Föryngring

Gjort klart mina hägn, text och bilder.

25 inlägg 21629 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Werner85  
#283607 Hej!

Jag har i dagarna satt upp två hägn i min skog, det ena kring ett antal gamla äppleträd för att spara dessa från viltet och så satte jag några popplar på skoj i utkanten med. Det andra är på ett hygge som jag planterat lite lärk och björk på, inget stort men jag vill ändå ha det i fred.
Tänkte dela med mig av lite bilder och tankar kring detta.

Jag började med att såga till stolp av torrgranar, jag räknar med att dessa skall klara stå ett antal år men antar att vissa kommer man att få byta under tiden.
Stolpen gjorde jag 3m långa för att få en bra bit ner i backen.

Nät inhandlades begagnat, 300m blev det, kärran var lite för lite men det gick. Fick dock lämna en liten rulle för att hämta senare.
Bild


En motordriven jordborr lånades och kring äppleträden fungerade fungerade den utmärkt pga att det är gammal betesmark med väldigt lite rötter i, på hygget gick det sämre då det i stället var mycket rötter, stenar och berg så där fick jag gå runt med spettet.

Jag gjorde hägnet runt aplarna först.
Först röjsåg runt där nätet skulle stå, måtta in hörnstolpar och sätta ner dessa, sedan borra resterade hål och slå ner stolpar. Kompletterade även med snedstag i hörnen.
Detta tog mig en dag ungefär.
Nätet tog vi dagen efter, detta fick jag hjälp med. Först rullade vi av nätet på marken och sen när den blev lite lättare tog vi ett 110mm pvc-rör och trädde igenom å drog ut nätet.
Nu kom det jobbiga, fästa upp nätet och sträcka på det..
Vi spände stolpe för stolpe för hand, nerifrån och upp, det gick rätt bra men det är svårt att få nätet spänt pga att marken är ojämn.
Total längd på nätet är 100m.
Summa är att det blev helt ok ändå, skall komplettera med lite plastband så att nätet syns bättre. Förhoppningsvis håller det djuren på rätt sida!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Hägnet på hygget gjordes på samma vis, röjning runt nätets väg, stolpar upp och sedan nätet.
På en sträcka som löper ut med en gärdesgård fick jag vänta med stolparna för att få ut nätet först.
Här var jag ensam med att montera nätet men det gick väldigt bra ändå.
Utmed gärdesgården provade jag att spänna nätet med vinschen på 4-hjulingen och det gick väldigt bra, bara att spika fast nätet hela vägen med bara små justeringar.
Men när marken längre fram blev ojämn så gick det lite sämre, mycket mer jobb med att få det rätt spänt.
Jag gjorde klart hägnet igår, det saknas plastband även här och en hörnstolpe skall justeras innan det är helt färdigt. Ca 220m nät är detta.
Totalt tog det två och en halv arbetsdag att montera detta, då är inte sågning av stolparna inräknat.

[img=http://forumbilder.se/DD41L/2014-06-14-11-57-17.jpg]
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Senast redigerad av Werner85 mån 16 jun 2014, 20:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

stektlök  
#283608 BRA JOBBAT och ett bra reportage om detta. Bra med bilder som visar ditt jobb. Hoppas nu du lyckas hålla klövviltet utanför så dina träd blir fina :)

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Werner85  
#283656
stektlök skrev:BRA JOBBAT och ett bra reportage om detta. Bra med bilder som visar ditt jobb. Hoppas nu du lyckas hålla klövviltet utanför så dina träd blir fina :)



Tack!
Kul att någon uppskattade det :smile:

Såg att bilderna inte blev stora när man klickade på dem, skall åtgärda detta nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

JensSkoog  
#283689 Gott jobbat, och tack för att du delar med dig. Skulle varit intressant öm du berättar om en tid hur effektivt hägnet har varit.

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

robnit  
#283728 Snyggt, grannen som har satt en del nät brukar gå med grävmaskinen innan för att göra marken slätare och det blir således enklare att spänna nätet. Su slipper till viss del röjningnen också =)

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Werner85  
#283776
JensSkoog skrev:Gott jobbat, och tack för att du delar med dig. Skulle varit intressant öm du berättar om en tid hur effektivt hägnet har varit.


Tack
Jag skall försöka att komma ihåg om ett par år att återkomma med resultatet :smile:

robnit skrev:Snyggt, grannen som har satt en del nät brukar gå med grävmaskinen innan för att göra marken slätare och det blir således enklare att spänna nätet. Su slipper till viss del röjningnen också =)


Tack
Ja det hade varit en fördel att ta grävmaskin innan samtidigt som man fått hjälp med att trycka ned stolparna. Tyvärr är det en del som är bergbunden med berg i dagen så det var precis så jag hittade några ställen att få ner stolparna på, där var det som svårast att få nätet bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283838
JensSkoog skrev:Gott jobbat, och tack för att du delar med dig. Skulle varit intressant öm du berättar om en tid hur effektivt hägnet har varit.


Håller med, jätteintresserad av att få veta hur det fungerat mot klövviltet! :smile:

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

tommyk  
#403236
Werner85 skrev:Tack
Jag skall försöka att komma ihåg om ett par år att återkomma med resultatet [emoji2]


Nu har det gått ett par år, hur går det @Werner85?

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Werner85  
#403458 Det har gått bra hittills, har behövt laga hägnen två gånger, en gång hade ett träd blåst ner över nätet och andra gången hade älgar travat igenom, båda gångerna har stolparna gått av. Enkelt lagat så jag är nöjd. Jag har inte satt något stängselsnöre i toppen men det verkar vara överflödigt då viltstigar uppstått utanför. Skall försöka ta lite kort så får ni se resultaten :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403464 Tack för uppdateringen, ska upp med 400 m runt mitt hygge i höst. Kan fästa i befintlig skog på två sidor. Det r med sträcknigen har jag också funderat över. Kanske man kan acceptera en glipa på 1 dm längs marken. Borde kunna kompensera för de värsta ojämnheter då!?

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Göt  
#403526 Att fästa stängsel i levande träd är ingen bra ide de växer fast och växer in

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443185
Göt skrev:Att fästa stängsel i levande träd är ingen bra ide de växer fast och växer in

Fast det ska visst bli mindre problem med det bär man sätter syntetstängsel som jag gör. [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443186 För övrigt, någon som vet när lärkplantor blir attraktiva? Eller, kan jag vänta några år med stängslet? Sätter barrot.

Avatar Fallback

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

alias  
#443189
Uvskogen skrev:För övrigt, någon som vet när lärkplantor blir attraktiva? Eller, kan jag vänta några år med stängslet? Sätter barrot.


Normalt sett efter att du har planterat dem! :lol:

Nä, min erfarenhet är att man bör vara med från början när det gäller föryngringar. Det blir alltid sämre att göra om än att göra rätt från början - dessutom är det oftast ett både tråkigare och dyrare alternativ.

Nu har jag bara en lärkföryngring så du får ta mina observationer med en nypa salt (går inte att säga något med någon statistisk säkerhet), men jag upplevde att fejningen var värre år 2-4 än år 1. Vet inte om det berodde på att plantorna var lite stabilare att gno hornen mot när de blev lite större. Jag hade dock en del fejning även år ett (främst på de plantor som växte bra och stack upp lite högre än de andra).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gjort klart mina hägn, text och bilder.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451142 Nu är de 400 m uppe eller utrullade, av syntetstängslet (Allox skog 50). Hade räknat lite snålt så blev tvungen kompletteringsbeställa en rulle till idag. Det är en del efterarbete att göra, dels ska det spikas krampor där vi först fäste med spik (som inte fungerade alls). Det fanns lite olika alternativ för fastsättning men vi bestämde oss för krampor. Träden offras förstås till ved i någon avlägsen framtid. När stängslet ska ned sen är det bara att skära bort det med kniv. Om vi valt rätt återstår att se, det här är ett lärprojekt alltihop, både sibirisk lärk, barrot, plantering utan markberedning och hägn.
Sen måste sträcklinan på plats på flera ställen där det är lite väl långt mellan träden. Ska dessutom sätta "jordankare" i nederkant på en del ställen. Och en grind ska göras förstås.
Men överlag har det gått riktigt smidigt, jag orkade bära rullen med mig medans svärson spikade.

Nätet går över två viltstigar, där särskilt en används ganska mycket, så ska bli spännande att se om nätet får/klarar att, stå kvar. Undrar också vad björnen gör om han stöter på nätet? Menar att ett slag med en björnram gör väl skräp av nätet!?

Vi fäste nätet i träd då jag har två 1:a gallringsavdelningar på respektive långsida av området. Så det är ganska tunna, "lättoffrade" träd. På kort sidorna måste vi slå ner stolp, men som tur är har skördaren lämnat ganska höga stubbar som vi kan fästa stolparna i, så det borde bli ganska starkt. Får väl se, hoppas få det gjort kommande helg.
Ett torrträd fick lov att gå ner också, lutade farligt över där stängslet ska ner. Tur var det, var helt tomt inuti, räckte att dra lite med vinschen och ett mindre sågsnitt så for det ner. Läskigt med de där träden, de gör precis som de vill.

Återkommer med mer rapport efterhand.

Bifogar några sådärbilder
1492502601_wp_20170417_16_22_02_pro.jpg
1492502601_wp_20170417_14_25_46_pro.jpg
1492502602_wp_20170417_14_25_37_pro.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).