Motorsåg och handhållet

Röjsågen går dåligt

50 inlägg 16847 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450814 Kanske inte rätt tråd...ni får flytta den till rätt om ni vill...

Röjsågen började gå konstigt idag... Någon som har en idé om vad detta kan bero på?
Min idé är att det kanske är bränslefiltret som blivit tätt...men jag vet inte...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

totte  
#450818 Här hör nog frågan hemma. Först kan du byta det där bränslefiltret, går den bra sen så vet du. Om inte så behöver du berätta lite mer utförligt om på vilket sätt den går konstigt.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450821
totte skrev:Här hör nog frågan hemma. Först kan du byta det där bränslefiltret, går den bra sen så vet du. Om inte så behöver du berätta lite mer utförligt om på vilket sätt den går konstigt.


Den svarar inte på gasen... Man får "lura" den för att varva ut...
Sågen är ju inte ett år än så det känns ju konstigt om filtret skulle vara tätt redan...men får tömma tanken imorgon och se om jag kan få ut filtret...

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

MAW  
#450843 Låter som luftfiltret, har du kollat det?

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

tallen100  
#450859 Antingen får den för lite bränsle eller så tjuvar den luft...

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

Kristian84  
#450860 Min såg krångla i vintras, den fick ja smyga upp i varv. Sen när ja väl fått upp den i varv va de bara att hålla gasen i botten. Trotts fullvarv dog den av men återhämta sig flera gånger om. När den gått så i 5-10 min börja den gå normalt.
De va fukt i förgasaren för min del. De enda ja gjorde va att tanka å röja

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450861
MAW skrev:Låter som luftfiltret, har du kollat det?


Kollade luftfiltret i skogen och det såg helt OK ut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450864
tallen100 skrev:Antingen får den för lite bränsle eller så tjuvar den luft...


Den tanken har oxå slagit mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450866 Tömde tanken och fiskade fram bränslefiltret. Svårt att säga men det såg helt OK ut...
Bytte tändstift bara för att... Får springa in hos handlarn på tisdag och köpa ett bränslefilter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

jannee  
#450898 Märke på sågen?
HVA har haft problem med någon nål eller om det vart fjäder i förgasaren. min 555 vart sådan efter några månader dock vart det ett vanligt problem och löstes direkt på garantin. Gäller det Stihl är det bara att fråga Jens, han vet allt om detta märke.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

T Landström  
#450903
jannee skrev:Märke på sågen?
HVA har haft problem med någon nål eller om det vart fjäder i förgasaren. min 555 vart sådan efter några månader dock vart det ett vanligt problem och löstes direkt på garantin. Gäller det Stihl är det bara att fråga Jens, han vet allt om detta märke.


Det är en Hva 545 fxt

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

Skogen i boden  
#450906 Min Jonsered är ju samma såg . Upplever att de nya pappfiltren är känsligare är de gamla nylonfiltren . Sen är den lite kinkig i snö lägger fort igen filtret

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

traktorz  
#450908 -Vatten i bränslet? Sila om.
-Spruckna bränsledningar? Byt.

Röjsågens motor blir inte utsatt för lika mycket smuts som en motorsåg. Sällan problem därför med tanklodet eller luftfiltret. Kör man med 2% alkylatbränsle, så bör tändstiftet mer sällan behöva åtgärdas.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågen går dåligt

anersimyra  
#450913
T Landström skrev:
jannee skrev:Märke på sågen?
HVA har haft problem med någon nål eller om det vart fjäder i förgasaren. min 555 vart sådan efter några månader dock vart det ett vanligt problem och löstes direkt på garantin. Gäller det Stihl är det bara att fråga Jens, han vet allt om detta märke.


Det är en Hva 545 fxt
öppna något lite på L skruven.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjsågen går dåligt

Elfving  
#450915 Kör du på samma soppa som innan?
Förr i tiden kunde man få justera om förgasarskuvarna en smula när man började köra ur en annan dunk mackbränsle från en annan mack. Sånt händer inte numera sedan jag gått över till alkylatbensin.

Om sågen inte är ett år än så skall du lämna in för garantirep! Problem som syns redan det första bruksåret kan de mycket väl ha god koll på i serviceorganisationen.
Om tändstiftet måste bytas, så får din handlare rimligen göra det på garanti tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).