Föryngring

Markberett men......

20 inlägg 9369 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberett men......

Flax12  
#448107 Om det nu inte vore så att beståndet är 45 år och gallrat för 3 år sen, så finns det mer än tillräkligt med planteringspunkter.
20170328_183721.jpg
Vildsvin!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

isteskog  
#448115 OJ! :surp:

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

Flax12  
#448122 Stegade upp ca: 110 × 65 m samman hängande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

isteskog  
#448124 Ser glest ut på bilden. Är det någon stormlucka?

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

Flax12  
#448127 Är en anslutning till en större basväg just där. Så ja, lite brett är det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

Flax12  
#448130 Ca: 75m rakt fram på bilden in i nästa bestånd.
20170328_184215.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

saekb  
#448133 Ser tråkigt ut. Hur länge är dom där och bökar tror ni? Ska man vänta med att plantera tills dom har bökat färdigt. Den eftertraktade maten, vad det nu kan vara, bör väl ta slut någon gång.

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

Flax12  
#448137 Jo nog ser det tråkigt ut när plantor och tom ungskog står på lut. Dessvärre så åtekommer dom gärna även om det kan dröja både 1 o 2 år ibland. I tämligen mager tallmark trodde jag inte att dom skulle böka så mycket som dom gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

isteskog  
#448144 Måtte dessa "illbattingar" inte etablera sig härikring! 😡 Det räcker med älg och rådjursskadorna ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

saekb  
#448151 Jag har ett nyupptaget hygge i östra Småland. Riset ligger fortfarande kvar. Jag har också besvär med vildsvin. Hur ska man föryngra sådan mark? Ska man sätta dubbelt så många plantor? I så fall blir det en dyr föryngring.

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

Flax12  
#448153 Skjuta dubbelt så många vildsvin som du tror att det finns på marken först. Troligtvis skjutit en femtedel då. [WINKING FACE]

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberett men......

jannee  
#448238 Bara att tacka och ta emot, grisarna har troligtvis decimerat ett antal granbarkborrar + lite andra ätliga rötter och larver och lär INTE återkomma inom den närmaste framtiden till samma stycke.
Lämnar man riset kvar efter en avverkning är det som att be om grisbesök, kanske inte de första åren men de kommer - bara vänta och se :mrgreen:
Bort med riset, markbered grundligt och plantera sedan i barjorden där bökar "sällan" grisen - förhoppningsvis.

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

Flax12  
#448240 Här vänder vildsvinen tillbaka gräs/humus svålen över plantorna som harven markberett så fint. Finns mycket gott där under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberett men......

Göt  
#448247 Man måste nog skjuta bort vildsvinen

Avatar Fallback

Re: Markberett men......

saekb  
#448255 nog svårt att skjuta bort vildsvinen. Visserligen har de varit utrotade för länge sedan (17-1800-talet?) men då sköt man nog inte..........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).