Motorsåg och handhållet

Köpa såg på nätet?

129 inlägg 35850 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448980 Nej det menar jag inte.
Så vitt jag vet finns bara en prislista.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

anersimyra  
#448987 När jag köpte ny 550 sist så hänvisade jag till maskinklippets priser. Och " hux flux " så blev sågen dryga tusenlappen billigare hos min ÅF.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449097 En tusenlapp är ingenting om man ser till kostnader för att ha såg dagligen ett år.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449375
Mange skrev:Titta dig omkring lite. Inte alltid de som syns mäst är bäst.
Du hittar nog ingen som syr extra starka byxor eller har kollitions säkrade såg men kanske nåt som passar dig bättre.

Ett bra exempel ändå. Om du köpt samma produkter på internet tror du de hade varit bättre?


Risken att två gånger få byxor sydda innan datum för goodwillåtertagande blir antagligen mindre hos en internethandlare då det troligen säljs mer byxor där, i.o.m det troligen inte blir gamla byxor liggandes i någon hylla lika länge som hos någon lokal handlare.

Kollisionsskadan på sågen var väl mitt eget (eller möjligen älgens) fel, men att jag skulle behöva åka 4+4+4+4 mil innan jag kunde montera ett nytt kastskydd var varken mitt eller älgens fel.

Exakt samma produkter köpta på internet torde inte vara bättre, de borde väl vara lika. Men har man sparat, ibland tusentals kronor så upplever jag det som att man är mer tålig mot krångel.
I fallet med byxor och kastskydd så tror jag faktiskt att köp från internethandel hade gett färska byxor och rätt kastskydd på direkten, men det är ju bara en gissning.

Ett annan exempel jag kom att tänka på här om dagen är pris och kvalité på slyklingor.
Jag brukar slå rätt mycket med gräsröjare och stor gräs/slyklinga (350 mm), min uppdragsgivare har tillhandahållit Husqvarnas treudd som återförsäljare har beställt hem á 385 kr inkl moms.
Senare ställdes frågan till Svens Maskin om inte han kunde sälja 350 mm klingor, visst kunde han det. Artikeln togs hem och lades upp i webbshopen för 219 kr inkl moms.
Numera köps alltså tio (10!) klingor inkl frakt för mindre pengar än vad sex Husqvarna kostar, och på frågan om de tio är bättre så är svaret ett klart JA!

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

anersimyra  
#449439
Mange skrev:En tusenlapp är ingenting om man ser till kostnader för att ha såg dagligen ett år.
Jo, det är naturligtvis 1000 kronor billigare än ursprungligt listpris.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

H-P  
#449498 Tor inte att man skall vara så säker på att man får den senaste modellen bara för att man handlar på nätet. De är ju billigt av en anledning. Åf som säljer på nätet har samma marginaler som en vilken stor ÅF som helst det spelar inte så stor roll vilket märke man säljer.
När man riktar in sig på näthandel så säljer man på pris och snabb leverans, så ha ett stort lager hemma samt vara billigare än de övriga näthandlarna. är man inte billigast så står man där med hela lagret och måste då sänka ytterligare, ibland under inköpspriset. Missar man då en del av säsongen typ robot gräsklippare får man ligga på lager till nästa år.
Så man kan undra vad det lever på, inte är det på marginalerna på maskinförsäljning i alla fall.
Hemelektronik branschen tror jag hade detta problem när näthandel startade men har löst en del med olika modeller i butik och på nät.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#449499 Volymförsäljning möjligtvis.

Menar du att samma butik har olika varor beroende om det är internethandel eller motsvarande från butik?

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

H-P  
#449507 Jo så är det nog men det skall säljas många sågar om man bara tjänar 100 kr per såg till exempel.
Vad jag men med elektonikhandel är att kedjorna har samma pris i butik som på nätet men det är svårt att hitta exakt samma tv hos två olika kedjor, kan skilja något i modellbeteckninge.
Jag förstår de som handlar på nätet för att man har långt att åka.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449512 Jag vet att för min del är en tusenlapp eller två mer i inköp billigt för jag får bra service när jag behöver till vettiga priser.
Inköps kostnaden i sammanhanget är en skitsak om man ser till kostnader för driftstopp. Särskilt för de som har en såg och inte fem att byta mellan.

Man kan räkna på detta, det är inte svårt. Satt med en kostnads kunnig kund o gjorde detta för några år sen.
Vad kostar ett driftstopp? Vad kostar det att ha såg ett år? 1,5 eller två år?
Vad finns det för alternativ och hur blir det bäst för oss båda?
Prova den diskusionen på internet!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#449559
Mange skrev:Jag vet att för min del är en tusenlapp eller två mer i inköp billigt för jag får bra service när jag behöver till vettiga priser.
Inköps kostnaden i sammanhanget är en skitsak om man ser till kostnader för driftstopp. Särskilt för de som har en såg och inte fem att byta mellan.

Man kan räkna på detta, det är inte svårt. Satt med en kostnads kunnig kund o gjorde detta för några år sen.
Vad kostar ett driftstopp? Vad kostar det att ha såg ett år? 1,5 eller två år?
Vad finns det för alternativ och hur blir det bäst för oss båda?
Prova den diskusionen på internet!

Vad sägs om vi använder oss av dessa argument i en annan situation och applicerar det på en bilaffär.

Om jag skulle välja Volvobutik A framför Volvobutik B, för att A ligger närmare trots ett högre pris på 5-10% (upptill 30%), med delvis argumentet för att då få bättre service. Detta också delvis då man hört att Volvohandlare ofta ogillar att man handlar från andra Volvohandlare och försäljaren ofta vet bättre än mig vet vad jag behöver för bilmodell och utrustningsnivå.

Jag tycker denna bilaffär låter konstig.

Kanske vore det bättre att det vid nyköp ingick en försäkring som säkerställde att verkstäderna oavsett var sågen varit inköpt har råd att serva den? Om det nu är det som det delvis beror på?

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449562 Billigare är ju att köpa en på internet i Tyskland. Slår ofta på 10-15 procent.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

H-P  
#449568 Normalt skall detta inte vara ett bekymmer om alla handlare/E-handlaer tog sitt ansvar för de märke man representerar, man handlar vart man vill och man servar vart man vill, detta bör ju vara på samma ställe om man handlar från en handlare man har förtroende för på nätet eller lokalt.
Att göra garanti jobb har ju alltid varit en förlustaffär i maskin branschen, så är det bara.
Så jag kan förstå de handlarna som tröttnar på att bara hjälpa E-handlade maskiner, ok en gång men kommer inte kunden in nästa gång han skall ha en ny maskin jag då känns det kanske hopplöst.

Känns bakåtsträvande men jag tycker att har man sålt en vara så för man också fixa garantiarbetena om sådana uppstår, mer rättvist.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#449579 Som att köpa KIA och bli hänvisad till Hedins bil för att få garantiarbete utfört. Man får lång väntetid. Då är det enklare att gå till den firman som förut va KIA-återförsäljare. Detta oavsett ny/begagnad KIA eller var den är köpt. Tråkig utveckling.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449601 Jag tror tyvärr näthandel kommer att öka till nackdel för kunden och eventuellt miljön.

Tycker priset på sågarna går ner samtidigt som rep.kostnaden stiger. Det är inte försvarbart att lämna in en gammal såg på rep när man kan lägga 2-3000kr extra och få en helt ny såg hemlevererad till dörren. Sågen har även utvecklats ytterligare ett par år och är troligen bättre än den gamla.

Det jag saknar idag är en riktigt bra webhandel för reservdelar sedan ser jag inte några tillräckligt stora fördelar med att handla av den lokala handlaren.

Det ställer högre krav på nätkunden att vara påläst om vilken såg som passar för det tänkta arbetet och ha en viss kunskap om felsökning för att beställa rätt reservdelar. Men det mesta av kunskapen går att finna på nätet och ser man till den ekonomiska vinningen och tidsbesparing att slippa åka 5-10 mil till återförsäljaren för reservdelar så lutar det åt näthandel.

Detta är skrivet som hobbyhuggare som lägger för tillfället ca 50-100h i skogen per år och är fortfarande trogen den lokala handlaren men mycket lutar åt att nästa såg beställs på nätet. Sist jag köpte såg var priset på hyllkanten 2000kr mer än nätbutiken.

Jag lägger ungefär lika mycket pengar på mobiltelefoner som på motorsågar. Har alltid köpt telefon via nätet aldrig i butik.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Elfving  
#449620
anersimyra skrev:
Mange skrev:En tusenlapp är ingenting om man ser till kostnader för att ha såg dagligen ett år.
Jo, det är naturligtvis 1000 kronor billigare än ursprungligt listpris.. :ugeek:

Om ÅTF verkligen vore sugen att sälja reservdelar till en såg som kommer att användas kontinuerligt i ett år, så borde det inte behövas speciellt mycket argumentation enligt Manges resonemang! I det fallet borde de närapå skänka bort sågen i utbyte mot att få en kund att mjölka på pengar.

En kvalitetssåg behöver väldigt lite service utöver vad en kunnig ägare klarar av att utföra själv det första året anser jag. Om så inte är fallet, så är det inte en bra såg som man kan rekommendera till andra eller så har brukaren gjort något stort fel.

Jag tycker fortfarande att hela diskussionen om att till varje pris köpa såg av lokala handlare eftersom de kan ge ovärderlig service under sågens livstid är larvig.
Mina sågar kräver så lite service (de går inte dagligen) att de aldrig varit in för service ty den gör jag själv enligt tillverkarens instruktioner. Om jag har sönder något så blir jag tvungen att beställa detta via nätet (precis som min handlare skulle ha gjort). Skillnaden blir att jag alltid kommer billigare undan och lär mig om maskinerna.

Det enda fall där jag skulle kunna hålla med om att närhet till service vore viktigt, var om de också lovade att få sågen i fungerande skick inom 24 timmar oavsett fel. Kan de inte uppfylla det så är det enklare för såganvändaren att köpa två sågar för att på så vis alltid ha en tillgänglig medan den andra har servicebehov.

För en F-skattare som använder motorsåg dagligen är de priser som gäller i webbutik småpengar. Tror inte man vill åka fram och tillbaka till en kass ÅF speciellt ofta, hellre köps en ny såg in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).