Servicebyggnader

Byte av lagårdstak som blev lite mer

62 inlägg 48167 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av lagårdstak som blev lite mer

Brorsan  
#450745 Jag har blivit inspirerad av trådarna med renovering här på forumet. Tack vare det så startar jag en egen. Det projektet var egentligen anledningen till att jag hittade skogsforum. Som dom flesta arbeten på gamla hus så växer arbetet vartefter, jag insåg att det behövdes en nytt sågverk. Efter lite googlande hittade jag sågverkstråden och servicebyggnader vilken guldgruva! Nu bläddrar jag igenom forumet dagligen och har svarat i några trådar också. Det här är grejen för mig. Trevlig stämning, trevliga människor och massor av kunskap. Jag tycker att jag känner er fast jag aldrig har träffat någon. Nä nu räcker det med fjäsk, tillbaka till verkligheten och vad jag skulle skriva om. Sommaren 2013 började jag plocka av teglet från lagården för att efter lite uppriktning med ny läkt lägga på plåt. Där sket det sig direkt! Det var ju inte taket som hade satt sig det var syllen - nederdelen av väggen som hade ruttnat. Nu vart det ett storprojekt istället för lite qvickfix. Lagården är från ca 1850 stolpstomme med stående plank emellan , brädfodrad ut och invändigt och trägolv i hela lagården. Det var bara att lägga presseningar på taket och börja nerifrån (därför skogsforum och sågverk) här behövs virke med lite dimensioner, (jag byter väl ut det som är dåligt ). Redan här blev jag ett år sen. Nä nu räcker det för idag, vi är nere Ydre över påsken och jag har inte tillgång till några bilder, det är väl ett krav här för att få skriva. [emoji3] Jag återkommer 2014 när sågen har fått bekänna färg och virkeshögen har växt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

molnia  
#450762 Detta ska jag följa :D

Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

halvproffs  
#450777 Intressant! Men det är mycket jobb med gamla uthus. Förresten, vi tål mycket fjäsk ska du veta.

Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450780 Kul, och du har en poäng med bilderna, nu blev man ju lockad att följa tråden för det här är intressant för fler än du själv.

Avatar Fallback

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

ÅsaNisse  
#450781 Är min almenacka galen eller är det jag?
Brorsan började 2013 med att riva av tegel och ska återkomma 2014 när virkeshögen vuxit. Skrivet igår och det är 2017?

Avatar Fallback

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

Blivande snickare  
#450782
ÅsaNisse skrev:Är min almenacka galen eller är det jag?
Brorsan började 2013 med att riva av tegel och ska återkomma 2014 när virkeshögen vuxit. Skrivet igår och det är 2017?

Tror det är med bilderna och resten av historien han menar :)

Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

halvproffs  
#450785 Så uppfattade jag det också. Säkert värdefull tråd också för det finns enorma mängder med uthus i renoveringsbehov, en del bortom all hjälp.

Avatar Fallback

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

Brorsan  
#450797 Jag är väl inte världens snabbaste och jag har ju ett betalt arbete att sköta så renoveringen är inte i mål ännu (2017). Jag tänkte ta det i kronologisk ordning med lite bilder. Fortsättning följer. Olle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

JensSkoog  
#450867 Blir en intressant tråd det här, @Brorsan :-bd

Ta den tiden som behövs, men dela med dig med text och bilder.
Vi är många som har mycket att lära!

Men i renovering av gamla byggnader finns det en sak som har blivit viktig för mig i dissa dagar.
Det finns oerhörd mycket skit gömd i väggar och golv som man får ta hand om. Det ska man inte ta lätt på.
En kompis av mig ligger nu på sjukvården och man vet inte om han överlever. Han har alltid varit en tuffing som har tränat och jobbat, gått Birken och cycklat några mil mellan middag och kaffet.
Sensta han jobbade med har varit renovering av en gammal ladugård, och han berättad för mig om musskit och döda mus i högar i golv och väggar. På något sätt har han blivit inficerad så hela kroppen har kollapsat. Ligger i respirator och i koma. Han har alltid varit noga med handskar och maska, men dom reknar med att en reva i en handska och en liten skada i en finger har varit nog till att skiten har kommit in i kroppen.

Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

molnia  
#450890 Usch det låter verkligen illa, hoppas att det går vägen för honom. :sad:
Väldigt bra att du uppmärksammar oss på denna faran. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

sundelius  
#450938 Hu Jens det var ingen rolig läsning, man får en tankeställare då jag är dålig på att använda olika skydd.
Hoppas att kompisen kommer igen

Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

JensSkoog  
#450946 Ja, alla som jobbar med gammalt skit skulle tänka om sig lite.
Vet att jag kommer göra det i framtiden

Avatar Fallback

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

Brorsan  
#450947 Sommaren 2014 började en av grabbarna och jag jobbet. Tidigare hade jag vägt av rucklet. Västra väggen hade sjunkit mellan 15 cm norra delen till 30 cm södra delen. Östra väggen ca 15 cm på mitten. Grunden var helt ok med en jämn lutning på ca 5 cm mot sydväst. Tidigare-2007 hade jag grävt ur och gjutit en platta samt lyft den norra gaveln där det innan var ett vagnslider, där var stommen helt ok.
Första etappen var att säkra skullen från att kalva med hjälp av kätting o spännare längs med lagården samt några spännband och kätting tvärs över.
1492378711_img_0340.jpg

1492378691_img_0337.jpg

Nästa steg; Bulta fast några stående plankor uppe på skullgolvet- skullbjälklaget mot de stäende stolparna på skullen.
1492379395_20140728_174053_(3).jpg

Vi lyfte en sida i taget för att säkra huset så mycket som möjligt. Först den västra sidan. Till det använde vi tre RHS balkar 140x140mm 6m två st utmed väggen och en närmare mitten, ställbara stämp och två domkrafter. Genom att placera balkarna under skullbjälklaget kunde vi sära på väggen under skullen.
1492380379_20140728_174053_(2).jpg

1492380398_20140728_174030.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

Brorsan  
#451017 Det som Jens skriver ska man ju tänka på, är det sorkpest det heter? Här var problemet att det varit hönshus i säkert 10 år och dom små krypen som dom bär omkring med kom fram, det var mest irriterande för det kliade och munskydd hade vi hela tiden när vi rev, åtminstone Axel som är yngre och förståndigare?!
Det fanns inget vi kunde spara av väggarna och stommen. Sparrarna som mellanbjälklaget låg på var också slut så det var ju "bara" att bygga en ny undervåning. Det största pysslet var att laxa in mellanbjälklaget i dom liggande sparrarna. Ni som är snickare det övre heter ju hammarband men vad är benämningen på det i mitten? Jag ville bygga så lika original som möjligt men några genvägar tog vi här och där. Grunden rätade vi upp med ett lager leca med två 10 mm armering under.
1492421451_20140807_164909.jpg

1492421477_20140807_165000.jpg

1492421591_20140807_165032.jpg

1492421614_20140807_165043.jpg

Stommen är 6"x6". Dörrar och fönster får lite annan placering än tidigare men i stort ska det se likadant ut som tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av lagårdstak som blev lite mer

JensSkoog  
#451024 Ja, det blir mycket pyssel när man ska bygga nytt i
gammalt, men tar man tiden som behövs, så går det bra.

Jättejob ni gör, @Brorsan :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).