Avverkning (slutavverkning)

Re: Manuell slutavverkning 3

69 inlägg 41377 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

Brorsan  
#450087 Bra jobbat i fin skog! :-bd Det är skillnad mot mina vridna martallar i surdrogen mellan bergen här ute vid kusten.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#450114 Med tallavverkningen och 2st 1-a gallringar , 1st 2-a gallring och en å-rensning (flisvirke) kom jag upp i ganska precis 600fub i vinter så nästa säsong blir det mycket lugnare. Några ha som ska 1-a gallras och vedhuggning, totalt kanske 100 fub. Alldeles lagom för en pensionär eller hur? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

plutten  
#450121 Respekt.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Vardon  
#450124 Man blir alltid positivt överraskad att vara pessimist....

Så med 208000 - 15000 = 193 000 kr

120 +96 timmar = 216 timmar

Grovt räknat då 193000/216 = 890 kr/h

Riktigt bra och positivt överraskad. Sen det är naturligtvis mycket som ska betalas av de till maskiner och annat men ändå. Känns som det var mer lönande och roligare än leta pantflaskor:-) och förhoppningsvis klarar sig dina granar.

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

Hurtig  
#450128 Jag blir lika glatt överraskad som Vardon. Folk brukar ruska på huvudet om man säger att man vill göra en slutavverkning själv, det påstås att det inte ger någon lönsamhet.
Hur görs markberedning på såna här mindre ytor? Och hur mycket av vinsten kommer försvinna av plantering?
/Hurtig

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450129
Vardon skrev:Grovt räknat då 193000/216 = 890 kr/h


Vad har du för timpeng på att ta ut pengar från bankomaten? :)

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

axwell  
#450133
Vardon skrev:Grovt räknat då 193000/216 = 890 kr/h


Så skulle rädda skogen och SNF kunna räkna. :mrgreen:
Har skogsskiftet fortfarande samma värde efter avverkningen? :roll:

Mangan skrev:Vad har du för timpeng på att ta ut pengar från bankomaten? :)

Den var obetalbar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Torbjörn Johnsen  
#450135
Vardon skrev:Man blir alltid positivt överraskad att vara pessimist....

Så med 208000 - 15000 = 193 000 kr

120 +96 timmar = 216 timmar

Grovt räknat då 193000/216 = 890 kr/h

Riktigt bra och positivt överraskad. Sen det är naturligtvis mycket som ska betalas av de till maskiner och annat men ändå. Känns som det var mer lönande och roligare än leta pantflaskor:-) och förhoppningsvis klarar sig dina granar.


Tänk också på inbesparade utgifter för gym och andra kostsamma nöjen:-)

Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450138 Och dra av den extra maten som behövs! :)

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#450147
Mangan skrev:Och dra av den extra maten som behövs! :)


Tvärsom Mangan! Passade på att gå ner 8kg genom att äta lite mindre men kanske nyttigare. "Tyvärr" var det god mat på utlandsresan :grin:
Torbjörn; Det här var ett nöje som jag fick betalt för :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

paan14  
#450149 Är det ingen som reagerar över det dåliga nettot? Eller är vi så indoktrinerade av sågverken att acceptera dåligt betalt, vi som bor norr om Dalälven. Slutaverkningsnettot ska väl ta höjd för 100-150 års planterings, röjnings och sköttelskostnad och som dessutom ska diskonteras med viss räntesats och antal år. Ska sågverkens brist på produktutveckling, FoU, och differentiering behöva betalas av skogsägaren?

Kul att få ta del av alla uppgifter. Jag tycker i vart fall att du skulle få mer betalt för den fina råvaran. Arbetet är ju en sak, men prima råvara är ju det som måste betala sig.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#450161
paan14 skrev:Är det ingen som reagerar över det dåliga nettot? Eller är vi så indoktrinerade av sågverken att acceptera dåligt betalt, vi som bor norr om Dalälven. Slutaverkningsnettot ska väl ta höjd för 100-150 års planterings, röjnings och sköttelskostnad och som dessutom ska diskonteras med viss räntesats och antal år. Ska sågverkens brist på produktutveckling, FoU, och differentiering behöva betalas av skogsägaren?

Kul att få ta del av alla uppgifter. Jag tycker i vart fall att du skulle få mer betalt för den fina råvaran. Arbetet är ju en sak, men prima råvara är ju det som måste betala sig.


Visst är det ett dåligt netto men jag har på flera vis försökt få upp priset genom att samtala med flera inköpare och det enda som blivit är att man fått apteringslistor och prislistor. Hade varit i en bättre sits om jag kunnat få ett nettopris av inköparna när dom själva fått avverka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Vardon  
#450226
Torbjörn Johnsen skrev:
Vardon skrev:Man blir alltid positivt överraskad att vara pessimist....

Så med 208000 - 15000 = 193 000 kr

120 +96 timmar = 216 timmar

Grovt räknat då 193000/216 = 890 kr/h

Riktigt bra och positivt överraskad. Sen det är naturligtvis mycket som ska betalas av de till maskiner och annat men ändå. Känns som det var mer lönande och roligare än leta pantflaskor:-) och förhoppningsvis klarar sig dina granar.


Tänk också på inbesparade utgifter för gym och andra kostsamma nöjen:-)


Just därför jag skrev grovt räknat. Minskat värde på marken, ökad tillväxt på granen, etc etc. Men de faktorerna är ungefär detsamma som om timpengen hade varit mindre, vilket jag trodde den skulle bli.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#465339 :grin: Fick äntligen tid att kolla hur det blev efter huggningen i vintras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

sundelius  
#465343 Ska du inte avvakta någon säsong så att granarna hunnit aklimatisera sig till sin nya miljö?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).