Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74931 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448279 Satte mig och räknade lite och med den matningen så får dom bara ut 10 kN i dragkraft vilket känns lite lite. Nu har dom ju lastkännande pump så det kan ju vara att flödet går upp om trycket går ner. Kan ju såklart räknat fel så här på lördagskvällen

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Bernt S  
#455243 Hej, jag går i hypro tankar och har en del frågor som kanske någon erfaren hypro 300 användare kan svara på.
-produktion per timme?
-går det att köra toppen först? gran, tall, björk.
-hur mycket kör ni per säsong?
-slitage?
-har någon sysslat med att hyra ut maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Valtra700  
#459749 Hej,

Var det någom som såg vad Hypro 300 kostade på Elmia?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#459764
Valtra700 skrev:Hej,

Var det någom som såg vad Hypro 300 kostade på Elmia?


235.000 kr var den uppgift jag fick.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Valtra700  
#459857 Det kan nog stämma, Förra hösten låg den på 225` men skulle höjas efter nyåret.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#599265 För en tid sedan köpte jag en begagnad Hypro 300 och efter att kört med den ett par timmar så tycker jag att vissa funktioner inte fungerar som de ska.
Det gäller manövreringen av kvistknivarna och matarrullarna upp och ner.

Det ter sig bland annat genom att om man först öppnar kvistknivarna och sedan när man öppnar upp matarrullarna så stängs kvistknivarna och vise versa.

Vidare om man kör kolvarna i bottenläge på dessa två funktioner var för sig så snurrar matarhjulen sakta.

När man stängt kvistknivarna så det inga problem att öppna dem för hand som att trycket försvinner så fort man släpper spaken.

Jag har en teori till vad detta beror på, om det nu inte ska vara på detta viset vilket jag inte tror att det ska vara.
Min teori är att det läcker igenom i ett hydraulblock där både kvistknivarna och öppna-stäng mattarrullarna är kopplade till och dit är även matningen till rullarna kopplat för att ge klämtryck åt kvistknivarna och matarrullarna.

En sista fundering, de två "uttagen" med skruvkork under 90 graders böjen är de uttag där man kan koppla på en tryckmätare?
Och om så är fallet vad behöver man för anslutning på tryckmätaren?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599267 Japp, den är till för ansluta en tryckmätare.
Du behöver tryckmätare och den speciella slangen med skruvsnabbkopplingen som passar under huven

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#599274 Känner inte igen att min beter sig så som du beskriver tror inte det ska vara så

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#599282
gnisten83 skrev:Japp, den är till för ansluta en tryckmätare.
Du behöver tryckmätare och den speciella slangen med skruvsnabbkopplingen som passar under huven


Kanon. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#599284
Vardon skrev:Känner inte igen att min beter sig så som du beskriver tror inte det ska vara så


Tack för svar, ska ta kontakt med Hypro efter nyår och höra om man kan komma dit med maskinen så de kan titta på den.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#603359 Vad använder ni för att fila/slipa sågkedjan till Hypron och är det samma vinklar som till motorsågens kedja?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603365 Vad sitter på dom, 1,6mm 404 kedja?
Använder en billig kedjeslip med en slipskiva för 404 och en för 325 kedjor

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#603425
gnisten83 skrev:Vad sitter på dom, 1,6mm 404 kedja?
Använder en billig kedjeslip med en slipskiva för 404 och en för 325 kedjor


Glömde mäta men jag tror det är den kedjan som nämns ovan.
Testade att köra en kedja i min kedjeslip idag och det blev iallafall inte sämre. :ymparty:

Körde upp lite strövindfällen idag på eftermiddagen och snart nog har man nog gjort tillräckligt med misstag så det kan börja flyta på. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Boman  
#604571 Köp! Du kommer inte att ångra dej. Ja köpte en i höstas det är både kul och den är lätt att hantera.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#605697 Körde upp toppar efter vindfällena och lutande och kvarvarande småträd idag.

Fick vid ett tillfälle ett fel på längdmätningen, den började mäta så fort jag började mata fram istället för att börja när den passerar fotocellen. Turligt nog var det inte svårt att rätta till, det var bara sågspån på fotocellen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).