Gallring

Höga kostnader vid gallring

22 inlägg 32255 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

forstwirt  
#447873
bengt.a skrev:Ja, maskiner för flera miljoner och folk med lön, det kostar. var glad åt nettot och tänk på att du då kanske har mycket timmer nästa gång.


Nja, gallring ger ALDRIG mer timmer/virke, i bästa fall högre medelstam(volym).

Malwa
Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

Sandström87  
#447891 Och i de flesta fall så får man ut mer timmer med högre medelstam

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Norrbagge  
#448048 2,5m3 pr ha. Du har vel det bare i veier??

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Norrbagge  
#448051 sorry. 25m3 pr ha . Da kan du ikke ha plukket noen trær utenfor veiene??

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Traktordave  
#448431
Norrbagge skrev:sorry. 25m3 pr ha . Da kan du ikke ha plukket noen trær utenfor veiene??


Någon annan som också påpekade det klena uttaget. Fick lite björk som vi sparade som ved så räknar man in det är det närmare 29 m3fub än 25. Vi hade dessutom förröjt. Men detta ändrar ju inte saken drastiskt.

Innan dom berömda gallringsdagarna tänkte vi aldrig på olika nyckeltal, medelstam, fub/ha osv. Det var lärorikt att börja tänka kring det.

Lite vår vana trogen beställde vi denna gallring av en lokal entreprenör som brukar göra små uttag och fina jobb. Vi bad om en försiktig gallring, utan att nämna vare sig uttag i % eller stammar/ha efter första gallring.

Tycker det blev bra och marken brukar klara många stammar /ha.

Får väl återkomma när jag räknat stammar och ned bilder nästa gång jag är på plats. Så får väl tiden utvisa om vi tog för lite.

Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448559
forstwirt skrev:
bengt.a skrev:Ja, maskiner för flera miljoner och folk med lön, det kostar. var glad åt nettot och tänk på att du då kanske har mycket timmer nästa gång.


Nja, gallring ger ALDRIG mer timmer/virke, i bästa fall högre medelstam(volym).

Har ett grannskifte dom pappa var med och högg slätt tidigt 50-tal, tallskog orört sen dess, där finns nästan inget timmer mer än en per stam, klent

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

moiam  
#448560 Vore intressant att få mer information likt andra redan har sagt. Näst intill omöjligt att ge ett utlåtande bara på slutresultatet i kronor. Avverkningskostnaden är ju inte ovanligt hög beroende på medelstam. Hur såg beståndet ut? Röjt Inför avverkning eller tidigare? Skotavstånd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).