Uppvärmning

7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

39 inlägg 16855 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

halvproffs  
#450442 Har du ingen kompis i närheten med grävmaskin? Kapa trissorna, lägg dom på marken om det är fruset annars en rejäl plåt eller dylikt under.
Tandskopa på och tryck!

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450444 Just nu har jag gripen monterad men ska klyva om en månad eller så. Så då är det björnklyven-dags igen.
Det blev ett teleskop med 160x160 i ytterröret och 140x140 i innerröret. Glidplastlagrat. Det är sen en ca 5 cm slits i yttre röret där kniven löper. Kniven sitter fastbultad i innerröret. På så sätt arbetar cylindern med tryckande kraft inuti innerröret. En 80-cylinder med 1m slag men jag ångrade mej och byggde teleskopet för 70cm slag eftersom det blev så stort och tungt för mej annars. Den väger nu lite under 200 kg.
I öppet läge balanserar den rakt men när man klyvit och teleskopet är fullt utskjutet tappar den balansen och hänger ca 30 grader snett i rotatorn, men det gör ju inte nånting.
Man kan sitta i traktorn och plocka kabbarna direkt på backen, nypa dom och spräcka/ grovklyva dom uppe över vagnen om man vill.

Annars tycker jag all vedhantering med maskiner är dumt ordnad med så mycket plock, en-och-en, upp-och-sen-ner-på-backen.
I och med att många har griplastare och motorsåg föreslår jag att man paketkapar klenare ved. Jag brukar ta en grip, så mycket det får plats och lyfta över vagnen eller var man nu vill ha veden. Sen tar man motorsågen och paketkapar till den vedlängd man vill ha. Detta är mycket snabbt sätt att kapa på. Bara att tanka och kapa. har man handtagsvärmen på börjar handskarna ryka. Kommer man åt krankörningen utifrån så kapar man snabbare än en vedmaskin men klyvningen blir ju kvar förstås.

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450447 Dom har börjat murkna men eftersom dom är så gigantiska tänkte jag använda de som går. Ska prova å göra några instick med sågen så kanske de går lite lättare. Grävmaskiner finns de gott om i bekantskapskretsen, men tyvärr är vägarna stängda och att flytta hit en maskin är inte möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

anersimyra  
#450449 Har veden börjat murkna är den förmodligen full med svampmycel och fullständigt värdelös att elda med.. :shock:

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450451
anersimyra skrev:Har veden börjat murkna är den förmodligen full med svampmycel och fullständigt värdelös att elda med.. :shock:

Okey, finns de något bra tips på att få bort dom. Just nu ser de ut som man ställt 7 bilar i en stor hög

   TS
Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450457 Vaddårå, allt som brinner ger ju värme. Om du kan hålla hanteringen på en budgetnivå
så får du ju ved billigt och städningen gratis.

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450479
Slurfi skrev:Vaddårå, allt som brinner ger ju värme. Om du kan hålla hanteringen på en budgetnivå
så får du ju ved billigt och städningen gratis.

Så sant[emoji4]
De enda som kostar för att få de på vedbacken är bensinen till sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

bjed0001  
#450481
anersimyra skrev:Har veden börjat murkna är den förmodligen full med svampmycel och fullständigt värdelös att elda med.. :shock:


Dumheter, varför skulle veden bli fullständigt värdelös efter att ha legat ute en barmarkssäsong?

Vedens energiinnehåll per torrvikt är i princip konstant. Nedbrytning leder till substratförlust och ger ett lägre energiinnehåll per m3 men 20 kg torr ved ger lika mycket värme oavsett om det är friskt eller rötat virke.
Björken kan förlorar 15-20 % av torrviken pga röta och den skulle fortfarande ha ett energiinnehåll/m3 motsvarande frisk granved.

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450484 Du skulle använt " sprengstoff" direkt så hade det varit klart....
Men om huset står för nära... Flytta det innan...


Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

JensSkoog  
#450500
bjed0001 skrev:
anersimyra skrev:Har veden börjat murkna är den förmodligen full med svampmycel och fullständigt värdelös att elda med.. :shock:


Dumheter, varför skulle veden bli fullständigt värdelös efter att ha legat ute en barmarkssäsong?

Vedens energiinnehåll per torrvikt är i princip konstant. Nedbrytning leder till substratförlust och ger ett lägre energiinnehåll per m3 men 20 kg torr ved ger lika mycket värme oavsett om det är friskt eller rötat virke.
Björken kan förlorar 15-20 % av torrviken pga röta och den skulle fortfarande ha ett energiinnehåll/m3 motsvarande frisk granved.

Allt som kan eldas värmer, men surbjörk och gummistövlar är väl vad jag gillar minst i braskaminen. :wink:

Det är något med den sura björken, som gör att den brinner dårligare än annan ved.
Men, om man kapar och klyver den i mindre bitar som får turka länge, så går den an endå.

1492177877_surved_14_04_17_(2).jpg

Har en hörn där jag stapplar sådana surbitar av alla sorters ved. Värmer bra nog :smile:

Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450501 Idén med att spränga har slagit mig, kapad kluven och uppeldad allt på en gång[emoji4]
Veden som jag klyver nu kommer ligga i 2-3 år på tork, eftersom jag eldar i kamin och spis till största del för att få nån extra grad inne så spelar de inte så stor roll vad energivärdet är i veden

   TS
Avatar Fallback

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

Kristian84  
#450512 En kort extra fråga oxå:
Har en 435:a som ja kapar veden med. Sliter ja onödigt på sågen när ja kapar i dom grova björkarna? Sågen går inte på högsta varv (de orkar den inte) utan på nått mellan varv fast med full gas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

JensSkoog  
#450524
Kristian84 skrev:En kort extra fråga oxå:
Har en 435:a som ja kapar veden med. Sliter ja onödigt på sågen när ja kapar i dom grova björkarna? Sågen går inte på högsta varv (de orkar den inte) utan på nått mellan varv fast med full gas.

Ta det bara lugnt och ha vass kedja så går det bra :grin: .
Värsta för sågen är kass kedja i kombination med en stark
gubbe som lägger sig på med allt han har :-o

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

anersimyra  
#450529
bjed0001 skrev:
anersimyra skrev:Har veden börjat murkna är den förmodligen full med svampmycel och fullständigt värdelös att elda med.. :shock:


Dumheter, varför skulle veden bli fullständigt värdelös efter att ha legat ute en barmarkssäsong?

Vedens energiinnehåll per torrvikt är i princip konstant. Nedbrytning leder till substratförlust och ger ett lägre energiinnehåll per m3 men 20 kg torr ved ger lika mycket värme oavsett om det är friskt eller rötat virke.
Björken kan förlorar 15-20 % av torrviken pga röta och den skulle fortfarande ha ett energiinnehåll/m3 motsvarande frisk granved.

Efter att ha värmt en kåk med ved i drygt femton år, vet jag bestäm att särskilt björkved som är full av svampmycel är i stort sett värdelös till uppvärmning, ett särskilt stycke i den riksbekanta " vedboken " tar upp just detta.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 7 grova björk behöver kapas och klyvas, hur?

anersimyra  
#450530 Ett förtydligande: angripen björkved brinner inte ordentligt, den ligger mest och kolar och ryker.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).