L  
#450794 Märkning på växellådan.
791
PEEERLESS
9172 2400
Såg att jag missat svara på antalet växlar, vet ej tyvärr. Har inte maskinen hemma.
Verkar vara gasreglage, och liknande en cykel handbroms uppdraget på styrhandtaget, ej inkopplade.

Ingen som känner till någon skiss över band, drev, kedjor osv?
All info är tacksamt, någon som har en sådan här lunnare??
Med vänlig hälsning
Micke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

totte  
#450817 Peerless-lådor är tämligen enkla i uppbyggnaden. Jag har haft en treväxlad sån på en snöslunga. Åkklipparlådorna är väl oftast femvxl. Inte särskilt svåra att ta isär. Det som krånglade på min var backväxeln, där det var förslitningar, nåt som gick att åtgärda med att vända dreven.

Här kan du se min treväxlade låda: blog/totte/vaxelladan_b-737.html

Sök på Google med "Peerless växellåda" så hittar du en del info.

Av bilden att döma så är det remdrift från motor till växellåda, troligen sitter det en tryckrulle nånstans där och det är i så fall den som är "kopplingen". Mycket vanlig konstruktion på småmaskiner, enkelt, driftsäkert och billigt. En gissning från min sida förstås.

Alternativt kan det ju vara centrifugalkoppling.

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Micke L  
#450891 Kanon Totte, kollade in din länk. Kan dock ej se bilderna.. Verkar vara tradition med massa gegg i dem. Håller tummarna att det strömmar in någon skiss på forumet, skulle vara bra hjälp, Din beskrivning var toppen! Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fajter minilunnare

JOLOF  
#451063 Hej!

Försöker bifoga ett dokument med PEERLESS växellådor.
700-serien börjar på sid 15.
Kunde inte se om det fanns med i Tottes blogg.

PEERLESS.pdf

Hälsar
Janne L

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Micke L  
#451064 Toppen Janne, tack så mycket!!!
Med vänlig hälsning
Micke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

totte  
#451181
Micke L skrev:Kanon Totte, kollade in din länk. Kan dock ej se bilderna.. Verkar vara tradition med massa gegg i dem. Håller tummarna att det strömmar in någon skiss på forumet, skulle vara bra hjälp, Din beskrivning var toppen! Tack.


Nej, det dokumentet som Janne laddade upp hade jag inte, det var bra!

Det var visst en del problem med bilder från gamla bloggar ja. Här är dom:
1492515682_080921_02.jpg

1492515680_080921_03.jpg

1492515680_080921_04.jpg

Avatar Fallback

Re: Fajter minilunnare

Olav  
#451200 Har inget konkret att komma med, men vill bara berätta om det intresserar nån att i början av 2000 talet så hade jag hyrt en Fajter, för att köra ut betongrösen i terrängen. Lantmäteriet köpte tjänster av mig 3 sässonger i början av 2000 .
Den Fajtern jag hade hyrt av en Nykarlebybo (Importör i Finland?? ) så fick nåt växellådshaveri i ett dike, så det blev att släpa ut hela fajtern med traktor utrustad med frontlastare, nära att traktorn skulle ha fastnat för det var blött.
Han som jag hyrde av visste säkert en del om fajtern, men tyvärr är han död sedan flera år till baka.

Användarvisningsbild

Re: Fajter minilunnare

Micke L  
#451253 Hejsan,
Nu funkade bilderna :-bd
Intressant med fajtern du hyrde, om jag förstått rätt tillverkades väl 15 max 20 st. Kanske därav det är svårt att få tag i någon manual om dem... Till och med google går ju bet på det.
Kul om någon hittar mera om Fajtern, allt av intresse
Med vänlig hälsning
Micke

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).