sön 09 apr 2017, 07:29#449683
Det har varit förlustaffär med proffsmaskiner sedan 70'talet om man lyssnar på tillverkarna. De tjänar mer på konsumtionssåg och hobby såg.
Det som kostar pengar är marknadsföring, utveckling, reservdelar och service nät. Detta behövs inte i samma utsträckning konsumtionssågs kategorin. Ofta finns inga reservdelar tillgängliga. De finns sällan tillgängliga i postorder/varuhus/internet handel. De hänvisar då till ÅTF för service, hjälp och delar.
Att vara tillgänglig alltid är för sjukhus och annat livsnödvändigt. En sågverkstad kan hålla nån helgdag utan att världen ramlar omkull om ägaren har viss framförhållning. Att de ska ha öppet 24/7/365 vill ingen betala för. Skulle det hända nåt och det är tvunget att ha grejer som stormarbete etc då brukar det gå o diskutera fram en lösning som passar båda parter. Dialog är viktigt.
Webhandel/varuhus/postorder är aldrig mättat. Bara att sänka priset, eller?
Tillverkaren har inte olika pris för de som har webhandel eller inte. De har en prislista.
Lägger tillverkaren ner sin ÅTF service vill ni med stor säkerhet inte ha produkter märket mer!
Finns massor av märken som säljs utan ÅTF nät. Betydligt billigare..