Sågverk (mindre)

Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

8 inlägg 4612 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

småsågarn  
#451005 Vad skall jag ha för slipvinkel till ekstock 7 10 14 grader ?någon skrev här på forumet att man måste slipa efter varje skär ! Kan det verkligen stämma ? Slöar ek så mycket ?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

Pabene  
#451029 Jag har sågat en del ek där stockarna med diameter 55-60 cm, legat kvar i skogen ett par år. Jag tyckte det var lätt att såga dessa, bladen slipade jag till ca 8° bröstvinkel och skränkningen var ca 0,50 mm/sida. För en tid sedan hjälpte jag en granne med att torrklyva grova ekplank, ca 60 cm breda, som legat inne på en loge i många år. Det var mera krävande men jag sågade med samma vinklar och skränkning. Vad du måste tänka på när det gäller dina stolpar är att såga bort absolut all splintved annars blir du besviken. Men det visste du nog redan. Det blir nog väldigt snygga stolpar.

Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

småsågarn  
#451033 Tack då skall jag tänka på att ta bort all splintved .hur mycket krymper ek vid torkning ?mvh småsågarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

Pabene  
#452108 När det gäller "slipvinkel" för bandsågblad är det "Bröstvinkeln" som har störst betydelse för hur bladet sågar. (Förutsatt att det är rätt skränkt eller har påbyggda tänder). De flesta blad för småskalig sågning, har bröstvinkel nära 10° då de levereras nya.
!0° är en kompromiss som fungerar bra i många fall. Några tillverkare lagerhåller och säljer blad med några olika bröstvinklar. Det finns en del att läsa om vad som är den bästa slipningen för olika träslag och för torrt och färskt trä.
Det som jag tycker är mest krävande är att såga gran med grova kvistar, framför allt då det är färska stockar. Det är ganska naturligt eftersom färsk gran utan kvistar kunde sågas/klyvas med 14° bröstvinkel. Medan kvistarna ska kapas och därvid skulle "trivas" med - 4° bröstvinkel. Nu blir det omöjligt att klyva med ett blad för kapning och därför måste man kompromissa.
Om sågningen inte går bra med ett standardblad med 10° vinkel så säger experterna, minska bröstvinkeln med 2°.
Hur "stor" är då 1°? Om man ser på klockans minutvisare när den rör sig en minut, så har visaren vridit sig sex ° (grader). Att mäta vilken vinkel tänderna på sitt eget sågblad verkligen har, är viktigt. Det kräver en bra gradvinkel, bra belysning och bra syn eller lupp. Det är ofta som slipmaskinen inte gör det som står på skalorna. Om man tvingar fram ett bandsågblad genom stocken, som har verklig bröstvinkel mindre än 7°, kommer det att brista efter ett fåtal bräder.

Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

skogshasse  
#452125
Pabene skrev:När det gäller "slipvinkel" för bandsågblad är det "Bröstvinkeln" som har störst betydelse för hur bladet sågar. (Förutsatt att det är rätt skränkt eller har påbyggda tänder). De flesta blad för småskalig sågning, har bröstvinkel nära 10° då de levereras nya.
!0° är en kompromiss som fungerar bra i många fall. Några tillverkare lagerhåller och säljer blad med några olika bröstvinklar. Det finns en del att läsa om vad som är den bästa slipningen för olika träslag och för torrt och färskt trä.
Det som jag tycker är mest krävande är att såga gran med grova kvistar, framför allt då det är färska stockar. Det är ganska naturligt eftersom färsk gran utan kvistar kunde sågas/klyvas med 14° bröstvinkel. Medan kvistarna ska kapas och därvid skulle "trivas" med - 4° bröstvinkel. Nu blir det omöjligt att klyva med ett blad för kapning och därför måste man kompromissa.
Om sågningen inte går bra med ett standardblad med 10° vinkel så säger experterna, minska bröstvinkeln med 2°.
Hur "stor" är då 1°? Om man ser på klockans minutvisare när den rör sig en minut, så har visaren vridit sig sex ° (grader). Att mäta vilken vinkel tänderna på sitt eget sågblad verkligen har, är viktigt. Det kräver en bra gradvinkel, bra belysning och bra syn eller lupp. Det är ofta som slipmaskinen inte gör det som står på skalorna. Om man tvingar fram ett bandsågblad genom stocken, som har verklig bröstvinkel mindre än 7°, kommer det att brista efter ett fåtal bräder.


har du något bra tips på hur man mäter vinkeln och med vad

Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

Pabene  
#452191 Skogshasse,
Så här gör jag då jag mäter bröstvinkeln: Jag använder en sådan här vinkelmätare, som finns hos verktygsfirmor. För att se bra har jag en pannlupp. Med en ljus bakgrund, här fönstret, kan man tydligt se ljusspalten mellan mät-linjalen och tandbröstet. Det är ju vid spetsen av tanden, närmast toppen/eggen som vinkeln är intressant. Man justerar, vid mätningen, linjalen så att ljusspalten är helt jämn och parallell.
Bröstvinkeln är ju definierad som "vinkeln mellan tandens bröstyta och en linje 90° mot bladets längdriktning".

Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

Pabene  
#452194 Bilden kom inte med[img]
1493011742_dscn1740.jpg
[/img]

Avatar Fallback

Re: Slipvinkel bandsågsblad vid sågning av ekstock

skogshasse  
#452230
Pabene skrev:Bilden kom inte med[img]
1493011742_dscn1740.jpg
[/img]


tack för en riktigt bra tydlig bild

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).