Traktorer och processorer

Vilken traktor och finns den?

26 inlägg 7119 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken traktor och finns den?

John D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447863 Jag funderar på leveransvirke, anledningen är det låga nettot och tid har jag massor av i perioder. Istället för att lägga allt på skoter, fiske och jakt tänkte jag att det kan vara dags att arbeta i skogen.

Jag är i norra Jämtland och har rätt våta marker därför behövs tjäle och helst snö. Det är dessutom ojämnt med små hål osv i skogen.

Nu till frågan: tar sig en 4wd traktor med huggarvagn fram i skogen när det ligger snö? Vid vilka förhållanden kommer det börja ta emot? Om det är möjligt, vad är det för sorts traktor/vagn jag behöver?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

rokon  
#447871 När snödjupet blir större än "bukmåttet" på traktorn med lite råge så att själva traktorkroppen börjar ploga i snön och trycka snön framför sig och packa den samt att det börjar torna upp sig framför kylaren under den processen så börjar traktorn och hoppa samtidigt som den försöker tugga sig frammåt , ja då kommer man inte längre frammåt. Själv så har jag en 1,5 meters jordsopa som jag tiltar upp något och som hålles på en höjd över marken så den trycker ihop snön framför sig, gör man så varje gång det har snöat så packar det ihop sig. Då kan det gå bra att köra fasten omkringliggande snödjup är en meter. Men snön beter sig olika pga temperatur mm så ibland så blir det som att köra på små små kulor som däck och kättingar får dåligt grepp på, då kan framänden vilja gå vart som helst och man spårar ur från den packade vägen. Jag får nästan regelmässigt en meters snödjup varje vinter på mina marker som ligger lite högre än omgivande marker så det snöar mer här.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

anersimyra  
#447874 Jag tycker mig se att när arbetskamraten som kör 4WD jordbrukare med odriven huggarvagn inte har så väldigt stor nytta av själva 4WD driften. De gånger det börjar slira verkar det inte tillföra särskilt mycket att lägga i driften på framhjulen.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

halvproffs  
#447878 Den kanske inte fungerar? Tycker att det är en stor skillnad. Det jag har kört ut i vinter hade varit omöjligt på den tiden och 2wd.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447879 En bekant menade att 40cm är maxdjup, men då vägde han nog in hela manuella arbetet ink fällning osv.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

Äboda  
#447881
anersimyra skrev:Jag tycker mig se att när arbetskamraten som kör 4WD jordbrukare med odriven huggarvagn inte har så väldigt stor nytta av själva 4WD driften. De gånger det börjar slira verkar det inte tillföra särskilt mycket att lägga i driften på framhjulen.. :???:


Jag har dubbkedjor runt om, och tycker tvärt om att det gör stor skillnad när jag lägger i driften på alla fyra hjulen. Det är många situationer där jag skulle haft problem om jag inte haft tillgång till 4WD. Tilläggas bör väl även att jag har lastare på traktorn vilket ger lite mera tryck på framhjulen.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447883 I ren jämförelse så tillför en driven vagn mer kraft än 4wd på traktorn.
Däremot så är de större chans att komma dit man styr med 4wd än med 2wd. :wink:
Håller till i södra Småland och har inte haft några kedjor de senaste 10åren

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

anersimyra  
#447884 Det kan som sagt vara avsaknaden av tyngd på framaxeln som är avgörande. Jag sa vid ett tillfälle åt kamraten att lägga i 4WD, han sa då att det inte kommer hjälpa då traktorn inte gick att styra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

halvproffs  
#447894 Tänkte spontant men kanske inte ska skriva det; Skicka kamraten på en traktorskurskörningsutbildningmånad. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

anersimyra  
#447904 He he. Nja..jag har själv sett att det styr dåligt när han petar i 4WD och det är halt. Men kanske kursen ändock vore befogad, jag tipsade om styrbromsen, men den funktionen tycktes vara obekant.. :D

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447911 Styr den sämre med 4wd??

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

anersimyra  
#447912 Det vill gärna gå rakt fram när det är halt, ja. Det blir samma på min fyrhjuling med kranvagn. Så fort framdriften aktiveras styr det sämre, men det beror på lågt marktryck fram. Om jag lutar mig över styret och därigenom ökar axeltrycket styr det utan problem.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

Vardon  
#447914
Slurfi skrev:En bekant menade att 40cm är maxdjup, men då vägde han nog in hela manuella arbetet ink fällning osv.


Där tror jag du är något på spåren. För min del så vill jag inte vara i skogen om traktorn inte tar sig fram på grund av snödjupet. Har provat i dina trakter Slurfi och gå 75 i ospårat terräng och när man sjunker till bröstet blir det mer simning än promenad.

Skulle det då vara bra förutsättningar i skogen men dåligt på vägen dit så får jag väl skotta av toppen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor och finns den?

halvproffs  
#447921
anersimyra skrev:He he. Nja..jag har själv sett att det styr dåligt när han petar i 4WD och det är halt. . :D


Nu tror jag bestämt att ärade Anders har börjat tulla på Fredagswhiskyn. Aj aj,hu skä dä bli :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor och finns den?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447923 Kan även bero på fel däckstorlekar så de inte blir nån fördrivningen på framaxeln

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).