Föryngring

Planteringshacka något att ha?

24 inlägg 14484 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449016 Fortsätter på den här tråden med en liten utvikning. Det börjar så smått närma sig. Jag ska för första och troligen enda gången i mitt liv plantera barrotsplantor på 1 Ha. Hacka och borr har jag nu ( svärsonen är värmläning så det var ju omöjligt att inte köpa en värmlandsborr) . Kan någon säga exakt vad jag ska köpa hos Skogma för att bära dessa (sibirisk lärk) plantor i när vi går runt?
Tänk att jag troligen gör detta en gång. Vill göra det själv så köpa tjänst är inte aktuelt.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Mowi850  
#449020 Är det inte mer än 1ha så duger gott en bra hink. Så har vi gjort i flera år här hemma och det har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Göt  
#449023 håller med en hink duger bra :-b

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Mats_Orberga  
#449032 Hink funkar utmärkt. Om du har någon gammal jutesäck är det ännu bättre. Blöt ner säcken så håller du rötterna fuktiga. Tänk på att inte utsätta rötterna för direkt solljus.

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

glasshultarn  
#449034 Sådan här lövkorg funkar utmärkt, får man lite fler med sig jämfört med hink.
ladda ned.jpg

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

torpöbo  
#449037 Smart!

Gör själv en plantkorg genom att Kapa 2 aspendunkar som jag poppnitar ihop rygg mot rygg. Vid ryggen gör jag ett handtag som kläs med pemslang för att det ska bli mjukt att bära.
Senast redigerad av torpöbo ons 05 apr 2017, 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Planteringshacka något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449123 Tack! Sagt det förut men kan sägas om igen, vad skulle en sån som jag göra utan skogsforum och all den kunskap som finns här! [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

Hema  
#449168
torpöbo skrev:Smart!

Gör själv en plantkorg genom att Kapa 2 aspendunkar som jag poppnitar ihop rygg mot rygg. Vid ryggen gör jag ett handtag som kläs med pemslang för att det ska bli mjukt att bära.

Bild på det där?

Avatar Fallback

Re: Planteringshacka något att ha?

åberg  
#449220
Hema skrev:
torpöbo skrev:Smart!

Gör själv en plantkorg genom att Kapa 2 aspendunkar som jag poppnitar ihop rygg mot rygg. Vid ryggen gör jag ett handtag som kläs med pemslang för att det ska bli mjukt att bära.

Bild på det där?


Ja, det vore intressant att se. @torpöbo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).