Motorsåg och handhållet

Förbannade motorsåg!!

65 inlägg 62326 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

vajnis  
#448682 Varför inte skruva ur tändstiftet och droppa ner lite bensin i cylindern?
Fort dit med tändstiftet, dra åt med handkraft räcker och ryck i snöret.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

Brumsten  
#448704 Hej, jag tror att det är tändspolen som är felkällan, har bytt spolar som ger gnista men motorn går ej.
Troligen ger spolen fel tändpunkt, min gissning, har haft fel förut!
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#448730
Brumsten skrev:Hej, jag tror att det är tändspolen som är felkällan, har bytt spolar som ger gnista men motorn går ej.
Troligen ger spolen fel tändpunkt, min gissning, har haft fel förut!
Ha de.


Provade hälla bensin i filtret och starta men det gick inte...
Gjorde ren förgasaren en gång till och kollade också att den är inte skurit,torkade allting bytte ny bensin,kollade att slangarna var hela, skall prova med annan tändstift imorgon, om den inte startar då börjar det lutar åt det hållet du pekar på.
Jag minns från förra året att den startade inte heller bra fast den var varm, alltså den var svårstartad oavsett om den var kall eller varm.

Ny tändspole kostar 74€ från tyskland + frakt.. inte billigt, sen om det är osäker om det är felet...
Annan alternativ är också att kasta sågen långt och köpa proffs såg som håller.. ? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448761
Brumsten skrev:Hej, jag tror att det är tändspolen som är felkällan, har bytt spolar som ger gnista men motorn går ej.
Troligen ger spolen fel tändpunkt, min gissning, har haft fel förut!
Ha de.


Jag håller med, har ett vagt minne av att det varit på just 435 också.

Nu är ju bränslet uteslutet, bra jobbat med att riva förgasaren igen, de är inte så roliga att skruva med, 435orna!

Ett annat fel som inte är helt ovanligt är att man inte kan eller orkar dra med tillräcklig schvung, speciellt när sågen stått ett tag. Inget kul alls att konstatera, varken för säljare eller kund.

Men i det här fallet tror jag på tändmodul. Hva har 2 års garanti, kanske går att få det fixat via det.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449136 Köpte nu tändstift och provade med bensin direkt till förgasaren, ingenting!! :cry: :cry: :cry:
Nu är bensinrelaterade orsaker uteslutna.
Pratade med en servicekille, han tyckte att jag skulle öppna ljuddämparen och kolla om det har skurit, tydligen det visar sig bättre på avgassidan sa han.. Jag har kollat på förgasar sidan och där ser det fint ut.
Finns kompression också.
Vet någon hur skruvar man bort ljuddämparen på en Husqvarna 435 E?
Vore trevligt att prova nån annans tändspole om det är det som är trasigt..

Börjar blir småirriterad på sågen och funderar lite om jag skulle köpa nån riktigt såg istället :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449141 Ljuddämparna sitter inne i ljudämparens bakvägg. Två hål syns framifrån där insexen ska in.
Det går att titta genom tändstiftshålet med, då ser du avgas sidan på cylindern. Är den skuren där syns det oftast nåt på cylinderväggen.
Jag håller nog med om att det är troligt med tändnings problem. Fel tändförskjutning...

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Galne  
#449143 Ta bort start apparaten och försök starta med en skruvdragare med bra fart mot muttern på svänghjulet, brukar märka om komp eller start snärt saknas då!

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449147 Du ska ha en dragare som varvar rätt bra för att det ska funka. 2000+ varv är inte svårt att få när man drar....

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Galne  
#449148 Använder vanligen en borrmaskin med sladd!! [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449149
Mange skrev:Ljuddämparna sitter inne i ljudämparens bakvägg. Två hål syns framifrån där insexen ska in.
Det går att titta genom tändstiftshålet med, då ser du avgas sidan på cylindern. Är den skuren där syns det oftast nåt på cylinderväggen.
Jag håller nog med om att det är troligt med tändnings problem. Fel tändförskjutning...


Och enda som hjälper är att köpa ny tändspole antar jag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449150
Galne skrev:Ta bort start apparaten och försök starta med en skruvdragare med bra fart mot muttern på svänghjulet, brukar märka om komp eller start snärt saknas då!


Bra tips! får prova imorgon, jag har en dragare med sladd som ger över 2000 rpm.
Kan det alltså hoppa igång om man kör längre tid?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449153 Tänder den eller misständer lär du få hålla i grejerna... Ha skydd ifall grejer lossar o får vingar..

Det ska funka o dra i snöret annars är nåt fel! Internet i all ära, men laga såg kan det inte!

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Galne  
#449198
Mange skrev:Tänder den eller misständer lär du få hålla i grejerna... Ha skydd ifall grejer lossar o får vingar..

Det ska funka o dra i snöret annars är nåt fel! Internet i all ära, men laga såg kan det inte!


Vad skulle lossna och få vingar menar du? Använt detta för och starta/felsöka många små 2-/4-taktare när man inte orkar dra i snöret längre efter femtielva startförsök.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449214 Går det inte igång på några ryck äl nåt fel som ska åtgärdas.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#449311 Uppdatering.. :)

Har checkat kolven på avgassidan och den ser bra ut.
Sen kommer det märkliga och lärorikt.
Jag har provat snurra igång den med skruvdragare med 2900rpm, det gick inte igång så klart, inte med startgas heller, med det märkliga var att vid låga varvtal kom gnistan, men när jag ökade då slutade det get gnista.
Bifogar videon också.




Bild


Bild
Senast redigerad av Lassiter tor 06 apr 2017, 21:22, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).