Skogsvagn (Huggarvagnar)

Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

36 inlägg 17832 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Magnuc  
#448826 Här, slipper du göra allt själv.
https://www.nettikone.com/muu-merkki/ro ... ck/1608822

FTG
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#449621 Hej igen,
Nu har svetsen, 3D-skrivaren, lödkolven och datorn gjort sitt så nu var det dags att montera ihop och testa. Jag fick erfara att det finns olika typer av splines på servoaxlar, jag hade naturligtvis beställt en arm med 24 tänder men servomotorn hade 25 tänder, fick snabbköpa en ny arm på en lokal RC-butik men den var kortare...
Provkörningen resulterade naturligtvis i en besvikelse.... Utväxlingen var för liten med den korta armen, ventilen öppnade bara till 25%, gripen gick lååååångsamt....
Jag kunde som tur var skruva på den felaktiga armen på armen som en förlängning och då blev slaglängden mer än tillräcklig.
Då var det bara att gå in i Arduino programvaran och ställa in hur många grader servot skulle slå åt respektive håll, jag satte den till ca. 90% öppen för att inte riskera att överbelasta i ändlägena, gripen är ganska snabb i sina rörelser så det räcker nog.
Jag behöver även kapa högerspaken som blev lite längre nu, den tar i rutan när man ger fult utslag.
Jag blev lite fundersam på om högerknapp skall öppna gripen, brukar det vara så på köpta system?
skall försöka filma lite när jag kör någon dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

JohannesG  
#449625 Mycket intressant! :-BD
Vad blev totala kostnaden ca?

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#449635 Material eller timmar? :grin: :grin:
Material ca. 1000kr
Och som alla vet skall man inte räkna timmar när man har roligt och dessutom lär sig något som man kan ha användning av senare i livet.

Nu återstår det att dokumentera det hela så man kan reparera när det händer något med elektroniken....

/Calle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

totte  
#449657 Listig lösning, bra jobbat :-bd

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449692 Kul lösning, vad händer om säkringen/strömmen går?
Går servot i neutralläge eller blir spaken stående i samma läge?

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#449833 Hej,
Motorn går sakta till mittläget om strömmen bryts,
Om det händer kan jag dra ut en sprint och köra manuellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Hema  
#449864
Calle78 skrev:Hej,
Motorn går sakta till mittläget om strömmen bryts,
Om det händer kan jag dra ut en sprint och köra manuellt.

Låter som om du skulle kunna sälja det där som ett uppgraderingskit. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#451026 Hej,
Nu har jag tagit en liten film när jag kör med gripen.
Tycker det fungerar bra men som en förbättring jag har funderar på att göra ett "långsam mode" när servot går långsammare för att kunna finlira. Detta skulle dock kräva en knapp till som inte finns ännu, vi få se om det kommer :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#451027 Och här kommer länken


   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

JohannesG  
#451039 Videoklippet är inte tillgängligt. Och när jag kopierar videolänken och går direkt till videon står det: "Videoklippet är en dubblett av ett klipp som lagts upp tidigare. "

Du har kanske råkat ladda upp samma två gånger och sedan kopierat länken från dubbletten?

Är mycket nyfiken på att se resultatet, så jag hoppas du fixar videon snart :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#451164 Det var lurigt.
Som Johannes skrev så hade jag råkat att ladda upp filmen två gånger, detta gjorde att filmen blev blockad och omöjlig att lägga upp igen via SFO även som jag bytte namn mm. på den. nu ligger den upplagd via annat konto.
Det skall bli mer film när jag kör på riktigt senare.

http://www.youtube.com/embed/9TpFVX4JFhs

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

molnia  
#451167 Går det programera "ramper" dvs första säg halvsekunden drar servot bara säg 15%?
Då skulle man kunna finlira lite utan en knapp till....

Avatar Fallback

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451225 Skulle kanske gå att ha två lägen på knappen i varje riktning. Fullt tryck för hög fart.
Vad är det för servo du använt? Kör du det på 12V?

Blev lite sugen på att kopiera.
Mycket fint bygge!

En potentiometer för steglös hastighet är ett annat alternativ, kanske inte lika driftsäkert?

Användarvisningsbild

Re: Jag har tröttnat på 2-spak med gripen på egen spak...

Calle78  
#451267 Att lägga en rampande funktion skulle vara möjligt men jag är rädd att jag kommer att uppleva det som segt då man ofta vill ha fart, sedan har jag ju inte något superflöde...
En knapp med dubbeltryck låter smart, jag får leta och se om jag hittar någon som får plats i spaken, eller om man kan lägga in dubbla knappar med en fjäder som trycker på den "första".

Om man vill bygga styrningar till andra funktioner kan en potentiometer vara bra, särskilt en skjutpotentiometer som på gamla Equalizers, då kan man få en helt proportionell styrning.

Servot är av modellen RoboStar SBRS-5314HTG 280°, jag köpte det från hobbyking.com. Servot klarar drivspänning på 7,2-12V, men jag valde att reglera ner spänningen till ca. 10V med en linjärregulator för att vara lite snällare mot den när generatorn ger 14V+ och kraften räcker ändå.

Det vore bara kul om någon använder iden bygger, allt går att fjärrstyra :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).