Traktorer och processorer

Bästa sättet att fästa kran på traktor?

6 inlägg 6434 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa sättet att fästa kran på traktor?

kungsis  
#448345 Jag har en Fiat 680 och sätter kranen i 3pkt tillsammans med lite stabiliseringsstag. Jag går ibland och funderar på att fästa den permanent, så att lyftarmarna blir fria. Vilket sätt är bäst tror ni? Typ Jake som har balkar fästa i bakaxel och framåt, kanske en båge som fästs på samma sätt som Jake men går på sidan/bakom hytten och har kran utan pelare eller kanske takmontering med hjälp av båge bak som går fram och stöder i nosen på traktorn. Har i dagsläget en Patukran, men är inte främmande för att byta mot någon annan, om det är lämpligast.
Kanske finns någon med en Fiat som provat och kanske kan ta foto, så man kan se hur det sitter ihop?

Mvh
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att fästa kran på traktor?

bm600  
#450290 Ja håller på och ska montera nyare kran på taket, har suttit en gammal kran utan utskjut. Har rivit av allt det gamla och lyft dit en ny hytt som inte är svetsad överallt, sen ska det bli balkar runt hytten så kranen blir fribärande.. Har varit och studerat en Valmet med ett sådant montage och köpt hem material till att kopiera bygget.. Klart kranen ska sitta på taket alltså :-bd

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att fästa kran på traktor?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450292 Kungsis: För- och nackdelar som alltid med de bägge varianterna...
Kran på taket vs modell JAKE:
- Hög tyngdpunkt (bara vridhuset väger ju ca 150 kg.
- Ofta högre totalhöjd
- Begränsat antal kranar som kan lev med kort pelare
+ Bra sikt
+ Bättre med plats med mindre risk att redskap kolliderar med kranfästen

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att fästa kran på traktor?

stegmaster  
#450308 Det finns vel ingen tillverkare här i Norden som gör takkraner/fästeramme lengre, eller finns det några??
Men det finns ju UK firmaet Botex, dom verkar göra takkraner til dom fleste Valmet/valtra modeller.
Åtminstone kranrammen vore smidig och köpt ferdig av dom, om man tänkte fiksa takmonert kran.

http://www.jaspwilson.co.uk/botex/cranes




Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att fästa kran på traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450378 Kan ju kolla lite på tråden Frontpump på Valtra 6550 med takmontage, där finns endel bilder på mitt bygge :lol:

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att fästa kran på traktor?

källefall8  
#450394 Ska det behövas såna höga varv för den kranen?! De e ju minst 1500-1700rpm och inte utnyttjar han de flödet...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).