Virkesmätning och Matrisfub

Fälla träd på tomt och leverera

3 inlägg 17476 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fälla träd på tomt och leverera

MartinH  
#449130 Ska fälla cirka 35 träd på en tomt, mest gran och några tallar på en tomt i Umeå-trakten.
Tallarna är tre-fyra stycken mellan 30-43 cm i diameter (DBH).

Granarna från 24 till 37 cm DBH.

Cirka fem granar är torra och blir nog ved, dessa vill grannarna till kunden ta rätt på. Så säg trettio träd som kan bli timmer eller massaved.
Siktar att i första hand få sågtimmer av detta. Det beror så klart på skicket när jag börjar såga i dom.

Har ni någon erfarenhet av att sälja träd som står i ett villaområde. Kunden är ganska säker på att det inte ska vara spik i träden, någon fågelholk eller rättare sagt resterna av någon kan finnas.

Är det tvärstopp för att leverera till sågar eller går det bra. På sågen puttar de väl åt sidan dom med metall i?
Tänkte att jag kan köra över dom med en metalldetektor för att kunna kapa bort bitar som ger metalutslag så inte hela stocken ska behöva vrakas på sågverket.

Ska man förvänta sig att få något betalt för detta och ungefär hur mycket, träden är ordentligt höga runt 20 meter. Så det ska nog gå att få tre stockar ur de flesta träden.

Tänkte försöka räkna lite på detta men hur ska man göra, några tips?

Visst får man lägga upp stockarna efter allmän väg bara man inte lägger dom för nära korsningar och kurvor eller backkrön?

Har ni några andra tips eller saker som är bra att tänka på i sammanhanget?
Träden står klart innanför kundens tomtgräns och grannarna är också intresserade av att träden kommer ned.

Med vänlig hälsning!
MartinH



   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla träd på tomt och leverera

åberg  
#449223 Du hittar info om hur du bör göra upplaget här:
https://trafikverket.ineko.se/se/upplag-av-virke-och-skogsbr%C3%A4nsle-vid-allm%C3%A4n-och-enskild-v%C3%A4g

MartinH skrev:Kunden är ganska säker på att det inte ska vara spik i träden

Jag sätter fem spänn på att det finns en och annan ändå. :smile:

MartinH skrev:Tänkte att jag kan köra över dom med en metalldetektor

Det är nog en bra idé.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd på tomt och leverera

Larssa  
#449230 Hej Martin

Ingen litet jobb det där.
Mina erfarenheter av villaträdgårdar i Umeå är att det oftast är röta i träden, och spik :)
Jag räknade aldrig med att kunna sälja något som timmer. Stora jobb kunde i regel Umeå energi komma och hämta kvistar och stam, stor tidsvinst jämfört med att frakta bort kvist eländet själv. Ibland fick jag till och med en slant av Umeå energi.
Det här var 10-15 år sedan.
Men du kan ju alltid provborra i träden och se, ringa norra och höra.
Lycka till Martin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).