ATV och UTV i skogen

UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

20 inlägg 17935 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

molnia  
#220314 Känner inte något behov av en atv för dra stock eller köra ved med. Men ibland så skulle det vara tacksamt att ha något smidigare och litet för persontransport och transport av utrustningen vid manuell huggning.
Ser en stark fördel att smidigt kunna åka 2-3 personer.

*Vad har ni för erfarenheter av denna typ av fordon?
*vad använder ni den till?
*Är de mycket sämre framkomlighet än en vanlig ATV?
*Är det "bara en förvuxen golfbil" eller klarar den skogen?
*Funkar den även att köra någon mil på landsvägen?
(topphastighet, vindskydd mm)

några märkens olika modeller för exempel;
Yamaha Ragner och Brutus
Kavasaki Mule



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: UTV,"Mule" "Ranger" "flersittsig ATV"

elis  
#220326 Har ingen större erfarenhet av någon av dem men oftast är det exakt samma chassi. Samma frigångshöjd mm MEN vad bekvämt att sätta sig istället för att klättra. Ratt och servostyrning och ett litet flak, skulle inte tveka en sekund på en utv. Vindruta är ett måste, har kört en atv några gånger i kyla och det var bara ett långt lidande. Skulle jag ha behov och råd blev det tveklöst en utv.
Antagligen kan rambågen vara lite i vägen när det lutar men då gör man bara lite bredare väg.

Avatar Fallback

Re: UTV,"Mule" "Ranger" "flersittsig ATV"

Qkeeper  
#220376 Släktingarna har nyss köpte en ranger istället för atv som dom nog använt sista 15 åren och dom var kanonnöjda speciellt med flaket ! :)

Användarvisningsbild

Re: UTV,"Mule" "Ranger" "flersittsig ATV"

molnia  
#223670 såg att även Ranger finns som diesel.

http://www.polaris.com/en-us/ranger-utv ... l/features

   TS
Avatar Fallback

Re: UTV,"Mule" "Ranger" "flersittsig ATV"

elis  
#223697 Svensk site här: http://polarissverige.com/atv-ranger/ra ... genskaper/

Joo, hög villha-faktor på den.

Avatar Fallback

Re: UTV,"Mule" "Ranger" "flersittsig ATV"

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223702 Jag skulle nog satsat på en Polaris Brutus men den lär väl kosta betydligt mer.

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445554 Vilka el-modeller har ni hittat? Ranger EV och en billigare Titan Green 4x4 vet jag om. Tror el skulle passa mig.

Användarvisningsbild

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445678
Bild

En General vore ju inte fel

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448491 Kranman börjar med en griplastarvagn som är utvecklad speciellt för UTV-marknaden. Någon som redan nu kör UTV i skogen? Känns som att dom är lite för stor och får dålig framkomlighet på grund av markfrigången. På gran planteringar eller på tall hed så kanske det går men inte vid kuperad mark.


http://www.atl.nu/teknik/kranman-utokar-med-utv-vagn/

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

LP576  
#448788 Efter att ha haft ATV i familjen sedan ett antal år beställde jag en UTV i höstas, Can Am Defender PRO T1. Modellen har senare blivit omdöpt till Traxter i Europa efter att Land Rover stämt Can Am för namnintrång. Maskinen levererades för en dryg månad sedan och ännu så länge är jag jättenöjd. Kommer att användas till allehanda sysslor på gården, i skogen och för transporter. Har bara haft möjlighet att prova framkomligheten i djupsnö och över snöhögar ännu men den är klart imponerande. Frigångshöjden är i princip densamma som på ATV:n, cirka 30 cm. Tycker man det är för lite går det utmärkt att montera större hjul eller förhöjningskit. Den ökade tyngden, bredden och axelavståndet ser jag snarast som en fördel vad gäller stabilitet i terräng. Jag har svårt att tycka att 150-160 cm är särskilt brett, ej heller i skogen. Vidare är det skönt att slippa den något "akrobatiska" körstil som ATV:n kräver för att förhindra vältning eller överstegring i svår terräng. Övrig positivt med UTV:n är den markant högre drag- och lastförmågan än på motsvarande ATV. Vid landsvägskörning sitter man betydligt bekvämare och mer skyddad och de flesta passagerare torde föredra att sitta bredvid föraren än bakom. Ha det gott!

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448789 Har du bukplåt?

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

LP576  
#448791 Yepp. Helt slät under. Kolla gärna något lämpligt klipp på youtube om du har frågetecken kring framkomligheten.

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448795 Okej, men jag råkade se prislappen och då minskade intresset något. :)

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

LP576  
#448796 Ok. En prisvärd maskin är annars Polaris Ranger 570, finns även begagnade att hitta.

Avatar Fallback

Re: UTV, "Mule", "Ranger", "flersitsig ATV"

Hema  
#448803
Mangan skrev:Okej, men jag råkade se prislappen och då minskade intresset något. :)

Hög igenkänningsfaktor på den.. Varför är det ofta så måntro? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).