Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP vill inte gå

46 inlägg 22166 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#449828 Hej
Till att börja med så får jag säga Hej, det här är min första tråd här på Skogsforum men jag har varit "passiv åskådare" ett tag och det verkar vara ett mycket trevligt och roligt forum. Har haft många trevliga och intressanta stunder när jag läst igenom diverse trådar. Brinner för skog och skogsbruk och det bästa jag vet är att vara i skogen och arbeta eller stå på vedbacken och kapa ved :smile: :smile: .

Men nu till saken. Det är så att jag skaffat mig en Jonsered 520 SP för en billig peng och till en början gick den som ett skållat troll dom första dagarna men klantig som man är så "glömde" jag rengöra i kedjehuset så tillslut var det så mycket skit där att "köra så det ryker" fick en ny innebörd :mrgreen: . Rengjorde och den gick bra ett tag efter det men sen började sågen gå mer och mer konstigt. Den började tjuvstanna när den stog på tomgång och sen blev den fruktansvärt orkeslös när den blev varm, kall gick den som f*n, men varm orkade den knappt varva ur obelastad och direkt man satte kedjan mot stocken så tappade den all ork och kunde dö ibland. Prövade att byta tändstift och rengjorde luftfilter men ingen skillnad. Prövade även att ändra väldigt lite på förgasaren, H & L för att se om det blev någon skillnad men det ända som hände var att jag nu tillslut inte får igång den överhuvudtaget. Den kan motvilligt starta med choken utdragen och kan gå i ca 30 sekunder och stå och blöddra men direkt jag styr in choken varvar den upp till maxvarv och dör på en gång. Sen vägrar den starta.

Vad kan felet vara?
Har jag bränt ut den stackars sågen när jag hade glömt att rengöra kedjehuset? Isåfall borde jag få spöstraff. Vad säger expertisen i denna fråga, jag själv är ganska novis vad gäller sågar så därför tänkte jag att detta forum måste vara helt rätt för detta problem. Tanken finns att lämna in den på någon verkstad men känner att man kanske inte lämnar in en begagnad såg man köpt för några hundralappar och att den kan vara ett bra "objekt" för mig att lära mig lite mer i ämnet.

MVH Mikael



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Jocke91  
#449850 Kolla hur impulsslangen som sitter mellan förgasaren och vevhuset/cylinderfoten ser ut. Kan vara hål på den och då kan du få lite av varje i symptomväg.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

tallen100  
#449853 Om du har skruvat på förgasaren, så skruva in både L och H i bott, öppna dom sen ett varv och prova om sågen iaf startar.

Kolla avluftningen från tanken är den tät så kan sågen gå som den ska en liten stund för att sen börja "bluddra" när det blir vakum i tanken, du kan också testa det genom att öppna på bränslelocket och se om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

johan eriksson  
#449860 Bränsleslangen är lite knepigt dragen på dom, kan hända att den viker sig när den blir varm. Vet att @Totte var ute för det på sin, han löste det med att trä en fjäder runt den, tror att han har bild på det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#449892 Ingen bild på fjädern men på slangen i allmänhet. Det är alltså den här som går till toppen av förgasaren från ett hål vid cylinderfoten ner till vevhuset. Det är impulskanalen. Tryckpulserna från vevhuset driver ett membran i förgasaren som pumpar upp bränslet.
1491821073_120308_04.jpg


En fjäder är hursomhelst Manges standardtips för det här. Beroende på vad man hittar för fjäder kan man kränga den utanpå eller trycka in den inuti slangen så den hindrar att det blir ett veck. Och det där vecket inträffar oftas just när den blir ordentligt varm. Då blir slangen mjuk och så övergår böjen i ett veck. Så kolla slangen noga och att den verkligen är nedstoppad ordentligt i hålet ned mot vevhuset.

Så kollar du också alla bränsleslangar, inne i tanken och från tank till förgasare, Minsta lilla spricka så går sågen sämre eller inte alls.

Gummianslutningen mellan förgasare och cylinder är en grej till. Är det sprickor i den så går sågen inte som den skall och kan dessutom skadas eftersom den får in för mycket luft, blir lätt överhettad,

Däremot kan vi utesluta det där om att det skulle bero på att kåpan var full av spån. Det påverkar inte motorn ett dugg.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

johan eriksson  
#449903 Fast å andra sidan, har det varit fullt med skit och spån in i kylflänsarna med så kan kolvringen tappat sin spänst med, och då tappar dom orken med. Kan vara två olika fel, fast man inte upptäckt de ena innan. Så ett råd kan vara att börja med att lossa ljuddämparen och kolla så den inte är värmeskuren. Om den efter genomgång av slangar och bränslesystem fortfarande tappar effekt när den blir varm så kan ett byte av kolvring vara ett nästa steg.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#449933 Det är en bra koll, även om det inte varit spån i cylinderflänsarna. Har det varit problem med bränslematningen är det i vilket fall en risk att den blivit överhettad av gå för magert.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#449954
tallen100 skrev:Om du har skruvat på förgasaren, så skruva in både L och H i bott, öppna dom sen ett varv och prova om sågen iaf startar.

Kolla avluftningen från tanken är den tät så kan sågen gå som den ska en liten stund för att sen börja "bluddra" när det blir vakum i tanken, du kan också testa det genom att öppna på bränslelocket och se om det blir någon skillnad.


Har provat det (glömde skriva det i första inlägget :oops: ) men det blir likadant, den går bara på choken. Var sitter avluftningen?

Jocke91 skrev:Kolla hur impulsslangen som sitter mellan förgasaren och vevhuset/cylinderfoten ser ut. Kan vara hål på den och då kan du få lite av varje i symptomväg.

johan eriksson skrev:Bränsleslangen är lite knepigt dragen på dom, kan hända att den viker sig när den blir varm. Vet att @Totte var ute för det på sin, han löste det med att trä en fjäder runt den, tror att han har bild på det.

totte skrev:Ingen bild på fjädern men på slangen i allmänhet. Det är alltså den här som går till toppen av förgasaren från ett hål vid cylinderfoten ner till vevhuset. Det är impulskanalen. Tryckpulserna från vevhuset driver ett membran i förgasaren som pumpar upp bränslet.
1491821073_120308_04.jpg


En fjäder är hursomhelst Manges standardtips för det här. Beroende på vad man hittar för fjäder kan man kränga den utanpå eller trycka in den inuti slangen så den hindrar att det blir ett veck. Och det där vecket inträffar oftas just när den blir ordentligt varm. Då blir slangen mjuk och så övergår böjen i ett veck. Så kolla slangen noga och att den verkligen är nedstoppad ordentligt i hålet ned mot vevhuset.

Så kollar du också alla bränsleslangar, inne i tanken och från tank till förgasare, Minsta lilla spricka så går sågen sämre eller inte alls.

Gummianslutningen mellan förgasare och cylinder är en grej till. Är det sprickor i den så går sågen inte som den skall och kan dessutom skadas eftersom den får in för mycket luft, blir lätt överhettad,

Däremot kan vi utesluta det där om att det skulle bero på att kåpan var full av spån. Det påverkar inte motorn ett dugg.


Det här med impulsslangen och bränsleslangen får jag ta och kolla. Vad för typ av fjäder ska jag försöka hitta? Nån lämpligt mjuk?

johan eriksson skrev:Fast å andra sidan, har det varit fullt med skit och spån in i kylflänsarna med så kan kolvringen tappat sin spänst med, och då tappar dom orken med. Kan vara två olika fel, fast man inte upptäckt de ena innan. Så ett råd kan vara att börja med att lossa ljuddämparen och kolla så den inte är värmeskuren. Om den efter genomgång av slangar och bränslesystem fortfarande tappar effekt när den blir varm så kan ett byte av kolvring vara ett nästa steg.


Ursäkta min okunskap men hur ser jag om den värmeskurit? Är det svårt för en oerfaren att byta kolvring?



Tusen tack för alla svar, nu har jag nått att gå på. Får ta och kolla det här så fort jag får tid. Synd man är så ovan med att skruva i motorsågar, men man kan väl alltid lära sig :smile: :grin: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

johan eriksson  
#449957 En värmeskuren kolv kan se ut som på bilderna som jag snott från Mange.

1491852286_img_7081.jpg


1491852286_img_7080.jpg


Hur vidare det är svårt att byta kolvring eller inte för en ovan? Tja allt är ju beroende påvar man kan i övrigt. Är man noggran och försiktig så är det inget konstigt. Dock kan det vara lite bökigare på en 520, de har ett horisontellt delat vevhus som gör det lite känsligare för att få det tätt, men det går. Rätt verktyg och tätningsmedel samt en sprängskiss att studera så är det ingen omöjlighet. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#449996 Ta det nu lugnt och metodiskt, kolla först allt det som går utan att ta isär nåt mycket. Byt en sak i taget av det som verkar misstänkt. Och håll ordning på i vilken ordning allt sitter när du plockar isär. Mycket bra är att ta en massa bilder efterhand så kan man se hur det såg ut. Man kommer inte ihåg det nämligen.

Tror inte det nämnts ovan, men det kan vara kass membran eller bara skit i förgasaren.

Sprängskiss:
Jonsered 520.pdf


Hoppas du får ordning på den, det är en så otroligt bra såg så den är verkligen värd att få ordning på. Har en själv och den är favoriten av alla i storleksklassen.

Användarvisningsbild

Jonsered 520 SP vill inte gå

traktorz  
#450007 Kolvringsbyte är att rekommendera på en äldre såg, när du ändå har den isärplockad för underhåll. Mer spänst hos en ny kolvring, torde ge en märkbart piggare och mer lättstartad såg. Det finns liknande trådar med bra tips för Jonsered 535.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

johan eriksson  
#450013 Vänta med att riva i motorn, börja med bränslesystem och slangar. Ett system i sänder att felsöka lugnt och metodiskt så ska du se att du får ordning på en.
Och som totte säger, Jonsered i den storleken är oslagbara i förhållandet vikt/effekt. Gäller både 510-535 samt 410-435.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#450669 Nu har jag pillat lite med sågen och hittat lite små fel. Till att börja med så hitta jag ett hål på en slang som gick från tanken till kedjehuset som jag antar är tankavluftningen, vet inte om det hålet har någon betydelse?

1492265628_img_7570.jpg


Sen satt det två små grejer i vardera ända av slangen och det som var i änden i kedjehuset såg ut som ett litet filter och det som var i tanken såg ut som en liten hylsa? Är det en backventil? Hursomhelst så verkade dessa vara täta för när jag prova blåsa i slangen så var det tätt (när jag höll för hålet i slangen dvs :mrgreen: ). Kanske borde byta dom?

1492265651_img_7571.jpg


Sedan var det en spricka i gummibälgen mellan förgasaren och insug så den måste jag byta ut.

1492265643_img_7569.jpg


Vad beträffar impulsslangen så kunde jag inte hitta några skador som den sitter nu, kan jag ta lös den från vevhuset på något sätt? Provade men kunde inte lista ut hur jag skulle göra men jag såg inga skador på den iallafall.

1492265657_img_7572.jpg


Sen tog jag även lös ljuddämparen och kollade kolven och lite repig är den ju men jag är inte så hemma på det här så vad som är mycket repor vet jag faktiskt inte. Ska jag skruva isär cylindern och kolla hur kolven ser ut?

1492265659_img_7573.jpg


Förgasaren vet jag inte riktigt hur jag ska göra med, vet nån av en bra guide på förgasarengöring?

Det var även ett litet veck på bränsleslangen så det får jag fundera ut en lösning på, bör väl gå att hitta nån lämplig fjäder men kunde inte hitta något hål eller spricka i slangen. Däremot var bränslefiltret kanske inte det mysigaste i världen så det får jag byta ut.
Nåja nu har jag ju iallafall börjat med sågen, så nu får vi se hur det här går :mrgreen:!

MVH Mikael

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#450678 Hålet i bälgen är det avgörande problemet här. Där drar den tjuvluft och det är döden för en tvåtaktare. Vad jag kan se på bilden så verkar det inte vara allvarliga skador på kolven, ser rätt hygglig ut. Lite ytliga ränder är det oftast på en kolv. Plocka inte av cylindern nu. Se till att få ordning på det andra och testa om den sen går som den skall.

Vänta med förgasaren tills du fått tät i insuget, inte alls säker att du behöver göra nåt med den. Fixa en sak i taget annars är risken stor att du lagar det som inte är trasigt.

Om impulsslangen verkar vara bra så dra absolut inte ut den från vevhuset, det är bara ett jädrans bök att få dit den igen. Annars är det bara att dra med våld.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#450689
totte skrev:Hålet i bälgen är det avgörande problemet här. Där drar den tjuvluft och det är döden för en tvåtaktare. Vad jag kan se på bilden så verkar det inte vara allvarliga skador på kolven, ser rätt hygglig ut. Lite ytliga ränder är det oftast på en kolv. Plocka inte av cylindern nu. Se till att få ordning på det andra och testa om den sen går som den skall.

Vänta med förgasaren tills du fått tät i insuget, inte alls säker att du behöver göra nåt med den. Fixa en sak i taget annars är risken stor att du lagar det som inte är trasigt.

Om impulsslangen verkar vara bra så dra absolut inte ut den från vevhuset, det är bara ett jädrans bök att få dit den igen. Annars är det bara att dra med våld.


Jag ska försöka få tag i en ny bälg, vet du om man kan beställa från nån bra hemsida? Annars får jag besöka en Jonsered handlare. Vad tror du om hålet i slangen till tankavluftningen, har det någon större betydelse?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).