Traktorer och processorer

Vilken traktor och finns den?

26 inlägg 7117 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

anersimyra  
#447994 Hjulen är allt original...jag tror nog det skulle hjälpa att lägga på vikter för att öka axeltrycket fram. Fenomenet är välkänt på fyrhjulingar med hydraulvagn som får rätt dåligt tryck på framaxeln trots att hydraulaggregatet sitter fram. Är det halt vill det gärna gå rakt fram med 4WD inkopplad.. :shock:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

tallen100  
#448082
anersimyra skrev:Det vill gärna gå rakt fram när det är halt, ja. Det blir samma på min fyrhjuling med kranvagn. Så fort framdriften aktiveras styr det sämre, men det beror på lågt marktryck fram. Om jag lutar mig över styret och därigenom ökar axeltrycket styr det utan problem.. :-BD

Föraren är för tung :d

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

halvproffs  
#448086 Tillbaka till huvudfrågan; Jag har en Valmet 305 med en Vretenvagn efter och med kedjor runt om så går den då i så mycket snö att du vill inte hugga då. Sen beror det naturligtvis på terrängen också men ofta tycker jag det är bra om man har upp till en halvmeter när man ska köra fram virket för både stenar och gropar blir mindre.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

Sture Andersson  
#448112 Har kört tvåhjulsdriven traktor i många år i skogen säkert 20 år .Men bytte för 5år sen till en valmet 605 .
Vilken skillnad ,helt plösligt kan man köra lungt och försicktigt utan att fara fram med full gas för att komma fram ,och traktor går dit man vill .kan tilläggas att jag har tyngder både fram och på bakhjulen ,tror det gör mycket med .
Har inga kedjor ,men har å andra sidan nästan aldrig snö i Skaraborg nu mer .
Har ingen drivning på kärran ,i mina marker tycker jag inte behovet finns ,har bara fastnat en gång ,men då hade nog inte kedjor eller drift hjälpt sjönk på en torvmosse .

Hade jag förstått hur stor skillnaden är hade jag bytte 10 år tidigare,

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

saekb  
#448143 Jag är ute efter en smidig traktor till en Mowi 850. Har hittat en Valmet 205 4WD från 1990 som gått 3500 tim och priset är 80000 kronor plus moms. Är priset lågt? Vad kan det vara för faror med att köpa en sådan traktor? Tänker närmast på typiska brister för modellen. Man vill ju inte lägga massa extrapengar för att det kanske redan finns kända fel som inte redovisas i annonsen.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

John D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448160
halvproffs skrev:Tillbaka till huvudfrågan; Jag har en Valmet 305 med en Vretenvagn efter och med kedjor runt om så går den då i så mycket snö att du vill inte hugga då. Sen beror det naturligtvis på terrängen också men ofta tycker jag det är bra om man har upp till en halvmeter när man ska köra fram virket för både stenar och gropar blir mindre.


Är vretenvagnen med eller utan drivning? Ja precis min tanke, med snö blir det lättare, tills det blir för mycket. Tidsluckan kan ju bli kort om man har otur med vädret här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

halvproffs  
#448164 Utan drivning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

sundelius  
#448351
saekb skrev:Jag är ute efter en smidig traktor till en Mowi 850. Har hittat en Valmet 205 4WD från 1990 som gått 3500 tim och priset är 80000 kronor plus moms. Är priset lågt? Vad kan det vara för faror med att köpa en sådan traktor? Tänker närmast på typiska brister för modellen. Man vill ju inte lägga massa extrapengar för att det kanske redan finns kända fel som inte redovisas i annonsen.

Jag har kört farsans 205:a ända till ifjol och kan bara uppmuntra till köp.
Smidig, lätt,tar sig fram och bränslesnål.
Hade det inte varit för att man får sitta som en korkskruv vid lastning hade jag nog kört den än.
Det är en 89:a med 6500 h på mätaren och det har inte varit några stora reparationer över huvudtaget.
Prisbild har jag dock inga begrepp om
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

Delsbo  
#448480 4WD med piggkedjor runtom så ska det vara grymt med snö om man ska köra fast.. Jag är nog mer inne på vilken vagn man har bakom.. först och främst se till att tyngdpunkten ligger över hjulen på vagnen och kör Inga massaved bitar på en omgjord lastbils bakände dvs hjulen sitter i bakänden på lasset, och då förstår jag om ni har problem med både styrning och framkommlighet.. ..

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

Aqualize  
#448739
saekb skrev:Jag är ute efter en smidig traktor till en Mowi 850. Har hittat en Valmet 205 4WD från 1990 som gått 3500 tim och priset är 80000 kronor plus moms. Är priset lågt? Vad kan det vara för faror med att köpa en sådan traktor? Tänker närmast på typiska brister för modellen. Man vill ju inte lägga massa extrapengar för att det kanske redan finns kända fel som inte redovisas i annonsen.

Det är som en 305 / 405 :a utan turbo. Enligt konedata verkar den dock ha lite lägre utväxling (går inte så snabbt på vägen). Å andra sidan så är det just vid vägtransport som de små traktorerna får problem. I skogen kör man sakta och de tuffar på.
I annonser har jag för mig man ser 205 och 255 ofta som utrustade för kommunal/parkskötsel med små gräsdäck. Har du sett bild så det är normala däck på den? Så det inte behöver räknas in kostnaden för att sko om den (med andra fälgar?).
Och som sagt det är ingen skogshytt, det har jag för mig kom på senare modeller. Så sitsen ska alltså inte gå att vrida 180 grader så man lär ju sitta si så där.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

Hema  
#449029
John D skrev:Jag funderar på leveransvirke, anledningen är det låga nettot och tid har jag massor av i perioder. Istället för att lägga allt på skoter, fiske och jakt tänkte jag att det kan vara dags att arbeta i skogen.

Jag är i norra Jämtland och har rätt våta marker därför behövs tjäle och helst snö. Det är dessutom ojämnt med små hål osv i skogen.

Nu till frågan: tar sig en 4wd traktor med huggarvagn fram i skogen när det ligger snö? Vid vilka förhållanden kommer det börja ta emot? Om det är möjligt, vad är det för sorts traktor/vagn jag behöver?

Vad sägs om att skaffa en banddriven maskin om du nu har stor andel vattensjuka marker, typ en Terri exempelvis?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).