Före och efter jobbet

Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

13 inlägg 5188 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44661 Plastgran är mer miljövänlig än riktig engran till jul! Det hävdar man i Podcast Helsingborg.

Håller ni med, eller har ni bra argument till varför man skall välja en riktig gran?

Lyssna själv på programmet på www.podcasthelsingborg.se. Känner ni att ni vill e-posta argument gör det till skriv@podcasthelsingborg.se.

För er som sitter i maskinerna hela dagarna kan jag rekommendera att lyssna på podcast. Radioprogram i MP3 format, oftast gjorda av amatörer. Visst finns det podcast från det stora mediebolagen, men det är riktigt kul att lyssna på olika amtörkanaler, med mer eller mindre nerdigt innehåll.

Nå, plast eller inte?

//.D



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44664 Eftersom om jag jobbar på ett plastföretag måste jag ju säga att plast är ett väldigt bra material!
Men, att ersätta en riktig gran med en plastgran? Enda gången det är acceptabelt är nog om man är alergisk mot gran....

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Thunborg  
#44773 Ingen tvekan :surp: Det ska va en RIKTIG Gran, egen huggen i egen eller i annans skog :roll: i år faktiskt i egen skog :ugeek:
Vi är väl på skogsforum inte plastforum =)) =)) =))
Ps har lite förståelse för allergiker :sad:

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44775 Hoppas ni skickar bra argument till skriv@podcasthelsingborg.se och passar på att lyssna på programmet där det tas upp på www.podcasthelsingborg.se

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44779 "Min lilla gran den är så fin, den doftar kåda och terpentin"

Plastgran?

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

totte  
#44791 Plast, för medlemmar i skogsforum? :)) :)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44796 Plast för min del !
För några år sedan gick min kära sambo och jag ut för att ta julgran, det hade snöat kraftigt dagarna innan men 24/12 närmade sig hastigt.
Mycket snö att pulsa i och ännu mera på träden. Jag fick gå först ruska på tänkbara granar, så det syntes hur de såg ut.
Vi gick på väldigt många Ha.
INGEN DÖG !
Stämningen sjönk vartefter jag blev blötare av snön. Och till jul ska man vara god och glad. Inte sur och vrång.
På julafton kom grannen in ville berätta att det gått en tokjävel och ruskat av snön på alla träden, och till synes helt planlöst.
NÄ DET FÅR BLI PLASTGRAN ÄVEN I FORTSÄTTNINGEN !

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Skogshuggarn  
#44799 Riktig gran!, och naturligtvis plockar man den på egna ägor, för vem vill pryda finrummet med "stöldgods" på självaste julafton?.

Avatar Fallback

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Rickard Eklund  
#44834 Helt klart riktig gran men tycker dom är finare om man går på grannens o stjäl den!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

totte  
#44839 Det jämnar väl ut sig, grannen går förmodligen och stjäl den hos dig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44845
Sundhult skrev:Plastgran är mer miljövänlig än riktig engran till jul! Det hävdar man i Podcast Helsingborg.


Hur får dom det till att plast är mer miljövänlig?

Användarvisningsbild

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

masterchief  
#44846 Jag kan tänka mig effektivare transporter.
Det bränns rätt mycket fosila bränslen när de riktiga granarna ska ut o tjuvhuggas :lol:
För min del så tvivlar jag på att de vanliga är en miljöbov dock, knallar iväg 2m från husknuten och yxar mig en :grin:

Avatar Fallback

Re: Plastgran är bättre än riktig gran till jul!!!

nexon  
#45732 Vanlig gran skall det vara. Plastgran är inte miljövänligt. Den är gjord på oljor och metall i mitten, det går åt mkt energi att tillverka dem och det går åt energi för att återvinna den när man känner för att byta.

En riktig gran påverkar inte miljön mkt, det är transporten från huggplatsen till försäljningsplatsen och hem. Sen när julen är slut så lämnar man den på tippen eller i skogen hemma. För min del så lägger jag den i fårhagen så får fåren lite mat. Sen blir den värme i pannan.

1 gran ger tillräkligt med el för att driva julstjärnan i fönstret ca 1 månad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).