Skotare

Köpa en gammal skotare...(?)

9 inlägg 8396 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa en gammal skotare...(?)

matte57128  
#45017 Har funderat länge å väl på att köpa en gammal skotare för att ersätta min gamla dåliga huggarvagn. Har följt inläggen här på forumet, det verkar som att VBM 868 är en maskin som rekommenderas ofta när det gäller äldre maskiner. Jag är dock lite tveksam till att skaffa en maskin med converter iom att det är "lite" bök att fixa till en sliten/havererad converter, funderar istället på en maskin med "vanlig" växellåda. Har hittills kollat på blå Brunett (känns alltför stenålder för mig), VBM 462 (verkar ha för lite motor i förhållande till vikten) samt Kockums 836B. Just 836:an verkar rätt för mig, i alla fall den jag kollat på, vagnsdriften (boggie) funkar bra, motorn startar i minusgrader och går fint och hydrauliken känns mjuk men ändå snabb. Band och piggkedjor finns också. Maskinen ser iof ut som grisen, men är inte söndersvetsad och inte alltför glapp i lederna.
Finns ett par funderingar dock; hur är det att få tag i reservdelar till en gammal 836:a? Finns det något riktpris på en 836B från 1970 i skicket jag beskriver ovan?
Tacksam för svar, samt tips om liknande modeller som kan vara passande för att ersätta jordbrukstraktor med huggarvagn.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45022 Rottne Blondin är väl en fin "hemmaskotare". Speciellt en med rulldrift,bara att lyfta upp rullarna och köra när du skall hem till gården med årsveden. Dock verkar de ju stå sig rätt högt i pris.

Avatar Fallback

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

markberedarn  
#45029 Rottne blondin hade varit ett första val som gårdstraktor går bra och billigt 6-8l/tim fin att köra och lätt körd i både terräng och på väg men de ska helst vara rulldrift om de blir mycke väg körning men dom går riktigt bra FD också.
Annars en tegare 904 RD eller en 750RD samma vagn som blondinen med RD de är också finna maskiner dom är byggda på ford 5000 så där är de inga problem med delar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

masterchief  
#45037 Tidiga rapider börjar bli attraktiva i pris med, mycket mer maskin än blondinen komfortmässigt.

Avatar Fallback

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

självverksam  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45042 :grin: Om du som jag vill satsa på nåt enkelt med manuell växellåda och rulldrift ska du köpa en Hemek 650 Volvo BM SM 958. Enkel maskin byggd på Volvo BM:s 650 modell. Det mesta av reparationer och underhåll klarar du med enkla medel själv. Delar finns hos TK:s i Linköping, Lantmännen maskin och Älvdalens Bil & Traktor. Vissa delar går till och med att tillverka själv. Maskinen har en rymlig hytt med ståhöjd. Den har lastbroms och dubbelkommando så du kan sitta bakvägen när du lastar och kör. Den verkar ju också ligga bättre till prismässigt än Rottne.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45070 Jag håller på Rottne Blondin som är snabb på vägen och smidig i skogen.
Den är simpel och lätt att reparera, jag köpte en för sex år sedan och har kört mellan fem och sex tusen meter och inte
reparerat för några stora pengar. 868, 836 och Hemek 650 körde jag på sjutiotalet men jag föredrar Rottne.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

matte57128  
#45087 Tack för tipsen hittills! Jag har inte sett TEG/Hemek 650/VBM 958 som något alternativ för att jag tycker dom verkar en aning klumpiga, men det kanske är en missuppfattning (?) Jag har aldrig sett en sådan maskin i aktion, men det kanske är läge att tänka om.
Vad gäller Rottne Blondin skulle jag inte tveka en sekund om det stod en vettig sådan till buds för vettiga pengar, tror dock tyvärr att chansen är liten. Min budget är nog lite lägre än en begagnad Blondin, runt hundringen cirkus.
Några åsikter om den 836:an jag kollat på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

masterchief  
#45089 Här har vi en välskött gammal pärla som har bärgat mig några gånger :lol:
Upplevde den inte som klen .
Kanske lite för dyr för din budget dock....
http://www.blocket.se/vi/19481474.htm?ca=14_s

Avatar Fallback

Re: Köpa en gammal skotare...(?)

markberedarn  
#45150 min farsa har haft 2 958 en som skotare och en som markberedare som skotare gick de bra förutom på vintern dom går inte specielt bra i snö. som markberedare gick de inte på 1.5månader gick den sammanlagt 2-3veckor de var en jävligt dårlig affär sen bytes den bort de jag inte tyckte om med den var alla spakar som man hade runt fötterna men den tog lite bränsle 7-9l/tim i markberedning han hade lilla bogserade tts men som gårdsmaskin funkar den säkert utmärkt.
Men om kockumen vet jag inte mycke :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).