Massaved

kvittopapper (projektarbete)

7 inlägg 18769 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kvittopapper (projektarbete)

cpess  
#40286 Hej

jag och två andra går på Åva gymnasium 3e året och vårat projektarbete innefattar slöseri av kvittopapper i mataffärer. Vår undersökning är klar och siffrorna är skrämmande, men för att få ett hum om hur mycket miljö som slösas skulle vi mycket gärna vilja veta vad ett kvittopapper är uppbyggt av. Vi vill gärna försöka få fram hur många träd, eventuellt i kubik som slösas bort. Typen av kvittorulle som använts i undersökningen kallas för Thermo. Är det möjligt att få fram någon form av uppskattning på vad kvittopappren är uppbyggda av och i sådanna fall göra om det i träd eller liknande?
Vi underar givetvis om någon på detta forum har någon aning om vilka som tillverkar kvittopapper. Ett pappersbruk, ett telefonnummer eller någon annan kontaktinformation är vi ute efter.

Undersökningen visar på 1.4m3 papper/år/mataffär....detta måste vi på något sätt få fram i kubik träd eller liknande.

Har ni någon aning om detta så svara gärna på detta mejl, det skulle uppskattas!

/Oscar Juneblad


Senast redigerad av cpess mån 10 nov 2008, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40316 Intressant undersökning. Men det skulle vara ändå roligare, eller sorgligare att få veta hur många kubik man får i brevlådan i form av reklam 😡

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40318 Avbryt undersökningen.
Fundera i stället hur det kan förbrukas mer papper.
Stora Enso klappar igen massafabriken i Norrsundet i dag.
Det var i och med det en fabrik mindre som behöver virke.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40369
roten skrev:Intressant undersökning. Men det skulle vara ändå roligare, eller sorgligare att få veta hur många kubik man får i brevlådan i form av reklam 😡


Denna mängd kubik blir snabbt försumbar med en liten trevlig skylt Reklam nej tack! på brevlådan. Funkar alldeles utmärkt, enligt egen erfarenhet :D. Bättre då att istället sälja dessa kubik till värmeverk och dylikt, där de åtminstone gör en god miljönytta. Dessutom är det knappast vår medborgerliga plikt att stå med mössan i hand och försörja både reklamindustrin och massaindustrin med billig massaved!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re:

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44437
Niking skrev:
roten skrev:Intressant undersökning. Men det skulle vara ändå roligare, eller sorgligare att få veta hur många kubik man får i brevlådan i form av reklam 😡


Denna mängd kubik blir snabbt försumbar med en liten trevlig skylt Reklam nej tack! på brevlådan. Funkar alldeles utmärkt, enligt egen erfarenhet :D. Bättre då att istället sälja dessa kubik till värmeverk och dylikt, där de åtminstone gör en god miljönytta. Dessutom är det knappast vår medborgerliga plikt att stå med mössan i hand och försörja både reklamindustrin och massaindustrin med billig massaved!
/Niklas


Nu ska åtminstone pappersreklamens totala miljöpåverkan undersökas http://www.skogsaktuellt.se/?p=29840&pt=108&m=1422
/Niklas

Avatar Fallback

Re: kvittopapper (projektarbete)

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44438 det går ca 4 m3fub barrmassa per ton massa eller 3,4 m3 fub björk ton massa

Användarvisningsbild

Re: kvittopapper (projektarbete)

Raulf Haidari  
#451025 Hur Oscar
Jag skriver ett gymnasie arbete om kvittopapper.
Skulle jag kunna få kolla på ditt projektarbete och få lite inspiration. Jag har svårt att hitta information.
MVH Raulf.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).