Föryngring

Storlek på planteringsrör?

11 inlägg 15046 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på planteringsrör?

Sune_  
#449444 Hej!
Haren hel del plantering framför mig nu i slutet på april början på maj. Plantorna är beställda och det blev stora täckrot.
Men till frågan, vilken storlek på planteringsrör ska man ha?
Har sökt både här och på vanliga webben men inte direkt funnit nåt rakt svar.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

jannee  
#449445 Köp rör med en innerdiameter på 60 mm + DUBBLA handtag.
Mina rör hade bara ett handtag, fick köpa till ett extra och svetsa på, gjorde väldigt mycket på effektiviteten.
Snåla nu inte utan köp de bästa, har själv haft samma rör i över 40 år och de håller än - visst några skruvar har tappats och fått ersättas men sånt som sker - när man har "roligt" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på planteringsrör?

Granstorp  
#449448 Jag läste att rörets diameter ska vara ca 10mm större än plantans! Själv använder vi rör med diameter 55mm och det har funkat på alla täckrotsplantor vi planterat genom åren!

Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

jannee  
#449453 Har du riktigt frodvuxna täckrotsplantor och jordklumpen inte är dyngsur finns risken att någon planta hänger sig i röret då och då, du få slå ner röret för att få ned plantan, desto grövre rör desto mindre risk att plantan blir hängande i röret.
Pottipuktis blå rör kommer nog alltid att förbli de bästa rören

Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

Ldsaren  
#449463 Stora plantor kräver vanligt planteringsborr .jag har alltid 50.60 cm plantor.. än så kallad salladsplantor där rådjur mumsar på

Användarvisningsbild

Re: Storlek på planteringsrör?

Skogma  
#451304
Sune_ skrev:Hej!
Haren hel del plantering framför mig nu i slutet på april början på maj. Plantorna är beställda och det blev stora täckrot.
Men till frågan, vilken storlek på planteringsrör ska man ha?
Har sökt både här och på vanliga webben men inte direkt funnit nåt rakt svar.


Hej Sune,
Moa heter jag och jag jobbar på Skogma. Då planteringsutrustning är en viktig och stor del av vårt sortiment, så kan jag svara på din fråga :) Väljer du att sätta dina plantor med planteringsrör, så skall du välja ett rör som är ca 5-10 mm större i diameter än plantans rotklump. Det är ett bra riktmärke när man skall välja rör. Generellt så kan man säga att 55 mm rör är mest gångbart söderut och här upp i norr där vi befinner oss är 45 mm vanligast. Men det finns såklart undantag ;)
Om du vet vad planttypen du har köpt heter så kan jag nog ge dig ett mer exakt svar på vilket rör du skall ha :)

Ha en bra dag!
Moa Eliasson
Marknadsansvarig, Skogma.

Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

r93  
#451309 Håller på att plantera nu, mitt rör är 63mm, testade grannens 55mm, MÅNGA plantor vill inte glida ut........ väldigt irriterande...

Har inte mätt plantorna, men det är täckrot gran från södra.

Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

Sune_  
#451865
Skogma skrev:
Sune_ skrev:Hej!
Haren hel del plantering framför mig nu i slutet på april början på maj. Plantorna är beställda och det blev stora täckrot.
Men till frågan, vilken storlek på planteringsrör ska man ha?
Har sökt både här och på vanliga webben men inte direkt funnit nåt rakt svar.


Hej Sune,
Moa heter jag och jag jobbar på Skogma. Då planteringsutrustning är en viktig och stor del av vårt sortiment, så kan jag svara på din fråga :) Väljer du att sätta dina plantor med planteringsrör, så skall du välja ett rör som är ca 5-10 mm större i diameter än plantans rotklump. Det är ett bra riktmärke när man skall välja rör. Generellt så kan man säga att 55 mm rör är mest gångbart söderut och här upp i norr där vi befinner oss är 45 mm vanligast. Men det finns såklart undantag ;)
Om du vet vad planttypen du har köpt heter så kan jag nog ge dig ett mer exakt svar på vilket rör du skall ha :)

Ha en bra dag!
Moa Eliasson
Marknadsansvarig, Skogma.


Hej!
Passande att du svarade då det är från er jag tänkte beställa.

Plantorna jag beställt är stor kembehandlad täckrot från svenska skogsplantor.
Lägger in bild på dom här.

Står och väger mellan 63 och 55 mm rör just nu.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

jannee  
#451887 Ingen diskussion, 63 rör med DUBBLA handtag, kommer i vilket fall som helst ibland att fastna lite jord längst ned och hindra - desto grövre rör desto mer sällan man behöver rensa.

Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451922 Se till att plantorna är ordentligt vattnade före planteringen så fastnar de inte.

Avatar Fallback

Re: Storlek på planteringsrör?

jannee  
#451924 Men INTE för mycket/för länge för då släpper jordklumpen från rötterna - min erfarenhet :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).