Motorsåg och handhållet

Köpa såg på nätet?

129 inlägg 35875 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

anersimyra  
#448012
D Brown skrev:Jag har numera gett upp detta med att handla i lokal butik. Jag har fyra mil till närmsta återförsäljare och gång på gång, trots att jag eg. inte är någon storkund så drabbas jag av rent tidsslösande slarv.

1. Jag köper Stihl x-fit byxor för dyra pengar, sömmarna i dessa går av. Jag läser här på forumet att dessa byxor byts ut på goodwill då de tydligen syddes med en för stum tråd som ej passade stretchtyg.
Helt riktigt, byxorna byts och jag är nöjd.....en stund tills sömmarna i nya byxorna går av. Inser då att handlaren givit mig byxor med tillverkningsdatum innan den nya sytråden införts.

2. Jag tar semester från lönejobbet för att hugga några dagar, efter dag ett bromsar jag för en älg, sågen kanar på flaket och kastskyddet på sågen går av.
Dag två med perfekt väder åker jag och köper nytt kastskydd, men näe, det är 10-12 mm för brett. Hugger resterande tid av dagen utan kastskydd men det kändes rätt obra, så dag tre åker jag och beställer ett kastskydd "oj hoppsan, detta är ju inte rätt, måste ha legat i fel låda, kastskydd till 346 har vi inte hemma"

Skruvar och all möjlig småskit måste beställas och hämtas påföljande vecka.
En kompis ämnade för några år sedan köpa flera sågar och frågade om det gick att göra något på priset, svaret blev ett surt:
"-Priset står på hyllkanten!"
Han köpte fyra svenska sågar från USA till priset av drygt två svensksålda, kontakten var trevlig och lite reklamgrejer bifogades.

Helt nyss frågade jag vid ett evenemang pris på en hva 555rxt (12.100:- i listpris), 11.000 ansåg jag acceptabelt, nej 11.500 kunde den som bäst kosta. Ja beställde istället en från Maskinklippet för 9.990:-, fick tre söta karameller....men inga sura kommentarer.
Maskinklippet har jag inga tidigare erfarenheter av, men tydligen finns samma såg på DUAB för 9.845:-, och DUAB har jag bara gott att säga om.
Tasken hänger snart ut genom mina återförsäljarköpta stihlbyxor, men jag har tröttnat på ickeservice!

Delvis förklaring på problemet är att när man köper något dyrt så förväntar man sig att allt ska funka problemfritt, extremt problemfritt. Nyaste exemplet var när jag nu behövde räckesöverliggare till altanen. Lokal bygghandel (med en handlare som f.ö droppade flera dryga kommemtarer för 18 år sedan) tog 100 kr/m för en helt perfekt fin träbit.
Jag beställde från altanbygge.nu för 57 kr/m. När de kom levererade av DHL så var en överliggare avbruten, 30 cm saknades.
Men eftersom jag slapp träffa bygghandlaren och trots 500 kr i fraktavgift ändå sparat flera hundra då fann jag mig själv ståendes med en avbruten överliggare men ändå kände jag mig jättenöjd 🙏

Våren 2014 köpte jag huggarkängor och två par huggarbrallor från Engelbert & Strauss. I vintras reklamerade jag kängorna då det lossat bitar ur sulan, nya anlände efter två dagar utan diskussion. Veckan efter sprack sömmen i grenen på brallorna, samma resultat igen, nya brallor anlände två dagar senare.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

hans.w  
#448119 Nu har jag läst och funderat en bra stund för det är ju en svår fråga detta och som vanligt finns inga enkla svar.
Jag bor mitt ute i skogen i en avfolkningsbygd där min livlina till omvärlden är Internet. Jag jobbar i en extremt global bransch och är van att snabbt skaffa djup information i olika ämnesområden. Allt från hur man justerar en Walbro-förgasare, byter en kamrem på bilen eller hur man gynnar humlor i skogsbruket. Kunskapen är inte problemet här utan i större utsträckning tiden och oviljan att åka runt med bil på fritiden.
På vardagarna förväntas jag vara på mitt jobb hela dagen och går något sönder på helgen så är det inget alternativ att ägna en timme eller mer till att åka till stan där denna typ av handlare ändå har stängt.
Då återstår att köpa på sig grejor.
Ett exempel: En kuggrem till ett klippaggregat som lätt går sönder kan jag köpa 5 st av kvalitetsfabrikat på nätet för mindre än 1 st hos "servande fackhandlare".
Om man då lägger till att köpet på nätet tar 5 minuter medan jag dricker mitt kaffe på maten och att paketet levereras till jobbet även om inte utkörning ingår för att lastbilen ändå åker förbi där med andra paket.
När jag väl kommer till fackhandlaren är jag väldigt påläst inom det smala område jag just då ska göra affär inom. Först får jag stå och vänta 5-15 minuter på att handlaren ska snacka klart med sina kompisar, stamkunder eller vad det nu är utan minsta blick åt mitt håll och sedan får jag kanske ingen respons på mina frågor som förmodligen avviker från den vanliga standardkunden.
Jag tycker det är självklart är väldigt tråkigt om företag försvinner men jag tror inte man kan stoppa det genom att försöka hindra kunderna som Stihl och Husqvarna gör eller att bara rulla på i gamla hjulspår som många fackhandlare gör.
När det blåser kan man antingen sätta segel och skjuta fart eller huka sig ner och söka skydd heter det ju.
Vad det gäller motorsågar handlar jag fortfarande hos min handlare till prislistepriser och trots att dom gärna ägnar mest tid åt sina kompisar. En till synes liten detalj kan vara en så enkel sak att dom svarar direkt på mail. På morgonen mailar jag och frågar om xxx finns på lager och hur länge dom har öppet samma dag. Svaret kommer nästan direkt och jag kan planera in besöket på vägen hem. Jag får lagom mycket uppmärksamhet, grejorna plockas fram på rutin på ett sätt som signalerar kunskap vilket alltid ger respekt. Jag är ju inte där för att skaffa vänner eller få lite social kontakt men det kanske stamkunderna behövde som förmodligen varit ute i skogen hela dagen och jobbat. Jag unnar dom det och tänker att världen snurrar faktiskt inte runt mig. Jag kan ju faktiskt passa på att prova olika handskar som det råkar finnas ett välsorterat utbud av. För mina smala och kalla kontorsfingar blir ju handskarna väldigt viktiga. Eller för att inte tala om att hitta en röjsele till en 65kg cyklistkropp men det lyckades faktiskt min handlare med geom att plocka ihop en röjsåg med en sele från en annan såg. Inte det minsta snack om att det skulle skapa oreda i hans lager.
Lyhördhet och förståelse för nya, lite konstiga och många gånger kapitalstarka kundgrupper rekommenderas!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Peckberg  
#448155 Det klart att en bra ÅF är guld värd, men det börjar att bli glest i mellan dom i de trakter som jag bor i. Den lokala återförsäljaren lever på att sälja snöskoters och Atv. Motorsågsförsäljning fick han med på köpet när han tog över firman från den tidigare ägaren. Hos denna ÅF är man väldigt intresserad av snöskoters och mindre intresserad av motorsågar. Jag har full förståelse för att folk handlar på nätet efter som att man på detta ställe inte får mer hjälp i butiken med att välja rätt såg än vad man får på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448158 Att glesbygd inte har allt lätt tillgängligt är inget nytt och oftast inga direkta problem för de som bor där och är medvetna om det.
Det kräver ofta lite planering och framförhållning, så funkar det precis som det alltid gjort. Det är inte och kommer aldrig att bli lättare att bo i glesbygd vad det gäller inköp och service. Oavsett hur bra internet är.
Att använda sig av kommunikation, planering och vänlighet som hjälpmedel kommer man långt med. Ett samtal innan man står vid disken gör ofta underverk.
Att påstå att internet är snabbare och bättre är kanske rätt i vissa enstaka fall men långt ifrån flertalet.
Det är mycket snack i denna tråd om faktorer som varken Tillverkare, ÅTF eller Kund kan göra mycket åt men skyller på nåt/nån för det ska vara nån att lägga skuld på.

Det kvittar hur bra produkt det är, en bra organisation med starkt återförsäljarnät är nyckeln till framgång. Det är så mycket mer än bara en säljdisk. ÅTF är en direkt ådra till erfarenhet och kunskap om produkten, kontakt med kund och get all feedback tillverkaren får. Funkar inte detta, blir det inte bra.
Försäljning på postorder, i varuhus och på internet har sin plats men det påverkar märkets rykte, produkternas prestanda och kundens plånbok.
Det har visats genom historien rätt tydligt och exempel som Companion, Partner, Solo, Dolmar är bra exempel att fundera på.

För er som handlar på internet finns en stor mängd produkter att välja på. Hur ska ni få fram fakta nog för ett bra beslut? Läsa på forum?
Det tar alldeles för lång tid att ackumulera så pass med erfarenhet på forum. Internet har inte de kontakter och möjligheter som handlare har vad det gäller information.

Marknaden ändras konstant. Likaså gör kunder och säljarnät.
Fokus förr var volym. 70-80'talet var prestanda och prestation i fokus. Sen kom miljötänk i kombo med volym försäljning.

Internet har sin plats för vissa. Men man kommer aldrig ifrån att ÅTF behövs.

Har ni kass ÅTF så ska tillverkare/distributör få veta det så de kan göra nåt åt det. De ska inte representera ett märke om de inte står pall för det märket representerar.
Vill märket hellre ha det så, är det början till deras slut.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

baabwaf  
#448837 Det är hemskt vad rädda försäljare är för www.

WWW är visserligen ett ställe där tjatiga, ljugande och gaggiga försäljare som vill pracka på folk sådant de vill bli av med inte har något större inflytande och inte heller kan de dumpa skräp hos en kund som inte vet riktigt vad de vill ha till överpris från en dammig lagerhylla där det har svårt att bli tomt och modellen blir allt äldre.

Om en återförsäljare (vilken som helst som tagit på sig att serva/hantera ett visst märke) inte utför service/reparationer och tillhandahåller reservdelar, så skulle den försäljaren bli av med sin bindning till respektive märke denne vägrar utföra service/reparationer på. Det första jag skulle göra är att skriva/meddela ett kontor med chef med tillräcklig myndighet för att påpeka ett sådant problem.

Det är sällan själva försäljningen som är den långsiktiga inkomsten, utan det är återkommande service, delar och eventuella reparationer. Vill en återförsäljare inte ha den marknaden, då skall de slippa och det skall förtydligas/uppmärksammas.

Hur som helst, så vet jag ingen försäljare som gör något annat än vägrar göra något så fort det är en reklamation. Det går alltid över och gaggas och geggas om att det skall till tillverkaren och det är tillverkaren och det är tillverkaren och det är tillverkaren och det är tillverkaren. Sen skall man skicka iväg sin pryl som blir borta hur länge som helst och tillbaka kommer samma bråte med en påhittad låtsaslösning ... Om det ens blir det.

De flesta sågar som är ngt att ha kostar straxt under 10 000 kr och om det inte passar att laga dem om man är märkesbunden, så har de flesta råd att slå sönder skiten och köpa något annat. Framför allt har man råd att INTE köpa hos/vid den återförsäljare som vägrar sköta sitt åtagande som märkesbunden återförsäljare.

För egen del får jag aldrig något gjort av någon utan att betala överpriser och att få självklara saker på garanti mm ser jag som uteslutet/omöjligt/ej sannolikt. Det skall vara något väldigt uppenbart i så fall. Är det inte uppenbart, så kommer både återförsäljare och tillverkare mala det i veckor utan något resultat som gynnar den som inte kan laga sina prylar själv.

Det enda "lojala och trogna kunder" får göra, är att öppna plånboken lite mer än andra. Det är den enda "lojalitet" som visas tillbaka och det är det enda som är att förvänta.

Jag kan i undantagsfall hitta försäljare som är helt ok och som verkligen försöker göra sitt yttersta för sin kund, oavsett var/när något har köpts/handlats. Den försäljare som visar den sidan och som gör det bästa de kan i de situationer som uppstår, kommer jag att gynna, trots att det kostar mer än att beställa via www.

Jag kan omöjligt se någon anledning till varför jag skall betala 10 000 kr för något jag kan få för 7000 kronor? Är folk så korkade i huvudet att de tycker det är roligt att betala krokodiler som hugger, så får de göra det men det är inget som kommer hända just mig. Samma med alla försäljare på olika mässor med sina "mässpriser", "sista chansen", "bara nu tillfälligt" och liknande "erbjudanden". Aldrig i livet. Har man inte fått dålig service innan, så blir det på en mässa. Helst skall man gå till den som sålde på mässan och höra "men det var ju billigt utan garanti på en mässa ... Det förstår du väl". Då har man lyckats hitta helt rätt bland försäljarna som skall gallras bort.

WWW är här för att stanna och ju förr även de som inte vill inrätta sig efter det, får väl serva sina "trogna kunder" som inte heller förstår hur www fungerar. De är trots allt lika framstegsfientliga båda parter, så de förtjänar varandra på något vis och kan göra "smarta affärer" med varandra där ingen av dem vill betala eller göra något som gynnar den andre. Men de fick prata av sig lite i alla fall ... Om det nu är så lönsamt?

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#448838 Det var då ord och inga visor. :)

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

baabwaf  
#448840 Ja, det är av lite allvarlig karaktär detta med märken. Lite som att köpa en Volvo i Tyskland och när det är fel på den bli avvisad vid alla volvoverkstäder i Sverige. Eller för all del en skogsmaskin som man får till rätt pris vid inköp men när det behövs delar eller service bli avvisad för att man köpte den för billigt och att man därför skall "straffas" av någon som godtyckligt tycket något eller är sur för att de inte kunde sälja något onödigt dyrt.

Egentligen är det inte alls svårt att lösa den här problematiken och jag tror att de oseriösa återförsäljarna som sysslar med sina saker som "köp på nätet-serva på nätet-mentalitet" gallrar ut sig själva på sikt. Tills dess att självsaneringen är färdig, så är de dessvärre skitstövlar som hindrar en del märken att överleva eller försvårar för märkets etablering eller marknadsandel genom att helt medvetet förstöra möjligheterna till märkesverkstad om sådan önskas.

Jag hoppas att köparna lär sig i snabbare takt och att det finns människor som har stake nog att stå på sig och välja seriösa märkesförsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

anersimyra  
#448845 Och stämmer nära nog på pricken. När jag köpte fyrhjuling och de warnvinschar som ingick i köpet började krångla började försäljaren gagga om tillverkare hit, och tillverkare dit. Idioten försökte med en dåres envishet hävda att det var till Warn i usa jag skulle vända mig i det garantiärendet.. :lol: Likaså när det uppstod ett oljud från variatorn. Jag lämnade givetvis in maskinen för översyn, den hade då drygt trettio timmars gångtid. När jag hämtar den låter fanstyget triumferande meddela att remmen var utsliten och att detta inte gick på garantin. Jag begrep genast att grisen stod och ljög mig rätt i synen och begärde att få titta på den utslitna remmen, men den var förstås spårlöst försvunnen. Jag gick då ut i verkstaden och frågade mekanikern om det var möjligt att remmen kunde vara slutkörd efter knappt trettio timmars försiktig inkörning. Jag får då besked att missljudet eventuellt KUNDE kommit från remmen, varför denna bytts ut. Ja, några pengar för den utbytta remmen bytte aldrig ägare, kan jag ju säga. Efter detta visade försäljaren riktigt övertydligt vad han tyckte om att ha mig som kund, och det fick han göra vid ett otal reklamationsärenden angående vinsch och annat smått, och gott. Jag frågade en annan försäljare varför den förstnämnde kunde vara så förbannat korkad att han hänvisade en såld produkt till tillverkaren. Svaret var: som ÅF har du ofta en låg schablonsumma på specifika reparationer, varför vissa tar chansen att helt enkelt lura kunden. Det tillvägagångssättet är mycket vanligt inom elektronibranschen som t.o.m skriver detta i sin information angående garantiärenden.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448861 Hur gör man när det krånglar efter ett internet köp och där inte finns ÅTF att lämna till?

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448911 Jag har en del svar på detta.

baabwaf skrev:Det är hemskt vad rädda försäljare är för www.

WWW är visserligen ett ställe där tjatiga, ljugande och gaggiga försäljare som vill pracka på folk sådant de vill bli av med inte har något större inflytande och inte heller kan de dumpa skräp hos en kund som inte vet riktigt vad de vill ha till överpris från en dammig lagerhylla där det har svårt att bli tomt och modellen blir allt äldre.
De lägger ut den på WWW så säljer den som smör och han får vad han lagt ut och lite till.
baabwaf skrev:Om en återförsäljare (vilken som helst som tagit på sig att serva/hantera ett visst märke) inte utför service/reparationer och tillhandahåller reservdelar, så skulle den försäljaren bli av med sin bindning till respektive märke denne vägrar utföra service/reparationer på. Det första jag skulle göra är att skriva/meddela ett kontor med chef med tillräcklig myndighet för att påpeka ett sådant problem.
Så är det uppenbarligen inte eftersom det är omöjligt att sälja på internet då.
baabwaf skrev:Det är sällan själva försäljningen som är den långsiktiga inkomsten, utan det är återkommande service, delar och eventuella reparationer. Vill en återförsäljare inte ha den marknaden, då skall de slippa och det skall förtydligas/uppmärksammas.
Det handlar för mig inte om var inkomsten kommer ifrån utan att köparen ska ha det han betalt för och tror att märket står för.
baabwaf skrev:Hur som helst, så vet jag ingen försäljare som gör något annat än vägrar göra något så fort det är en reklamation. Det går alltid över och gaggas och geggas om att det skall till tillverkaren och det är tillverkaren och det är tillverkaren och det är tillverkaren och det är tillverkaren. Sen skall man skicka iväg sin pryl som blir borta hur länge som helst och tillbaka kommer samma bråte med en påhittad låtsaslösning ... Om det ens blir det.
Då har du ju en du kan rapportera direkt. Finns en uppjö till på WWW om du vill rapportera fler.
baabwaf skrev:De flesta sågar som är ngt att ha kostar straxt under 10 000 kr och om det inte passar att laga dem om man är märkesbunden, så har de flesta råd att slå sönder skiten och köpa något annat. Framför allt har man råd att INTE köpa hos/vid den återförsäljare som vägrar sköta sitt åtagande som märkesbunden återförsäljare.
Det tar nog ett tag men du fattar nog till sist att det inte är ÅTF som styr utan tillverkare.
baabwaf skrev:För egen del får jag aldrig något gjort av någon utan att betala överpriser och att få självklara saker på garanti mm ser jag som uteslutet/omöjligt/ej sannolikt. Det skall vara något väldigt uppenbart i så fall. Är det inte uppenbart, så kommer både återförsäljare och tillverkare mala det i veckor utan något resultat som gynnar den som inte kan laga sina prylar själv.
Beställer du delar från tillverkare då direkt?
baabwaf skrev:Det enda "lojala och trogna kunder" får göra, är att öppna plånboken lite mer än andra. Det är den enda "lojalitet" som visas tillbaka och det är det enda som är att förvänta.

Jag kan i undantagsfall hitta försäljare som är helt ok och som verkligen försöker göra sitt yttersta för sin kund, oavsett var/när något har köpts/handlats. Den försäljare som visar den sidan och som gör det bästa de kan i de situationer som uppstår, kommer jag att gynna, trots att det kostar mer än att beställa via www.
Det är fram till den dag du står där med nåt som kommer att kosta en hög pengar ingen vill betala. Inte du, säljaren eller han såm står i skiten med alla förbannande runt sig.
baabwaf skrev:Jag kan omöjligt se någon anledning till varför jag skall betala 10 000 kr för något jag kan få för 7000 kronor? Är folk så korkade i huvudet att de tycker det är roligt att betala krokodiler som hugger, så får de göra det men det är inget som kommer hända just mig. Samma med alla försäljare på olika mässor med sina "mässpriser", "sista chansen", "bara nu tillfälligt" och liknande "erbjudanden". Aldrig i livet. Har man inte fått dålig service innan, så blir det på en mässa. Helst skall man gå till den som sålde på mässan och höra "men det var ju billigt utan garanti på en mässa ... Det förstår du väl". Då har man lyckats hitta helt rätt bland försäljarna som skall gallras bort.
Även detta styr tillverkaren, inte ÅTF.
baabwaf skrev:WWW är här för att stanna och ju förr även de som inte vill inrätta sig efter det, får väl serva sina "trogna kunder" som inte heller förstår hur www fungerar. De är trots allt lika framstegsfientliga båda parter, så de förtjänar varandra på något vis och kan göra "smarta affärer" med varandra där ingen av dem vill betala eller göra något som gynnar den andre. Men de fick prata av sig lite i alla fall ... Om det nu är så lönsamt?

[/quote]De som kör 5-10 mil eller mer för att komma hit gör inte det för att spara pengar, ta en kopp kaffe eller bara snacka skit. En bra affär gynnar både säljare och köpare.

Skiter i var sågen köps men lovar tillverkaren att säljaren ska stå för en del ska de göra det, inte köparen eller en som fått skrotet på bänken senare för tidigare inblandade inte skött sitt.

Paralell import, internet handel och varuhus handel gynnar inte användare eller märkets renomé. Men det ger klirr i kassan på märkets aktieägare, vilket är helt ok för de flesta verkar det som.

Ta en funderare på var boven i dramat är. Ifrågasätt och fundera så kommer du nog fram till att Tillverkaren är den som styr, inte ÅTF. En säljare på internet kan inte sälja en såg till en kund och uppfylla kriterierna de ställer så gapa inte för mycket, då stoppas kanske internet försäljning på vissa märken o modeller. Det diskuteras kontinueligt i de större märkena. Likaså diskuteras det att sälja helt fritt och sänka standarder så det passar "Nya" tänket, standarder som det har kämpats för i 50 år för att få och behålla.

Det finns flera märken som inte har återförsäljarnät väl etablerat. De har bra maskiner, men svårt att sälja just av den anledningen att det är svårt med service...

Bilar, ATV, TV, Mat, brudar, allt finns att köpa på internet. Men är det enklare o bättre? Blir det billigare?
Senast redigerad av Mange ons 05 apr 2017, 07:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#448920 Att det är sämre garanti vid köp på mässor är väl för att det ramlar under typ torghandel, vilket inte har samma krav som butiker eller internethandel. Såvida inte det har skrivits på garantiåtaganden.

Att flera ÅTF kan sänka priset på sågar med nära 30% men den lokale kan inte trimma en krona o det skylls på Tillverkaren? Om vi nu snackar Husqvarna så är väl Gårdman deras egna lilla internetbutik o fysiska, sedan så har vi ex. maskinklippet som verkar vara strikt internet baserade (må ha fel), men även "hatade" (av minst en annan ÅTF, min närmsta) Hylte Lantmän och andra övriga ÅTF som "dumpar" priserna.

Alla branscher är utsatta för konkurrens och det är klart att det är tufft och jobbigt, men att bara bygga vindskydd och tänka positivt (samtidigt nynnandes på låten, "det är över nu, vinden har vänt") istf bygga väderkvarnar alternativt hissa segel på båten, när förändringens vindar blåser, hur länge håller det konceptet?

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448928 Det är inte sämre garanti från tillverkaren på mässor, varuhus eller internet. Prudukt garanti är samma oavsett.

Det finns en säkert anledning att de kan sälja såg på små eller inga marginaler. Finns många anledningar som gör det möjligt, ingen av de är bra för kunden.

Man kan om man nu har intresse för sågar, dess historik, bolagstänk och sågindustrin se hur det varit och är. Man kan, i samma marknasföringsplaner gissa sig till att det blir samma resultat av samma tänk. Det kan även tillverkarnas ägare klura up och så har gjorts upprepade gånger..

Allt handlar om pengar och det är aldrig konsumenten som vinner.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Galne  
#448933
Hema skrev:Att flera ÅTF kan sänka priset på sågar med nära 30% men den lokale kan inte trimma en krona o det skylls på Tillverkaren? Om vi nu snackar Husqvarna så är väl Gårdman deras egna lilla internetbutik o fysiska, sedan så har vi ex. maskinklippet som verkar vara strikt internet baserade (må ha fel), men även "hatade" (av minst en annan ÅTF, min närmsta) Hylte Lantmän och andra övriga ÅTF som "dumpar" priserna.


Blekinge Maskincenter i Mörrum = Maskinklippet, samma priser i fysisk butik som på nätet, även om de skyltar med Husqvarnas ordinarie priser. Ett måste från Hq enigt butiksarbetare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448935 Jag vet det låter konstigt att tillverkaren styr. Normalt sett är det inte så men just i sågbranchen är det så.
De bestämmer vad som ska sälja, vem som ska sälja i deras ÅTF nät och hur de får sälja/skylta/prisa. De bestämmer vilka produkter som ska drivas på och hur. De sätter priser och bestämmer hur säljkontrakt ser ut etc. De bestämmer vad som täcks i garanti eller inte.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#448955 Så du menar att HVA gett vissa ÅTF klartecken att få sänka sina priser med ca 30% inkl sin egen butik (gårdsman), medans flera andra snällt får ha kvar ordinarie pris?

Det skulle kunna förklara vissa butikers missnöje. Dock är det ju helt obefogat att den eventuella frustrationen ska behöva gå ut på kunden. Mitt tycke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).