Virkesmätning och Matrisfub

Köpa ved

5 inlägg 6786 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ved

cbr97rr  
#44763 Hej!
Jag köper ved och är nybörjare och det är inte lätt vad gäller virkesmätningen. :???:
Jag försöker köpa en hel timmerbil med släp med björkved åt gången.
Hur mycket rymmer egentligen ett sådant ekipage och då räknat i vilken sorts m3?
Hur många m3 ved blir sedan detta när det är kapat (30cm) och klyvt i stjälpt mått?
Och hur mycket i m3 stälpt mått gåt det åt för att få en m3 staplad ved av samma sort?
Hur kontrllerar jag sedan att jag fått de m3 jag betalt för??

Det verkar vara viss förvirring även bland vedsäljare som uppger de mest skiftande antal m3 som de anser att bilen rymmer och därmed blir det svårt att bedömma priserna....... :x

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen :???:

MVH Janne


Senast redigerad av cbr97rr sön 21 dec 2008, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ved

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44895 Det skall väl gå på ungefär 45 m­­³ fast volym på en bil. I övrigt titta på trådarna under "Bioenregi". Där finns några bra länkar i ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ved

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44947 Några exakta värden är omöjliga att ge, men anger ungefärliga riktvärden.
1 fub är ca 2 stjälpta m3.
1 stjälpt m3 är ca 0,7 m3 travat.
Dessa värden är sedan beroende av många faktorer som virkesslag, dimensioner osv.

För att kontrollera vilken mängd du fått får du mäta virket.
Mät travvolymen och uppskatta mängden luft.

Här är en undersökning i ämnet.
http://dalea.du.se/research/archive/705 ... 35b8c8.pdf

Mvh
Micke

Användarvisningsbild

Re: Köpa ved

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44952 När jag hugger min ved brukar jag sluta när jag mäter 65-70 m3 travat på upplaget. Då brukar åkarn få med allt när det ska hem. Sen om han kört med överlass nån gång vet jag inte. Har frågat nån gång men bara fått ett flin till svar :smile: .
Lättast att mäta är väl annars när det ligger på bilen för där är ju yttermåtten på varje trave lika samt att dom har koll på vikten oftast vilket oxå kanske kan va till hjälp.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Köpa ved

flisshejk  
#44969 Om åkarna har kranvvåg så att du får vikten så väger rå nyhuggen björk ca 1100 kg / fast kubikmeter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).