Föryngring

Markberett men......

20 inlägg 9371 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448295
saekb skrev:nog svårt att skjuta bort vildsvinen. Visserligen har de varit utrotade för länge sedan (17-1800-talet?) men då sköt man nog inte..........

Underskatta inte tjuvjaktsförmågan hos svältande torpare....

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markberett men......

Göt  
#448299 Vi har vildsvin i perioder, men man är duktiga att skjuta undan dom. Någon riktig fart på jakten blev det inte (trots att många trädgårdar blev förstöra) Förrän vildsvinen var på golfbanan, då blev det fart :d

Användarvisningsbild

Re: Markberett men......

hlb  
#448300 Lite trätjära i kopparna gjorde susen.

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

jannee  
#448306 På den tiden det fanns vildsvin lite här och var gick folk ur hus för att skydda och rädda det som räddas kunde.
De drev in svinen i inhägnader där de senare avlivades allt eftersom de behövdes som föda.
Man bör ha i åtanke att 95 % av befolkningen då levde på landsbygden och det som där odlades var livsviktigt.
Som exempel kan jag bara nämna att i den byn vi när är 2 fastboende levde 27 personer i mitten på 1800 talet.

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

jörgent  
#448322 I socknen här bodde det 1100 människor för ett hundra år sedan, nu är vi knappt 100 kvar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).