Avverkning (slutavverkning)

Förröjning slutavverkning

42 inlägg 24450 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450654 Är det någon som förröjer vid slutavverkning? Känns inte som det skall behövas, om det är ett någorlunda skött bestånd?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

ananders  
#450657 På jobbet förröjer vi om det finns hassel och druvfläder i beståndet.

Hemma på gården går jag in och hugger ved av det klena och undertryckta träden något år innan det ska avverkas.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

tallen100  
#450658 Beror väl på om du ska ta ut grot, Flismaskinsföraren blir nog inte glad om det följer med jord och sten från uppryckta småträd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

isteskog  
#450660 Brukar för det mesta finnas lite att röja bort inför avverkningen. Man springer över stora arealer ganska fort! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

skogsjan695xl  
#450668 Om man har tiden att röja själv. Röj ALLTID inför alla åtgärder som ska utföras med maskiner.
Blir alltid ett bättre och ett finare slutresultat.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450674 Jag har lite luckor med självföryngring, det tänker jag ju spara. Skall ta lite bilder imorgon om jag kommer ihåg det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

jannee  
#450677 Återväxten blir alltid bäst om det är soprent när du markbereder/planterar, spara självföryngrade plantor är det oftast ingen större mening med, ska i så fall vara i oländig terräng eller sumpmark - svårt att få plantor till att överleva.
Du/ni bör ha i åtanke att plantor i luckor inte sällan får en sådan ljuschock att de t.o.m. blir efter nysatta odlade plantor.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450696 Tja, plantorna är 2-3 meter höga. Borde ta sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

jannee  
#450698 De vala en djävla skillnad :grin:
Tänkte mer på hobbar med 30 till 50 cm höga plantor, inte sällan det bara blir skit av sådant.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450752 2-3 meter höga träd blir undantagslöst massakrerade i samband med avverkningen om det inte är ett mycket glest bestånd. Röj ner!

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450754 De ända träd/plantor som ska lämnas är naturvärdesträd och plantor som blivit över en halvmeter på fem år! Allt annat är gammat dåligt material och ska inte in i den nya skogen!

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

bgsentr  
#450773 Gör som du vill!!! Det är ju det som är så bra med många privata skogsägare.
Det blir inte likadant överallt, utan det blir olika, bra på ett sätt dåligt på ett annat kanske.
Sen är det väl bra om du får en skördarförare med någon typ av kompetens som åtminstånde försöker fälla i luckor, och en skoterförare som åtminstånde försöker att inte köra sönder allt.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450778
Skogsola skrev:2-3 meter höga träd blir undantagslöst massakrerade i samband med avverkningen om det inte är ett mycket glest bestånd. Röj ner!


Som jag sa, de står i lucka. Inte inblandat. Samma bolag avverkade för ett år sedan, och då lyckades man lämna grupper av småträd/buskar i den höjden. Kanke det var ovanligt kompetenta? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450802 Snitsla in de ungskogsgrupper som du vill spara så att de inte fäller eller kör i dem överhuvudtaget. Om du får det som du vill utan att tala om hur du vill så är det ren tur.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

alias  
#450805
Mangan skrev:
Skogsola skrev:2-3 meter höga träd blir undantagslöst massakrerade i samband med avverkningen om det inte är ett mycket glest bestånd. Röj ner!


Som jag sa, de står i lucka. Inte inblandat. Samma bolag avverkade för ett år sedan, och då lyckades man lämna grupper av småträd/buskar i den höjden. Kanke det var ovanligt kompetenta? :)


Är det vettig storlek på luckorna, så att de förväxande hobbarna blir stora nog att sköta som mindre delbestånd i det större beståndet som skall föryngras?

Jag tar numera för vana att allt ska ner utom tilltänkta naturvårdsträd/buskar. Min erfarenhet är att risk för kontaminering av ev. grot minskar radikalt och markberedning och plantering underlättas mycket.

Främsta anledningen är dock denna:
Farsgubben sparade på ett hygge några förväxande grangrupper i gamla stormluckor när han planterade för ca 15 år sedan. Dessa är nu riktiga vargar! Vi högg bort de högsta/grövsta för att försöka toppa ner dessa grupper något. Det blir ändå inte bra när de förväxande trädgrupperna är 9-12 m höga (2-3 st 3-meters massavedsbitar + lång topp) och skogen omkring är ca 5 m hög. Förmodligen kommer de förväxande grupperna att ha nått dimensioner motsvarande klen slutavverkning när det är dags för förstagallring i omkringliggande bestånd (de passar helt enkelt inte in skötselmässigt i omgivande bestånd).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).