Skogsnyheter

Ökad mängd död ved i föryngringarna enligt Skogsstyrelsen

2 inlägg 1906 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad mängd död ved i föryngringarna enligt Skogsstyrelsen

Torbjörn Johnsen  
#449357 Skogsstyrelsen redovisar en hänsynsuppföljning som visar "miljöhänsyn vid föryngringsavverkning" som gjorts efter föryngringar gjorda under åren 2005/2006-2007/2008.

Andelen död ved fortsätter att öka och antalet sparade träd på hyggena har nu "stabiliserats efter en tidigare stadtigt nedåtgående trend".

I samband med föryngringsavverkning är det framförallt ytor med trädgrupper, hänsynskrävande biotoper och skyddszoner som lämnas. Resultaten från den senaste perioden visar att volymen hänsynsträd och lågor som lämnas som hänsyn fortsätter att öka till 6,6 respektive 6,9 m3sk per hektar.


Den som vill läsa hela rapporten hittar den här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ökad mängd död ved i föryngringarna enligt Skogsstyrelse

anersimyra  
#449467 Efter att ha sett Sveaskogs " hänsynsytor " kan jag bara konstatera att dessa kan både folk och fä vara utan. 15 meter långa " pilbågar " av löv, och några " skabbrävslika " granar i ett sketet surdike gör ingen glad.. =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).