Föryngring

Markberedning i tid å otid!

35 inlägg 15983 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442769
Mangan skrev:
Banuso skrev:Så för att dom inte har tid å intresse å se över sitt skogsinnehav så ska de markberedas överallt? Du har säkert rätt, men inte tusan ere väl så man ska sköta skog?


Låt var och en sköta sin skog hur de passar dom. Alla kan eller skall inte göra på samma sätt.


Klart du har rätt!
Upplever bara en slentrian inom storskogsbruket, och informationen är ensidigt i all information från dom större aktörerna!

Ville bara få igång en debatt om de, ursäkta så mycket!

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

jannee  
#442782 Tror att vi alla vill ha en så lyckad föryngring som möjligt är, dock sätter både tid och ekonomi sina begränsningar.
Har man all tid i världen, varför markbereda maskinellt, du kan göra det minst lika bra manuellt och då samtidigt plantera välskurna barrotsplantor.
Själv har jag haft ett heltidsarbete inklusive massor av övertid, av den orsaken måste all återväxt bli rationell, av den orsaken jag förordnar markberedning och täckrotsplantering.
Självföryngring är något av att bita sig själv i svansen, när du kan få tag i material som växer väldigt många % bättre än de självföryngrade :?: .
Den femman du ger för en planta har du tjänat in redan vid förstagallringen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning i tid å otid!

Höglandserik  
#448599 Vad som kan irritera mig är att när man avverkar ska det ske spårfritt och det är jättenoga med fornminnen och naturvård. Sen kommer det en harv, gärna mitt i natten, och vänder upp och ner på alltihop. Så många gamla stenrösen och stenmurar som vi varit rädda om vid avverkningar hemma, bara för att det ska komma en harv och mosa dem sen.

Sen ska man inte sticka under stol med att markberedning är viktigt ur flera synvinklar och ofta en lönsam invenstering. Bra för tillväxt, föryngringskostnad, överlevnad osv.. Men en markpåverkan på 40-50% av arealen när det hade räckt utmärkt med 10 %, det är bara övervåld mot hygget. Kraftigt lövuppslag med dyra röjningar är ju också helt onödigt. Att ha en skonsam och rationell markberedningsmetod borde ligga i allas intresse. Tycker skogforsk har testat markberedare i 10 år, det borde ju hända någonting snart. Nästan varje år hör man att det våras för nya metoder men det händer aldrig någonting.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

isteskog  
#448609 Risken är att det kommer en lagstiftning om hur markberedning ska utföras om inte markberedningen blir skonsammare .... :???:

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

kummander  
#448628 Jag har skött mycket plantering åt de flesta bolagen här på västkusten och här är markberedning i stort sett obefintlig men vi hade alltid en väldigt god överlevnad (över snittet jämfört med resten av södra sverige) av ca 1 miljon plantor satte vi ungefär 95% barrot . Trots stora problem med snytbagge... Södra försöker väl att öka markberedandet men det går långsamt och det handlar mest om att de vill sälja fler täckrotsplantor från sin egen produktion. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).