Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148826 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445048 Tack för förklaringen om stabiliseringstuben

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Stenmark  
#445049 Tack då blir det några garage kvällar då jag är utan båda delarna, blir lite spännande ibland med last och lite uppför :-o

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445056
olli skrev:Här är ytterligare ett ekipage med Simsonkran. Bm 400 år 66 med en tvångsramstyrd 6 tons kärra. Använder den till lättare vedkörning.
DSC_0022.JPG
DSC_0023.JPG
DSC_0057.JPG

Den styrningen är alltså helt utan kolv, du behöver inte vrida framhjulen åt motsatt håll heller ?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

olli  
#445058 Jo,man backar som med en vanlig vagn utan vagnsstyrning. Skillnaden är att styrresponsen är mycket snabbare pga att leden sitter ca 1m bakom traktorn, och att dragstången är fixerad att peka rakt bakåt för att den är låst till traktorns hydraularmar.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Ferguson system  
#445068
Wärmland skrev:
1489585784_ved.jpg
Nuffield 10/60, Hultins bygge med halvband.


Fin kombinasjon du har der.

Hvordan synes du at det fungerer med vinsjen i fronten av traktoren? Bruker du den mye?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

kungsis  
#445199
olli skrev:Jo,man backar som med en vanlig vagn utan vagnsstyrning. Skillnaden är att styrresponsen är mycket snabbare pga att leden sitter ca 1m bakom traktorn, och att dragstången är fixerad att peka rakt bakåt för att den är låst till traktorns hydraularmar.



Tänk, just den lösningen har jag faktiskt själv funderat på och återigen visade det sig att inget är nytt under solen.
Såg även att du hade adress Åmmeberg. Jag håller själv till ca. 2km söder om länsgränsen.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Traktordave  
#446591 Ford 4610 och Mowi/moheda 10 ton med Mowi 300 kran
IMG_1490373112.070695.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

olli  
#446609 @kungsis
Du är välkommen att titta på mitt ekipage om du vill se detaljer.
Inte allt för långt att åka.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#447694 Kul med fordar i skogen. Fint ekipage! Lite avis på mowikärran

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Traktordave  
#447769
rikard_e skrev:Kul med fordar i skogen. Fint ekipage! Lite avis på mowikärran


@rickard_e

Tackar! Själv väldigt nöjd med vagnen så här långt efter 6 dagar i skogen med den. Hade en mindre och äldre vagn förut. Denna är mycket stabilare, längre räckvidd (5,7 m istället för 4,3 m) betydligt starkare med samma traktor och jag lastar mycket fortare med 2-spak el on-off istället för sjuspak, men det är väl kanske individuellt vad som passar.

Sedan finns det ju så klart betydligt flådigare ekipage här på SFO, men för oss fungerar detta kanon.

Tidigare med mindre vagn har jag aldrig förstått varför man ska ha drivning på vagnen och kedjor på traktorn. Nu med fullt lass, lite motlut, en och annan sten och lite regn på det förstår jag helt plötsligt. Mycket vill ha mer...;)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

mikael_s  
#447773 Valmet 755 och Kesla Patu 10HD med 304 kran. Eller Niab 5-15B.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

kungsis  
#447796
kungsis
Du är välkommen att titta på mitt ekipage om du vill se detaljer.
Inte allt för långt att åka.


Tackar, jag kommer gärna. Dock får jag skjuta det lite på framtiden pga ryggproblem. Jag hör av mig.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

sävefjärd  
#447842 Själv kör jag med en Volvo Bm 650 och en Weimer rdm 8 med en 6,5 meters fmv kran. Var orolig att köra utan stödben men den är väldigt stabil ändå.
Jonas
IMG_1490943465.365177.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

wesslan  
#448022 Jag kör med John deere 770d och en valtra n163 med en nyinköpt kesla 122hd
DSC_0971.JPG
DSC_0970.JPG

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra121A  
#448243
wesslan skrev:Jag kör med John deere 770d och en valtra n163 med en nyinköpt kesla 122hd
DSC_0971.JPG
DSC_0970.JPG

Snyggt! Va är det för kran på vagnen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).