Skotare

Ponsse Elephant

38 inlägg 16857 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

elephant  
#44999 hej vi har en ponsse elephant med breddning och jag kör nu med en nu som har kört skotare i 35 år han har både kört john deere med breddning och valmet med breddning och han säger att den som är stadigast och smidigast det tycker han är elephanten för det där du sa om att den lät för mycket det har dom fixxat och att man inte kan styra och köra kran samtidigt det kan man om man beställer med pedaler på golvet .....

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re:

elephant  
#45001
timberjack810c skrev:den ser ju fin ut...men undrar om den e att jämföra med 1710??

elephanten går mycket bättre när breddningen är på elephanten

Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45012 våran låter då inte mkt inuti iaf :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45020 Låter ju bra om de fått bort det då. Du har testat rejält när de går riktigt tungt i nån backe lr. nåt surhål?? Knallade man bara runt lite på "slätten" så lät inte den vi testade mkt. heller.
Men nya växellådan har väl förhoppningsvis gjort susen!

Bengtz skrev:våran låter då inte mkt inuti iaf :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

masterchief  
#45039 Satt och kikade på bilderna här på forumet på nya elephant.
Såg en detalj som jag reagerade på direkt.
Blir man inte lack när det snöat 5cm och man får gräva fram lås och handtag på hyttdören på morgonen.
Tycker det luktar design före funktion, fungerar säkert när det är lössnö, men vad händer om det kommer först blöt för att sedan frysa på?
Jaja en liten petitess i det stora hela :lol:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45152 En här som jag känner har tidigare kört elephant men slutade i höstas och hoppade in i en splitterny 890.3 med loadflex och han säger då att den inte går att jämföra med ponssen, allt är visst så väldigt mycket bättre.
Hydraulik, styrka, komfort och stabilitet var mycket bättre på 890:n.
Sen så racklade ju ponssen hela tiden!

Avatar Fallback

Re: Ponsse Elephant

Nils-OlovR  
#49712 Körde en Ponsse Elephant i nästan ett år. inget att klaga på den maskinen, lång och stark kran, stadig och stor rymlig hytt.. trivdes väldigt bra med den maskinen. man låg aldrig mer än 1200 varv när man lastade och när man körde med fullt lass så behövde man inte gå över 1400 varv..var sällan att den inte orkade uppför med fullt talltimmerlass. då skulle det vara väldigt brant eller nå stenar man fastnade i.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

ösa250  
#68828 besten och ta alla transporter skotaren måste vell var med när besten ska köras upp på trailern eller har dom en fjärkontroll då. och om ena skotaren går sönder hur gör man då hinnar man få dit en ny i rimlig tid. hur stor är vältningsrisken man ser ju bara när den lutar hur känner man när den ska välta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).