Föryngring

Gjort klart mina hägn, text och bilder.

25 inlägg 21637 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451145 Skall bli kul att följa. Gav mig iden om lärkplantering, men vi får väl se.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

halvproffs  
#451147 Jag trodde att du jagade med bössa och inte med nät. Kommer du att vittja varje morgon? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451152
halvproffs skrev:Jag trodde att du jagade med bössa och inte med nät. Kommer du att vittja varje morgon? :grin:

:-o :d

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

åberg  
#452534
Uvskogen skrev:Nätet går över två viltstigar, där särskilt en används ganska mycket, så ska bli spännande att se om nätet får/klarar att, stå kvar. Undrar också vad björnen gör om han stöter på nätet? Menar att ett slag med en björnram gör väl skräp av nätet!?


I förhoppningen att nån rättar mig om jag har fel (så jag får lära mig nåt) kommer jag nu leverera en lös spekulation:

Björnen är väl mest intresserad av att få i sig så mycket energi som möjligt och göra av med så lite som möjligt så om du inte har nåt gott och lockande på insidan ids björnen inte klösa sönder stängslet. Vad tros?

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452548 Hoppas ditt rimliga resonemang stämmer. Finns då inget björngodis innanför! [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452590
Uvskogen skrev:Återkommer med mer rapport efterhand.

Intressant, hur mkt kostade detta och hur många timmar gick det totalt?

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452594
Slurfi skrev:
Uvskogen skrev:Återkommer med mer rapport efterhand.

Intressant, hur mkt kostade detta och hur många timmar gick det totalt?

13500 ex moms för 500 meter. Sen cirka 1000 kr för märlor och märkband. Kommer till kanske en 1000 till för sträcklinor där det eventuellt behövs samt för lite material för grinden.
Det tog totalt 10-12 timmar för två personer. Man måste inte vara två men det underlättar mycket. Men viktigt att komma ihåg är att jag fäste ca 400 meter i befintliga träd. På kortsidornz där jag satre stolp tog det förstås mer tid, även om jag hade stor hjälp av att skördaren lämnat ganska höga stubbar som jag kunde fästa stolparna mot.

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Brorsan  
#452597 Det är kanske sent nu men jag läste någonstans om en stängselbyggare som använde farmarskruv till nätet då det var lättare att ta ner senare?

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452600
Brorsan skrev:Det är kanske sent nu men jag läste någonstans om en stängselbyggare som använde farmarskruv till nätet då det var lättare att ta ner senare?

Jo sett det där och det är nog klokt. Men nu valde jag krampor då jag spikade i träd som får bli ved. Enklast så. Nätet kan man "enkelt" skära ner den dag det ska bort.

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Värmlänning  
#459044 Glöm inte fästa vita band / snitslar i hägnet så att djuren ser det. Annars är risken stor att de springer rätt igenom det
Edit: ser att du har gjort det nu :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).