Sågverk (mindre)

Om Skränkning av bandsågblad

7 inlägg 5901 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om Skränkning av bandsågblad

Pabene  
#450026 Jag har en skränknings-utrustning där man skränker en tand åt gången. Tanden bockas ut över en kant och med hjälp av en indikatorklocka mätes hur långt ut tandspetsen bockas. Sågblad har stål med olika "spänst" och för att tanden ska få ett rätt skränkmått, måste den bockas ut avsevärt mera för att sedan fjädra tillbaka och bli kvar på rätt mått.
För kunna såga material med den bästa ytfinishen bör alla tänder ligga inom 0,04 mm. Genom att den typ av utrustning jag har, bara bockar tänder åt ett håll, måste bladet krängas runt för skränkningen av den andra sidans tänder.
För mig tar skränkning av ett blad ca 15-20 minuter.
Jag har viss erfarenhet av andra utrustningar vilka jag kanske kan skriva om senare.
Om allt fungerar ska det komma med en liten videosnutt här.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Om Skränkning av bandsågblad

Blivande snickare  
#450028 Använder samma pricips utrustning på jobbet och tycker det tar allt för lääääänge att skränka ett band..
Finns det verkligen ingen som uppfunnit en maskin för det?

Ser fram emot att följa tråden!

Användarvisningsbild

Re: Om Skränkning av bandsågblad

Fredrik Reuter  
#450032 Här kommer videon.


Avatar Fallback

Re: Om Skränkning av bandsågblad

Pabene  
#450056 Det finns en manuell skränkutrustning som är mycket snabb. Två tänder skränks, en vänster och en höger, i samma "drag". Frammatning av bladet görs när spaken förs tillbaka. Man kan välja om två eller tre tänder skall matas fram. Vanligaste skränknings-mönstret för stockbandsågar är ju "en vänster en höger och en rak=oskränkt". Således är tre tänders frammatning / drag, det vanligaste. Ett bandsågblad med 200 tänder kan skränkas på mindre än två minuter.
Det här är en utrustning som finns till Pilous bandsågar men funkar naturligtvis till alla sågblad med närliggande dimensioner. Jag har sett två Amerikanska utrustningar som fungerar på liknande sätt. En av dessa hade även tryckbackar som kunde ställas in för att trycka in tänderna mot mindre skränkning. Någon kunde kompletteras med mätur som mätte resultatet ett eller två "drag" efter själva skränkningsmomentet.
Med skränkmaskin och slipmaskin injusterade för de sågblad man sågar med kan man bli mycket produktiv. Om bladen skärps på det sätt jag beskrivit i en annan tråd, behöver ju inte tänderna skränkas förrän efter 5-6 sliptillfällen.
Det finns sedan också programmerbara datorstyrda skränkutrustningar. Jag tror att Woodmizer har en sådan men jag kan ingenting om sådana.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om Skränkning av bandsågblad

lumber  
#450164
1491999952_p4120767.jpg
1491999940_p4120761.jpg
Jag har en RWM skränkapparat som matar tre tänder åt gången, så det med ett par minuter per blad stämmer bra. Om man skränker före slipningen så blir tandbröstet slipat i 90 grader mot skärriktningen, istället för en liten negativ skärvinkel som skränkningen ger.
Senast redigerad av lumber ons 12 apr 2017, 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Om Skränkning av bandsågblad

Pabene  
#450165 Det ser ut att vara en sådan skränkapparat jag provat hos en kompis. Jag slipar alltid efter skränkningen, också av det skälet att man med min mätande utrustning får ett felmått pga råegg på ena sidan efter slipning. Om man sågat med bladet är ju båda sidorna av tänderna rena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om Skränkning av bandsågblad

jakobn  
#450291 Han som slipar mina blad har också en sådan apparat som tar 3 tänder. Gårmed en våldsam fart.
Jag har valt bort slipmaskin, har istället ca 40 blad som kan lämnas iväg på slipning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).