Motorsåg och handhållet

Förbannade motorsåg!!

65 inlägg 62348 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#448523 Är så förbannad på min Husqvarna 435 E! 😡 😡
Köpte 2-3 år sedan och har sågat 10 kubik ved varje vinter, förra vinter var den lite svårstartad, i år går det inte att starta överhuvudtaget.
Tänkte när jag köpte sågen att man satsar lite på kvalitén och inte köper den allra billigaste, och såklart nån kvalitetsmärke.
Vad kan det vara för fel, den ger bra gnista, har byt tändstift också, öppnad förgasare, och gjort rent.
Kan det vara membran? i så fall finns det nån nätbutik som säljer reservdelar eller ska man hitta nån återförsäljare?
Imorgon ska jag testa med starthjälp spray.
Kan så här ny såg går sönder?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

tallen100  
#448524 Blir stiftet blött?
Använd INTE startgas, utan häll en skvätt tvåtaktsbränsle i förgasaren vid luftfiltret istället.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

jannee  
#448525 Prova först med att hälla i en matsked bensin direkt i förgasaren för att sedan dra.
På så sätt startade jag i går en gräsklippare som inte varit startad på över 20 år, visserligen en Briggs & Stratton :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448526 Har du färsk bensin i ?
Vad kör du med för bensin? Alkylat har bra hållbarhet, macksoppa dålig (speciellt E95).

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

röjar kalle  
#448529 Byt bränsle filtret i tanken till och börja med.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#448530 Jag har byt färskt bensin, kör med macksoppa 95 :shock:
Jag får försöka o hälla lite bensin till förgasaren.
Stiftet blir blöt, luktar också bensin.
Men jag undrar varför den var förra vinter svårstartad..?
Hur beter sig motor om membran är dålig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

totte  
#448531 Kolla bensinslangarna och filtret i tanken. (Kalle hann först där) Så kollar du skruvar som håller förgasaren är ordentligt åtdragna, kolla också att cylindern sitter ordentligt fast med alla fyra skruvar.

Är membranen dåliga så blir den svårstartad och till slut går den inte alls. Inte alls otroligt att macksoppan gjort skada på slangar och/eller membran.

Membran kan du hitta lite varsomhelst, nu vet jag inte vilken förgasare som sitter i 435 E, men alla såghandlare värda namnet skall kunna ta fram membran till den. Och finns gott om platser på nätet, om du bara kollar vad det är för förgasare, fabrikat och modell.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448534
totte skrev:Kolla bensinslangarna och filtret i tanken. (Kalle hann först där) Så kollar du skruvar som håller förgasaren är ordentligt åtdragna, kolla också att cylindern sitter ordentligt fast med alla fyra skruvar.

Är membranen dåliga så blir den svårstartad och till slut går den inte alls. Inte alls otroligt att macksoppan gjort skada på slangar och/eller membran.

Membran kan du hitta lite varsomhelst, nu vet jag inte vilken förgasare som sitter i 435 E, men alla såghandlare värda namnet skall kunna ta fram membran till den. Och finns gott om platser på nätet, om du bara kollar vad det är för förgasare, fabrikat och modell.

ZAMA C1T-EL41 eller snarlik.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#448541 Men om vi säger att membran är dåligt, startar sågen när jag häller bensin direkt till förgasaren?
Ska jag tar bort luftfilter och häll där in bensin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

tallen100  
#448542 Ja den ska starta till iaf, häll i en bensinskvätt vid luftfiltret.
Så ser du om den tänder, ett tändstift kan ha fel gnista och då blir det mer eller mindre omöjligt att starta..

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

rokon  
#448549 Kör du med macksoppa som du skriver så har du nog problemet där då du endast verkar nyttja sågen säsongsvis för vedanskaffning. Vanlig bensin har nuförtiden väldigt dålig hållbarhet och kan ge förstoppning i förgasaren om sågen lämnas månadsvis med lite bränsle kvar som åldras. Den dyrare alkylatbensinen däremot har väldigt bra hållbarhet.
Så det är nog bättre att du förbannar bränslet du använt än sågen.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#448551 Jag hoppas att du har rätt!
Kan macksoppa göra skador att den inte startar fast man byter bränslet?
Te.x membran blir dåligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

tallen100  
#448552 En del har tydligen fått stora problem av macksoppan, men aldrig jag.
Använder macksoppa i allt från snöskoter till gamla motorsågar som ibland står ett år med bränsle i tanken och det har aldrig varit några bekymmer, är det någon såg som stått flera år så brukar jag hälla ur skvätten och fylla på nytt.
Sen har det bara varit att rycka igång, visst har man bytt något membran någon gång men det har varit gamla grejor som troligen har torkat upp även utan mackbensin :d

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

totte  
#448556 Vill du köpa förgasarsats på nätet så finns det här: http://www.skogsverktyg.se/Carburetors- ... 246:3.html

Men kolla över slangar och sånt först. Rekommenderar att när du testar att starta så häller du ett par teskedar bensin på luftfiltret. Obs att du inte skall stänga choken men ha gasen spärrad i startläge. Är tändningen OK så bör den hoppa runt några varv och t o m surra till ordentligt några sekunder.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

Simon.M  
#448557 Är troligtvis inte membranet då den inte ens startar med bensin rätt i förgasaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).