Bioenergi

Tork för brännved

44 inlägg 19466 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#44579 Samma sak borde ju då gälla virkesindustrin, dom hade också kunnat utnyttja de naturliga förutsättningarna istället för att köra det i virkestorkar, då hade dom sluppit problem med för snabbt avgiven fukt etc.

Allt handlar om effektivitet, kan du producera t.ex.100m3 i veckan och lagra detta ett år? 4500 m3 på backen under presenning, hela tiden.
Nu menar jag inte att det är just så mycket som skall genom torken, men tid är pengar och kan du korta ledtiderna från ett år (dessutom årstidsbundet!) till nån vecka eller två så har man stora konkurrensfördelar av det.
Hugger man upp ved för egen användning så är det klart att en tork känns överkurs. Men jag har lite större ambitioner än så.
Trän huggs ju ner hela tiden, kan du bara omvandla det till säljbar ved på kort tid behöver man aldrig tacka nej till en order p.g.a.
slutsålt. du behöver heller inte hålla ett svindyrt lager på en estimerad årsförsäljning/omsättning(-tb förstås).

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44632 Har tidigare inte velat lägga mig i debatten, då det varit ganska avancerade torkmetoder som dryftats.
Jag är väl mera på flisshejks torknivå. Men något mitt i mellan tänkte jag föreslå.
Ett beg växthus, där blir det varmgrader även vintertid. Ventilationen kan ordnas med helt vanligt korsdrag, med gaveldörrarna.
Det verkar fungera bra, för en bekant använder sig av det.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

orre  
#44649 Eller "bara" en fläkt som blåser kall luft......
Har läst om "forcerad friluftstorkning" när det gäller sågat virke.
Man bygger ett fläkthus som är lika högt och brett som virkestraven samt helt öppet mot ena sidan.
Tätt intill öppningen ströar man virket med långsidorna mot "huset" och lika högt.
När man bygt klart staplarna så lägger man pressenning som täcker virkets kortsidor samt uppepå.
Observera att fläkten i "huset ska skapa undertryck och suga luften genom virket i pressenningstuneln.
Jag har läst om denna metod i Småsågaren men inte provat själv.

Användarvisningsbild

Re: Tork för brännved

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44666 Vet på ett ungefär hur man ska torka hö, bode fuka ungefär på samma sätt för ved :?:

Blåser man igenom en jäkla massa luft genom höet så transporterar man bort vattnet med luften.
Vill man ha lite bättre fart på det hela så värmer man upp luften man blåser in, för varm luft kan ta upp mer vatten än kall luft.

Viktigt är att man har ett jämntjockt lager med hö, för luften vill alltid ta den lättaste vägen.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

flisshejk  
#44690 En fråga till mojemannen avser du att köpa veden eller har du eget.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44747 Slötittade på blocket skogs lantbruksmaskiner där finns en vedtork utannonserad 28 okt kl 20,41
Hade jag kunnat skulle jag flyttat med bilden, så nu får ni gå omvägen via blocket.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#44769
flisshejk skrev:En fråga till mojemannen avser du att köpa veden eller har du eget.


Jag avser att köpa veden, har inte så mycket eget.

Jag har sett torken på blocket, tycker den ser liten ut. Och dyr, men det beror nog på att det är en relativt ny varmluftspanna med.

Äger en liten lott skog men är egentligen novis på ämnet, dock kan jag läsa. Jag har det mesta som krävs för att producera mycket brännved och jag ser ingen anledning till att göra resten halvdant. Framförallt har mitt jobb den fördelen att i stort sett alla jag möter i jobbet är potentiella vedköpare. har redan kunder som köper en hel del dock får jag i min tur köpa det från andra varvid mitt tb blir sämre och jag har svårt att råda över kvalitet och leveranser.
Egentligen är det torken och lite småsaker som saknas, och en del kunskap men det ger sig vart det lider... kan ju alltid fråga er...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Xon  
#44776 Här är Kisaveds torkprojekt http://www.kisaved.se/tork.htm .... Har inte läst hela texten nu men om jag inte minns fel så kom dom fram till
att det blev alldeles för dyrt för att det ska vara lönsamt. Blir säkert annat pris om man eldar med flis osv
men jag har själv räknat på detta med torkningen för jag går i samma tankar om en större vedproduktion ( 100 - 200000 säckar/ året) och även om man räknar med ränta och övriga avgifter för markhyra osv så blir det billigare att "natur" torka veden
än att hålla på med en virkestork som för det första kostar multum om den ska vara nått att ha + att du får ett extra hanterings moment med veden.

Vi kommer vara igång med tillverkningen den 1 Februari så om ungefär ett år har jag kanske bytt åsikt i ämnet men tills dess
tror jag mer på natur torkningen. :)

Såg att länken inte fungerar på kisaveds hemsida. Men om ni går in på under Vedeldning så finns länken
under alla tillverkar länkar.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#44792 Tror nog att du har rätt när det gäller "köpta" torkar, men med lite hjälp skall det gå att bygga en själv, det är jag övertygad om.

Omsättningen du talar om ger dig ett lagervärde runt miljonen, sen skall utrustning (vedfabrik 150-200000) ,personal, hyror och övriga driftskostnader täckas under tiden så det tarvas i ditt fall minst 1,5 miljoner innan din första faktura betalas.

Dom pengarna har inte jag, då blir det banken i så fall.
Min torkbudget ser ut som följer ( i runda slängar)
Byggnad/torkkammare 20000
Kanalisation 4000
Styr (egentligen ingen aning vad det kan kosta, men detta är vad det får kosta) 5000
Fläktar ( rökgas samt konvektionsluft, ev avfuktning/retursysten) 18000
Panna ( byggd av smed efter ritning) 10000
Projektering (nån ingenjör som får knäcka extra) 3000
Skruvmatning för spån 2000
Hälften av detta ovan nämnt har jag redan eller kan sno från jobbet
62000/31000 CIRKA!

hanteringen ser jag inte som ett jätteproblem, veden måste ju torkas innan den säckas i vart fall. Sen att den får göra en tur genom torken det får vara hänt, slipper ligga ute med en massa pengar och en bredare marknad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Xon  
#44818 Har du möjlighet att bygga en tork för dom pengarna så är det bara att gratulera. Se bara till så att den byggs rätt
med tanke på luft osv annars kommer det bara mögla i den istället. Jag har faktiskt möjlighet att hyra
ett nerlagt sågverk där det finns virkestork med fliseldning. Men efter att ha räknat på vad flis osv kommer
kosta så är det inget alternativ just nu iaf.

Vi kommer packa direkt i småsäck efter elevatorn istället för att först gå ner i storsäck och sedan
torkas och för att slutligen packas i småsäck. 100-200 000 säckar packar sig inte sjävla så 80% av totala
volymen måste vara klar till Juni-Juli.

Var i Sverige håller du till?

Mvh
Daniel

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#44820 Tja, du kan jus alltid ströa säckpallarna, och vill du kan du ju alltid ändra dig och köta hela rasket i torken. Kan du inte flisa den vrakade veden och spillet?

Göteborg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Xon  
#44823
Mojjemannen skrev:Tja, du kan jus alltid ströa säckpallarna, och vill du kan du ju alltid ändra dig och köta hela rasket i torken. Kan du inte flisa den vrakade veden och spillet?

Göteborg


Har tyvärr ingen flismaskin just nu. Dessutom kommer inte det räcka långt med flisen som blir
av vrakstocken och flisen som blir efter vedmaskinen. Så man blir nog tvungen att köpa in flis
oavsett.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45322 Såg en virkestork utannonserad på finn.no,byggd i en isolerad container.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

sabueso  
#52561 Öhh ursäkta en dum norrläning. Men jag har läst igenom inläggen och min första tanke var att varför inte satsa på solenergi, alltså sol värme. som jag förstod det så kommer torken vara stor som ett lastbilsskåp ungefär?? Måste ju funka om du sätter in en vatten buren aerotemper och laddar den med solfångaren blir ju ett litet system så solfångaren fixar ju lätt att få upp tempen+ att du kan ju även köra en vanlig panna tillsammans med solfångaren de dagar den inte räcker till.
vet inte om de blir för lite effekt eller om de börjar ta för lång tid att torka ved så här..
Är ju ingen expert på området och hjärnan har lätt för att skena i väg men jag provar att dela med mig av min tanke så för vi väl höra vad ni tycker

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).