Skogsnyheter

Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

11 inlägg 4170 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

Torbjörn Johnsen  
#448946 I grannlandet Norge blomstrar landsbygden medan vi i Sverige har en stark urbaniseringstrend. Norges framgång kan inte tillskrivas oljan utan orsakerna ligger enligt forskarna i ett skattesystem som ger mer till regionen där resursen finns. Inte skatteintäkt till kommunen där huvudkontoret ligger. Här finns en intressant artikel om hur norsk Ruralisering fungerar: http://www.extrakt.se/stads-och-landsby ... utan-olja/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

jannee  
#448947 Vi är med i EU och vårt eventuella överskott går dit för att föda diverse latoxar.
För övrigt bestämmer idag EU vad vi får göra och inte göra - detta i förlängningen betyder att de som redan har ska mer ha och inte som i Norge tvärtom. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448950 Kapitalister (utbor) som köper/äger skogsfastigheter borde naturligtvis skatta för inkomster
i den kommun som fastigheten ligger :x

Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448954 Ska vi lyckas med detta så får vi importera norska politiker också.
Angående EU har jag skrivit tidigare att vi har fransmännen att tacka för att vi har så mycket jordbruk som vi har. Hade vi låtit svenska politiker bestämma så hela inlandet varit en granplantering. http://www.lantbruk.com/lantbruk/brexit-skapar-manga-fragor

Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

jannee  
#448957 Hade däremot svenska politiker gjort som norska dito hade vi däremot haft en LEVANDE landsbygd.
Hade inte svenska politruker inte sviket svenska folket utan vi röstat EFTER Norge angående EU eller inte hade vi sluppit detta otyg.
Nu när England drar sig ur har vi ej heller längre något skydd gentemot ryssen - lika bra att lära sig ryska för det är vad som snart kommer att gälla som landsspråk :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

JörgenO  
#448961
Röjkvist skrev:Kapitalister (utbor) som köper/äger skogsfastigheter borde naturligtvis skatta för inkomster
i den kommun som fastigheten ligger :x


Det vore en god idé, i alla fall för inkomsterna för skogen.

Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

protwia  
#448965 Ja när det kommer till att få hela landet att att leva har våra politiker bra mycket att lära av Norge.

Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

Sti L  
#449019 Har vi lov å skrive politikk her?
Har reist med bil noen ganger i Sverige og det var merkelig: 10 ganger bedre veger men i de få husene jeg kjørte forbi: Ingen lys i fønsteret! Har dere så bra veger for at ingen bruker dem eller er dere MYE berdre til å bygge veg? Min kondolanse til deres EU medlemskap,dette var første gang jeg brukte min stemmerett.(Var det i 94?).

Användarvisningsbild

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

Camwood  
#449027 För att skapa ekonomiskt starka kommuner i glesbygd så MÅSTE en stor del av beskattningen av naturtillgångar stanna där. Men vad jag vet så har ingen regering i Sverige i modern tid varit intresserade av det. Tyvärr :???:

Avatar Fallback

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449188
Sti L skrev:Har vi lov å skrive politikk her?


Såvitt jag vet har det aldrig varit ett problem så länge diskussionen konkret ansluter till forumets intresseområde. Landsbygds och skogspolitik omfattas definitivt av vad som ska avhandlas på detta forumet.

Användarvisningsbild

Re: Ruralisering - kan Sverige lära av Norge?

JensSkoog  
#449200 Centralisering var ordet i Norge ochså på femtio och sextiotalet, och många
fick s.k. flyttstöd, pängar i handen för att dom skulle ge sig in till tätorterna.
Men, hela tiden var det ochså politiken att man skulle ha en levande landsbygd
med bönder, fiskare och industri, och lantbrukspolitiken gynnade dom små på glesbygden.

Man skämtade med att man i Sverige byggde mycket bra vägar så att folk kunne få
med sig allt in till stan, men i Norge skulle vägarna vara så dårliga att det inte gick. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).