Motorsåg och handhållet

Behöver jag en 560xpg

31 inlägg 10201 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag en 560xpg

JensSkoog  
#448035
Kristian84 skrev:Ni som har så stora sågar, använder ni dom till så mycket mer än att fälla? Känns som de är över kurs å kvista med såna?

Har Stihl 361, 59 cc, och den är bra i fällning av övergrovt löv och i kapning på vedbacken, men i allt annat föredrar jag MS261 eller MS200. Vid fällning av ordinari skog skiljer det inte så mycket på 50 och 60 cc att det är värd att dra med den stora sågen, och i kvistning gillar jag den inte als.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

röjar kalle  
#448042 I 300 hundra år terrorsierade dina anfäder europas folk vad är vikinga blodet Jens.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag en 560xpg

JensSkoog  
#448058 Använder det bara när jag är i Strömstad där jag sloss, dricker och köper snus :mrgreen:

Avatar Fallback

Behöver jag en 560xpg

Kristian84  
#448063
anersimyra skrev:
Kristian84 skrev:Jag har en 550xpg och en 435e, båda är 2-3 år gammla.
Men suget efter en större såg är stort, men har jag användning för en större?

Jag kör skördare och ibland kommer granar å frötallar som ja inte mäktar med, nu står ju arbetsgivaren med en gammal härk till såg, så ibland tar ja med 550 och låter den vråla. Så de blir lite ved huggning och avverkning på eget med sågarna. Ska man slänga ut nästan 10 papp på en större såg? Kan den ge mig så mycket mer nöje att fälla än vad 550 kan?

En annan gubbe som Manuel hugger använder bara 550 med 18 tums svärd, just för att den är lättare och klarar de mesta som en 560 klarar.

Vad tycker ni som har 560 såg eller har haft
ska du enbart fälla det skördarn inte klarar kommer det fungera utmärkt med 550 och 15" skärutrustning, med instick klarar man träd på upp till ca 75-80 cm i stubben. Ska man däremot rotkapa större mängder grövre vindfällen är 560 / 562 med 18" att föredra. Men till syvende och sist är det ju arbetsgivaren som ska stå för en fungerande utrustning. Vad är det förresten för " härk " du fått på halsen.. :smile:


De blir nog inga mängder för mig. Brukar va 1-2 träd på vart 3:e objekt som ska kvistas eller fällas. De är 242 utan komp som jag får dras med. De där med att stressa vid fällning kan man glömma med den sågen[emoji4] men de ligger en ny 550 i chefens bil men den har han inte visat för oss än[emoji12]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag en 560xpg

anersimyra  
#448064 Det var ju minst sagt snålt att hålla med en slut 242. Själv skulle jag försöka smyga in 242an i bilen och gömma 550in, sen är det bara att spela dum och säga att snålvargen drömt angående sitt sågköp.. :D

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag en 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448068
Kristian84 skrev:Ni som har så stora sågar, använder ni dom till så mycket mer än att fälla? Känns som de är över kurs å kvista med såna?

Allt är relativt.
Är det grovt behövs grova grejer.
Det lönar sig i längden.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

Robertberg  
#448071 Om arbetsgivaren håller dig med en 20 år gammal såg som dessutom är sliten, kan du inte behöver om en ny 560 åt dig då? Så får du tillgång till bägge modellerna.
"Glöm" 242an på däcket om han trilskas.. :???:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448077 har brukt 550 med 20" går faktisk fint til fellning, fikk prøve 560 med likt sverd å det var skilnad,med den så var det bare å "henge" på,med 550får man holde igjen liiit ibland.
men for dom flesta så holder nog en 550 lenge,er inte 560 endel dyrare?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

röjar kalle  
#448138 :-bd
JensSkoog skrev:Använder det bara när jag är i Strömstad där jag sloss, dricker och köper snus :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag en 560xpg

Peteflamingstar  
#448157 Tror förresten inte man behöver lägga upp tio papp för en 560, jag gav bara sexåfem för min! Alternativt köper du en 555:a, lika mycket kubik som 560 men inte lika stressad, ändå väldigt stark och kostar runt sex-sjutusen (finns på kampanj i Västerås nu).

Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

Kristian84  
#448162
Peteflamingstar skrev:Tror förresten inte man behöver lägga upp tio papp för en 560, jag gav bara sexåfem för min! Alternativt köper du en 555:a, lika mycket kubik som 560 men inte lika stressad, ändå väldigt stark och kostar runt sex-sjutusen (finns på kampanj i Västerås nu).

Hmm[emoji848]
Betydligt bättre pris än hos min åf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

jannee  
#448171 Självklart ska du ha en CS 2260 eller 560 liggande skräpades i maskinen, detta har i alla fall varje skogsbilchaffis som har någon självaktning att prata om :grin: .
För övrigt drar en 550 med optimalt filade kedja lika bra som en 560 med "något" ovass kedja = kanske kan vara något att tänka på :?:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

Skogstinsen  
#448175 Ja och en 550 med något ovass kedja drar som en 242 med optimalt filad kedja. Så där kan man jämföra allt Janne. Köp en 560 jag har en, och skulle aldrig köpa en 550! Bättre att ha än att önska. Jag har en 560xpg och har gallrat 100 fub björk/gran nu och den går som en dröm!

Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

Kristian84  
#448203 Tror att på jobbet har ja användning för en 560 men inte hemma. Sen om chefen skaffar en bättre såg till oss så kommer ja förmodligen ha ännu mindre användning för den.
Ska åka till byn på månda och prata lite pris med åf, kan han inte göra något på priset då får den stå kvar i hyllan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver jag en 560xpg

röjar kalle  
#448291
Skogstinsen skrev:Ja och en 550 med något ovass kedja drar som en 242 med optimalt filad kedja. Så där kan man jämföra allt Janne. Köp en 560 jag har en, och skulle aldrig köpa en 550! Bättre att ha än att önska. Jag har en 560xpg och har gallrat 100 fub björk/gran nu och den går som en dröm!

Där fick lastbil chauffören så han teg. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).