Motorsåg och handhållet

Stihl MS241

226 inlägg 55646 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Gusbjo  
#447725 Vågar man satsa på en MS241 som första såg?
Är väl lite tveksam till elektroniken, men i övrigt tilltalar sågen mig.
Har provkört pappas ms200 några gånger och gillar hur pigg den känns.
Är väl främst därför jag tittar mot proffsågarna, annars kunde jag väl lika gärna tittat på Hva 445 eller Stihl MS251

Mina behov är väl främst gallring/ved.
Men har även några grövre träd som måste ner så småningom.

Hur är prisbilden på den sågen?
Jag har läst allt från 4400-7000 kr, varför skiljer det så mycket?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Carlfritidshuggare  
#447730
Gusbjo skrev:Vågar man satsa på en MS241 som första såg?
Är väl lite tveksam till elektroniken, men i övrigt tilltalar sågen mig.
Har provkört pappas ms200 några gånger och gillar hur pigg den känns.
Är väl främst därför jag tittar mot proffsågarna, annars kunde jag väl lika gärna tittat på Hva 445 eller Stihl MS251

Mina behov är väl främst gallring/ved.
Men har även några grövre träd som måste ner så småningom.

Hur är prisbilden på den sågen?
Jag har läst allt från 4400-7000 kr, varför skiljer det så mycket?


241 är min första och hittills enda såg (även om jag sneglar på att utöka med en större). Mina erfarenheter som sällananvändare:
Enkel att starta och sköta vanligt underhåll.
Ganska lätt.
Är rätt tuff (kan inte jämföra men utifrån minutgångspunkt). Tog ner en björk som mätte närmare 50 cm i diameter. Fick pyssla lite med instick och det var knöligt att få till ett bra riktskäret med det korta svärdet men det gick.
Så den är perfekt till gallring och fungerar väl till ved inom rimliga gränser. Men det vet många andra här mer om än jag.

Priset kan jag inte säga så mycket om. Gissar att det har med handtagsvärme och Quick stop att göra. Min kostade ca 7 000 om jag minns rätt. Enklaste modellen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#447740 Känner fler som har MS241 som enda såg, och dom är mycket nögda med den. Inga
proffar, men dom känner sig proffsiga när de hugger sin ved med den sågen :-bd .

När det kommer till elektronik, så har väl den kommit för att bli :wink:
Funkar ju faktiskt, enligt mig :surp:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

totte  
#447744 Är väl så att vill man ha en ny såg av kvalitet så finns det snart inget att välja på utan elektronik. Har ju funnits några år nu och de värre barnsjukdomarna bör väl vara borta. I övrigt så är det ju en väl känd och beprövad såg. Klart du vågar satsa på den och den verkar vara helt rätt storlek för dina behov.

Priser är nåt för sig, det kommer kampanjer ibland och som sades ovan, det är olika utrustning. Det finns också tyvärr ibland annonser ute för sågar som är urusla kopior, det kan ibland förklara rent osannolikt låga priser. Men jag antar att du tänker köpa från en seriös handlare och då är det ju inget problem.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Gusbjo  
#447746 Låter ju lovande, har ni någon uppfattning vad jag går miste om ifall jag skulle välja en motsvarande farmarsåg, t ex Stihl ms251?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#447774
Gusbjo skrev:Låter ju lovande, har ni någon uppfattning vad jag går miste om ifall jag skulle välja en motsvarande farmarsåg, t ex Stihl ms251?

En ÅF här hade kampanj på MS 251 nyligen, så jag kände på den, och det är en OK såg. Lite tyngre än 241'an, och inte samma balans, men största skilet är att 241 känns mycket argare och rappare i sågningen och att den står ut med mycket pryl, mera än 251.
Det jag inte gillar med 241, är att den har 14" svärd som standard. Känns onödigt. 13" skulle jag satt på om jag skulle köra med den.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Ferguson system  
#447777 Holder med Jens. MS 241 er bedre avvibrert, rappere på turtallet, mer solid bygget, og har bedre balanse og ergonomi. Ms 251 er ikke ei dårlig sag som sådan, men MS 241 er på alle måter bedre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

totte  
#447787 Enligt Stihls egna siffror är avvibreringen avsevärt sämre på 251.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Sundvik  
#448265 Köpte MS 241 när den kom och även jag blev besviken först, hade så småningom in den till återförsäljaren som bytte kolvringar men inte blev det någon skillnad. Läste då om hur man kalibrerar den här på forumet, choken på och tomgång några minuter, fick en ny såg tyckte jag, rapp och stark. Skulle inte byta bort den idag.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Gusbjo  
#448581 Så nu har jag handlat såg!

Efter en turné hos närliggande handlare fick jag följande erbjudanden:
Hva 445 för 3990
Stihl Ms251 4790
Hva 545 för 5900
Stihl Ms241 för runt 7000
Samtliga priser inkl. moms.

Jag frångick faktiskt mina principer och beställde en såg från gårdsman.se
Jag ville ju ha en Ms241, vilket de sålde för 4495kr.

Så nu hoppas jag att jag blir nöjd!

Har läst en massa om kalibrering/choken på tomgång.. Vad rekommenderar ni?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448587 Vet inte om det skiljer något men min 362 har jag inte behövt röra, den går som ett skott ändå och har hittills anpassat sig efter körning.
Jag kör visserligen på macksoppa och om jag förstått rätt så är de grundinställda för det från fabrik?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448591 Jag har inte behövt göra nån kalibrering på min. Den har gått klockrent från start.
Bara kört på Aspen.
Skulle det vara så att den inte går som den ska är det väl lämpligt att göra kalibreringsmomentet, starta med knappen i startläge, rör inte gasen, låt gå minst 1 minut, slå av utan att röra gasen.

Tur att det finns bra forum som detta, tror inte det är många handlare som läst serviceinstruktionerna ordentligt.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

skogjussi  
#448605 Sundvik, kommentera sedan om du gillar Quick stop systemet på din nya såg.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Sundvik  
#448656
skogjussi skrev:Sundvik, kommentera sedan om du gillar Quick stop systemet på din nya såg.


Min 241 är ju inte ny och den har inte Quickstop

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Tretoppen  
#448659 Har kjørt min nye 241 7 tanker nå og den går også helt klokkerent uten behov for noe justering. Foreløpig strålende fornøyd!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).