Motorsåg och handhållet

Hitachi CS 33 EL - Alternativ

8 inlägg 8709 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hitachi CS 33 EL - Alternativ

Bombmurkla  
#449900 Hej!

Jag har några få hektar skog och ingen större vana av motorsågar. Den enda jag på allvar bekantat mig en längre tid med är Hitachi CS 33 EL som aldrig gjort mig besviken. Gillar att den är så lätt och ändå kapabel att fixa allt jag vill och behöver.

Dock verkar den inte längre att finnas att få tag på från så många ställen så jag undrar om modellen uppdaterats och heter något annat idag?

Och vad finns det för bra alternativ till denna såg? Som håller låg vikt, stryktålighet och god prestanda nog för lite enklare trädfällning, kvistning och vedfix?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

Bombmurkla  
#450305 Vilka modeller av Stihl, Husqvarna, Jonsered motsvarar Hitachi cs33el i kraft/vikt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450310 Husqvarna 543 XP och Stihl 241 ligger väl närmast till hands, skulle jag tro.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

axwell  
#450316
Bombmurkla skrev:v Bombmurkla » mån 10 apr 2017, 14:01
Hej!

Jag har några få hektar skog och ingen större vana av motorsågar. Den enda jag på allvar bekantat mig en längre tid med är Hitachi CS 33 EL som aldrig gjort mig besviken. Gillar att den är så lätt och ändå kapabel att fixa allt jag vill och behöver.

Dock verkar den inte längre att finnas att få tag på från så många ställen så jag undrar om modellen uppdaterats och heter något annat idag?

Och vad finns det för bra alternativ till denna såg? Som håller låg vikt, stryktålighet och god prestanda nog för lite enklare trädfällning, kvistning och vedfix?


Idag finns det ingen såg med motsvarande vikt/prestanda/prisläge.

Stihl MS201 ligger närmast till betr. vikt men är dubbelt så dyr, dessutom motorsvagare.

Jag skulle nog köpa en ny Hitachi cs33el av min handlare i Sundsvall om min Tanaka 4501 (samma såg) gav upp. Han har dom på lager.

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

Elfving  
#450354 Som Axwell säger så finns inga alternativ med samma specifikationer. Om man inte har problem med vibrationerna (jag har inga problem med dem) så är det dags att bunkra upp inför framtiden!
Jag har två fungerande och en reservdelssåg i nuläget. Så fort jag kommer över nästa så blir det affär igen!
De brukar ligga mellan 700-1000 kr på Tradera i fungerande skick. Dock sällsynta på Tradera, så om ni budar kan det mycket väl vara mot mig! :lol:
Skulle det krisa och bli brottom så skulle jag hellre söka upp en handlare som har en kvar än byta till annat "modernare" märke. Den där är legendariskt driftsäker och hållbar.

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

Elfving  
#450564 Kompletterande info.
Det finns ett antal sågar som säljs under namnet Hitachi i Sverige idag. Glöm att de skulle hålla samma kvalitet som gamla Japantillverkade Hitachi/Tanaka.
Jag har en själv. Kinatillverkad, fungerar men strulbenägen och inte bäst på något. Det finns en tråd här på forumet för den som är mer intresserad av detaljer.

Du kan trösta dig med att det troligen dröjer länge innan din nuvarande såg börjar strula. För sällanbruk är den där modellen driftsäker i åtminstone tio år!
Hör av dig om du vill sälja sågen, jag köper den :)

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

enav16  
#453640 Kvänum järn säljer sågen, tror även Cykelhörnan Enköping säljer den, har köpt mina två cs33el där och kommer köpa den tredje där också. Riktigt bra såg. Liten rapp och smidig. Den äldsta har jag haft i 10 år, varit på verkstad en gång.
http://kvanumsjarn.se/product.html/moto ... gory_id=40

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 33 EL - Alternativ

enav16  
#463378 Har kollat runt hos olika handlare och det verkar som denna eminenta såg inte tillverkas längre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).